Klasyczna hybryda, a może oszczędny diesel? Ford zaskakuje nie tylko zestawem napędowym

Ponad sto lat doświadczenia w konstruowaniu samochodów procentuje. Niewielu producentów może pochwalić się tak bogatym portfolio na wszystkich kontynentach. Ford z każdym modelem potwierdza swą mocną pozycję. Dobre noty zbiera nie tylko za crossovery i SUV-y lecz również za auta z klasycznych segmentów. Udany przykład stanowi reprezentant klasy średniej dostępny z wydajnym dieslem lub oszczędną hybrydą. Sprawdzamy, czy warto postawić na Mondeo.
Ford Ford Mondeo

Trzy warianty

Jako jeden z nielicznych przedstawicieli gatunku, Mondeo oferuje trzy rodzaje nadwozia. To 4-drzwiowy sedan, funkcjonalny liftback z unoszoną szybą tylną, a także rodzinne kombi. 487-centymetrowe auto jest już piątą generacją tego modelu. Można je wyposażyć w 19-calowe obręcze ze stopów lekkich, elektrycznie unoszoną pokrywę bagażnika (kombi), a także aktywne, LED-owe reflektory. Jak to działa? Długość i szerokość strumienia świetlnego dopasowuje się do sytuacji na drodze w taki sposób, by nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka oraz tych z poprzedzających pojazdów. W terenie niezabudowanym, komfort jazdy jest na bardzo wysokim poziomie.

Ciekawie też przedstawia się sytuacja w przedziale pasażerskim. Mondeo ma jedną z najbardziej obszernych kabin w klasie. To przede wszystkim zasługa sporego rozstawu osi - 285 cm. Konstruktorom udało się wygospodarować mnóstwo miejsca w dwóch rzędach. Pasażerowie pierwszego rzędu mogą liczyć na dobrze wyprofilowane fotele z opcjonalną elektryczną regulacją z pamięcią ustawień, a także masażem. Latem przydaje się trzystopniowa wentylacja, zaś w chłodniejszym okresie docenimy podgrzewanie. Podgrzewana jest również przednia szyba. Co ciekawe, na liście wyposażenia znajdziemy też ogrzewanie postojowe.

Wybierając się w dłuższą podróż, z pomocą przychodzi pojemny bagażnik. W odmianie 5-drzwiowe zmieści aż 550 litrów. Nieco mniej przestrzeni mamy do dyspozycji w kombi - 525 l. Wystarczy jednak złożyć asymetryczne oparcie drugiego rzędu, by zyskać dostęp do 1630 litrów. To wystarczy, by przewieźć pralkę lub telewizor. Wiele dobrego możemy też powiedzieć o multimediach opartych na 8-calowym ekranie. System cechuje się dobrą grafiką i szybkim działaniem. Można go połączyć ze smartfonami opartymi na Android Auto albo Apple CarPlay i przenieść ulubione aplikacje na centralny wyświetlacz. Kolejne elektroniczne rozwiązanie znajdziemy przed oczami kierowcy. To właśnie tam w miejsce analogowych wskaźników wpisano cyfrowy zestaw o przekątnej ekranu 10,1 cala. Jest czytelny i przekazuje najważniejsze informacje dotyczące pracy kluczowych podzespołów.

Ford Ford Mondeo

Dobre właściwości jezdne i oszczędne źródło napędu

Pod maską Mondeo może pracować jeden z trzech wariantów wysokoprężnej jednostki o pojemności dwóch litrów. Podstawowa wersja osiąga moc 120 KM i została połączona z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. EcoBlue ma 340 Nm momentu obrotowego i poza dobrą elastycznością, może pochwalić się zużyciem paliwa na poziomie 4,9 litra w cyklu mieszanym. Biorąc pod uwagę gabaryty Forda to świetny wynik. Jednostki o mocy 150 i 190 KM da się sparować z nową, 8-stopniową skrzynią automatyczną. Najmocniejsza specyfikacja występuje z napędem AWD, co korzystnie wpływa na trakcję na śliskich nawierzchniach. Poza tym, tak skonfigurowany Ford przyspiesza do setki w 9,1 sekundy i rozpędza się do 221 km/h.

Alternatywą dla oszczędnego diesla jest klasyczna hybryda (dostępna zarówno w wersji sedan, jak i kombi) z litowo-jonowym akumulatorem o pojemności 1,6 kWh. Spalinowo-elektryczny tandem generuje 187 KM mocy systemowej i potrafi znaczne odcinki trasy pokonywać w trybie bezemisyjnym. Dzięki temu, zużycie paliwa w mieście, gdzie efektywnie funkcjonuje rekuperacja, kształtuje się na wyjątkowo niskim poziomie. Wsparcie prądu polepsza też dynamikę i elastyczność.

Należy dodać, że decydując się na Forda Mondeo z silnikiem o niskiej emisji CO2 i mocy aż 190 KM można sporo zaoszczędzić i to nie tylko na stacji benzynowej, ale również w serwisie. Regularne przeglądy w Autoryzowanej Stacji Obsługi Ford, w tym wymiana tarcz i klocków hamulcowych, kosztuje jedynie 3,285.05 zł netto do przebiegu 59999 km, a to oznacza, że ciesząc się autem przez 3 lata, można zaplanować w budżecie mniej niż 100 zł miesięcznie.

Ford Ford Mondeo

Moc rabatów i leasing 101%

Mondeo to dobry kompan zarówno podczas eksploatacji typowo miejskiej, jak i autostradowej. Sprężyste, adaptacyjne zawieszenie skutecznie rozprawia się z nierównościami, a mocne silniki gwarantują bezpieczeństwo i komfort przy manewrach wyprzedzania. Wpływ na bezpieczeństwo mają też elektroniczni asystenci. To między innymi aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, a także system utrzymujący auto w pasie ruchu i układ autonomicznego parkowania prostopadłego i równoległego tyłem. Na koniec musimy wspomnieć o bieżącej kampanii promocyjnej. Ford przecenił modele z rocznika 2020, a maksymalna suma korzyści może wynieść 32 000 zł. Warto też zastanowić się nad korzystnym leasingiem 101% z dopasowaną do naszych możliwości wpłatą własną, długością umowy, a także niską ratą miesięczną.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.