Jedno z tych aut ma zrewolucjonizować polskie drogi. "Już wiem, dlaczego Kowalczyk zrezygnował z funkcji prezesa ElectroMobility Poland"

66 prac przeszło do drugiego etapu konkursu na polski samochód elektryczny. Jego organizator, spółka ElectroMobility Poland, mówi o wysokim poziomie merytorycznym i artystycznym. Ale dziennikarze motoryzacyjni są zupełnie innego zdania.
Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Jedno z tych aut ma zrewolucjonizować polskie drogi. Oto finaliści konkursu na polski samochód elektryczny

66 prac przeszło do drugiego etapu konkursu na polski samochód elektryczny. Jego organizatorem jest państwowa spółka ElectroMobility Poland, której zadaniem jest elektryfikacja polskich ulic.

Wicepremier Morawiecki zapowiedział, że do 2025 roku na polskich ulicach pojawi się milion aut na prąd. Ma w tym pomóc wspomniany konkurs. Jego efektem będzie powstanie polskiego samochodu elektrycznego. Jak państwowa spółka chce w niecałą dekadę ruszyć z seryjną produkcją auta? Jak ono w ogóle ma wyglądać? Na razie trudno powiedzieć, ale być może polski samochód elektryczny będzie podobny do jednego z projektów, które nadesłano na konkurs.

Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Wysoki poziom merytoryczny projektów

- Wysoki poziom merytoryczny projektów spowodował, że jury konkursu będzie miało z czego wybierać. Efektowność wizualizacji jest dowodem na to, jak wielki potencjał drzemie w polskich projektantach i inżynierach. Chcemy skorzystać z tych atutów na rodzimym rynku - powiedział prezes ElectroMobility Poland Maciej Kość. Jego optymizmu nie podzielają dziennikarze motoryzacyjni.

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Dziennikarze w opozycji

Łukasz Bąk na łamach "Gazety Prawnej" tak skomentował galerię prac, które przeszły do kolejnego etapu konkursu na polski samochód elektryczny: Już wiem, dlaczego z początkiem maja Krzysztof Kowalczyk zrezygnował z funkcji prezesa spółki ElectroMobility Poland powołanej w celu przygotowania projektu narodowego samochodu elektrycznego. Po prostu zobaczył prace naszych "stylistów" motoryzacyjnych i postanowił się ulotnić, zanim ujrzą one światło dzienne - napisał bez ogródek.

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Polski samochód elektryczny

"To pierwszy, ale bardzo ważny etap prac nad polskim samochodem elektrycznym" - czytamy na stronie polskiej spółki. - Żeby za kilka lat sprzedać samochód made in Poland, już dziś trzeba dbać, aby produkt wpisywał się w oczekiwania ludzi - uważa Piotr Zaremba, szef projektu ElectroMobility Poland - Konkurs ma pokazać jakiego samochodu chcą kierowcy w naszym kraju. Potem przyjdzie czas na prototypy i krótkie serie, które będziemy poddawać weryfikacji przyszłych użytkowników. Dokładne odzwierciedlenie oczekiwań polskiego konsumenta może być naszym wyróżnikiem na rynku motoryzacyjnym - dodaje.

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Pięciu zwycięzców

Jury konkursu będzie obradować w lipcu i sierpniu, a rozstrzygnięcie nastąpi 12 września podczas uroczystej gali. Konkurs wyłoni 5 zwycięskich wizualizacji, na podstawie których powstaną jeżdżące prototypy. Wśród nich znajdzie się auto, które ma trafić na polskie drogi i odmienić ich wygląd.

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Trudy produkcyjne

Wiara w sukces projektu na tym etapie wydaje się dość naiwna. Oczywiście można zbudować auto z gotowych komponentów i korzystając z gotowych rozwiązań na licencji. Można korzystać z dorobku polskich uczelni, które budują silniki elektryczne. Można produkować w zakładach, które znajdują się już na terenie Polski. Ale zorganizowanie seryjnej produkcji nawet w takim kształcie jest gigantycznym przedsięwzięciem logistycznym i finansowym. Pomijając już fakt późniejszej dystrybucji. Samochód musiałby być w końcu sprzedawany. A później gdzieś ładowany, do czego polska infrastruktura kompletnie nie jest przygotowana.

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Ważne dopłaty

Powiedzmy, że polski samochód elektryczny powstanie. Załóżmy, że do tego czasu infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb właścicieli aut elektrycznych. Jednak bez zmian w prawie Polacy nie zamarzą o autach na prąd. Ich użytkowanie wciąż jest bardziej uciążliwe niż samochodów z silnikami spalinowymi. Odpowiednią zachętą są dopłaty, o czym drastycznie przekonuje przykład Danii, w której zanotowano gigantyczny spadek sprzedaży aut elektrycznych po tym, gdy tamtejszy rząd zrezygnował z ulg. Pisał o tym Robert Kędzierski z Next.

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego Fot. ElectroMobility Poland

Nadzieja umiera ostatnia

Póki co trudno nie zgodzić się z gorzkimi słowami Bąka, który pisze: Liczba prac nadesłanych na konkurs najlepiej świadczy o tym, jak poważnie Polacy traktują pomysł zbudowania polskiego auta elektrycznego. 66 "projektów" w 38-milionowym kraju, z czego połowa wykonana przez dzieci, które były święcie przekonane, że pod pojęciem auta elektrycznego kryje się zdalnie sterowany model zabawki. Obawiam się jednak, że ElectroMobility Poland nawet takiego projektu nie byłby w stanie zrealizować.

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Praca zgłoszona na konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznegoFot. ElectroMobility Poland

Więcej o:
Copyright © Agora SA