Samochody z innej bajki | Fornasari i Autobianchi

Dzisiejsze dwie firmy z innej bajki nie mają ze sobą właściwie nic wspólnego i dlatego właśnie tak bardzo do siebie pasują
Fornasari RR600 Fornasari RR600 Fornasari RR600

Historia Fornasari

Firma Fornasari powstała 12 lat temu. Jej założycielem jest Giuseppe Fornasari, który wcześniej zajmował się importem Corvette do Włoch i przerabianiem jej na modele wyścigowe. W pewnym momencie swojego życia zapragnął jednak budować samochody pod własną marką. Jak pomyślał, tak zrobił.

Fiat 500 TwinAir - PIERWSZA JAZDA

Fiat 500 - ogłoszenia

Fornasari RR600 Fornasari RR600 Fornasari RR600

Fornasari RR

Obecnie w ofercie Fornasari są dwa modele. Pierwszy, terenowy, to RR. Dostępny jest w wersji hatchback (3- lub 5-drzwiowej) i coupé. Pod maską pracuje silnik benzynowy 6,0 l V8 z Corvette o mocy 610 KM. Osiągi? 3,8 s do setki i maksymalnie 280 km/h. Terenowy Fornasari oferuje klientom najwyższej jakości materiały wewnątrz, wiele kolorów skórzanej tapicerki i takie ekstrawaganckie dodatki jak wełniane dywaniki. Jest więc luksusowo i z klasą. Fajnie, ale nadwozie auta jest nieciekawe. Wygląda, jakby było spuchnięte, jakby poszczególne elementy nadwozia nie do końca do siebie pasowały, jakby był to dopiero prototyp w początkowej fazie rozwoju, a nie samochód oferowany klientom. Powiedziawszy to, gryzę się w język, bo kolejny model tej marki wygląda jeszcze gorzej.

Fiat Uno Cabrio

Fiat Uno - ogłoszenia

Fornasari LeMans Fornasari LeMans Fornasari LeMans

Fornasari LeMans

To coupé LeMans zbudowane na bazie poprzedniej wersji Corvette, tyle tylko że z dziwnym przodem nie do końca pasującym do reszty nadwozia i nieumiejętnie udającym samochody sportowe z przeszłości. Silnik? 6,0 l V8 610 KM. Osiągi są lepsze niż w terenówce (3,8 s do setki, maksymalnie 320 km/h) i mimo przodu wyglądającego tak, jakby cierpiał na nadwagę, auto ma idealny rozkład masy. Podsumowując, modele Fornasari nie grzeszą elegancją, są szybkie, wielkie, nierozsądne i nie wnoszą do świata motoryzacji nic nowego (nawet gorzej ? nie pozwalają pewnym rozwiązaniom zasłużenie spocząć w muzeum). Samochody kolejnej dzisiejszej firmy z innej bajki - Autobianchi - to naprawdę inna bajka.

Nowe, amerykańskie Fiaty i Lancie

Dodge Journey - ogłoszenia motoryzacyjne

Autobianchi Bianchina Autobianchi Bianchina Autobianchi Bianchina

Historia Autobianchi

Autobianchi powstało w 1955 roku i zjechało ze sceny ponad 40 lat później. Firma była owocem współpracy Fiata, Pirelli i producenta motocykli Bianchi. Włoska marka produkowała tylko malutkie samochody (największy miał 4 m długości), które były eleganckie, stylowe i wyrafinowane. Poza tym oferowały luksusowe wykończenie i o ile Fornasari niczego światu nie oferuje z punktu widzenia nowych technologii, o tyle Autobianchi na zawsze zmieniło in plus Fiata. Dlaczego?

Fiat stworzył Autobianchi po to, by mieć materiał na technologiczne eksperymenty. Mając takie czterokołowe króliczki doświadczalne, włoscy inżynierowie mogli wprowadzać do produkcji nowoczesne, śmiałe rozwiązania, które w przypadku sukcesu przenosili do innych modeli koncernu Fiata, w razie porażki o nich zapominali, nie szkodząc sprzedaży i wizerunkowi firmy matki z Turynu.

To właśnie Autobianchi jako pierwsza na łonie Fiata wprowadziła do sprzedaży model, którego nadwozie wykonane było z włókna szklanego (Stellina, pierwszy tego typu włoski samochód), napęd na przednie koła i silnik umieszczony poprzecznie z przodu (model Primula) oraz silniki z serii Fire (model Y10, na rynkach zagranicznych znany jako Lancia Y10).

Wszystkie modele cieszyły się sporą popularnością, mimo że były wyraźnie droższe niż Fiaty, na których często bazowały. Wyższą ceną usprawiedliwiano nie tylko nowoczesną technologią, ale także pięknymi nadwoziami, wysokiej jakości materiałami wewnątrz i stosunkowo niewielką produkcją, co łechtało ego właścicieli Autobianchi, spragnionych elitarności i oryginalności.

Nowy Fiat Panda - ZDJĘCIA

Fiat Panda - ogłoszenia

Autobianchi A112 Autobianchi A112 Autobianchi A112

Autobianchi A112

Autobianchi, o którym trzeba pamiętać, to A112. Pod spodem dawał technologię z Fiata 128, ale opakowaną w eleganckie, stylowe i na swój sposób słodkie nadwozie. Podobieństwo do brytyjskiego Mini nieprzypadkowe. Włoskiego i wyspiarskiego malucha łączyła także sportowa wersja. Mini sprzedawany był w odmianach Cooper, a Autobianchi w odmianie doprawionej przez Abartha. Tuner wycisnął z silnika dodatkowe konie (70 zamiast 58 KM), dołożył mu piąty bieg i zadbał o agresywniejszy look nadwozia. Smakowity skorpion, bez dwóch zdań!

Fiat Freemont | Galeria

Fiat Multipla - ogłoszenia

Autobianchi A112 Abarth Autobianchi A112 Abarth Autobianchi A112 Abarth

Autobianchi A112 Abarth

A112 pozostawał w produkcji przez 17 lat (od 1969 do 1986 roku), trafił do ponad 1,2 miliona klientów i tak naprawdę był ostatnim słowem Autobianchi. Potem firma zaprezentowała model Y10, który tylko we Włoszech i Francji (przez krótki czas) oferowany był pod nieistniejącą już marką, a na pozostałych rynkach jako Lancia. Potem przyszedł czas na Lancię Ypsilon (pod taką nazwą sprzedawaną na wszystkich rynkach), zamknięcie głównej fabryki Autobianchi i ostatecznie firma przestała istnieć w 1996 roku.

Audi A6 - GALERIA

Audi A6 - ogłoszenia

Fornasari RR99 Fornasari RR99 Fornasari RR99

Autobianchi to zupełne przeciwieństwo Fornasari. Nieistniejąca już firma produkowała malutkie auta, które oferowały luksus i poczucie podróżowania maszyną zaawansowaną technologicznie, wręcz eksperymentalną. Pozwoliła Fiatowi zrobić technologiczny krok naprzód (i to niejeden!), kusiła stylowymi, małymi autami i gdyby istniała, jej modele mogłyby spokojnie konkurować z Mini, Alfą Romeo Mito i Citroënem DS3. A Fornasari? Cóż, może i ma w ofercie sportowe terenówki i spektakularne coupé, ale to raczej ciekawostka na rynku, niegroźna ekstrawagancka firma, a nie poważny konkurent dla innych, znanych producentów.

Filip Otto

Silnik Roku 2010

Silnik Roku 2009

Więcej o:
Copyright © Agora SA