Hatchback do miasta - porównujemy Renault Clio i Megane

Szukając auta do miasta warto przyjrzeć się ofercie z segmentu B i C. Auta tej klasy z powodzeniem sprawdzą się nie tylko w aglomeracyjnych korkach, lecz również na drogach szybkiego ruchu. Różnią się wielkością, funkcjonalnością, listą wyposażenia i mocą silników. Sprawdzamy wobec tego różnice między Renault Clio i Megane. To propozycje dla osób o odmiennych preferencjach.
Renault Clio Renault Clio Renault

Renault Clio - bryza znad Sekwany

Clio od lat stanowi ścisłą czołówkę pośród najchętniej wybieranych samochodów w Europie ze sprzedażą roczną przekraczającą 300 tysięcy egzemplarzy. Niedawno nastąpiła zmiana warty i w katalogach pojawiła się piąta generacja. Upodobniła się do najnowszych modeli i jednocześnie wprowadziła spore zamieszanie w segmencie B. Przede wszystkim z uwagi na zaawansowanie technologiczne i jakość materiałów wykończeniowych. Nie zmieniły się jednak proporcje dwubryłowego nadwozia. Auto ma 405 cm długości, 180 szerokości i 144 wysokości. Można je wyposażyć w 16- lub 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, a także w pełni diodowe, wydajne reflektory. Co ciekawe, tylne klamki zgrabnie ukryto w słupkach C.

Renault Clio Renault Clio Renault

Wnętrze naszpikowane gadżetami

Jeszcze dekadę temu trudno było rozprawiać o autach z segmentu B w charakterze rodzinnych pojazdów. Teraz sytuacja się zmieniła. Samochody wyraźnie urosły i zyskały wyposażenie rodem z pojazdów klasy średniej i wyższej. Nie inaczej jest w Clio, gdzie w dwóch rzędach z powodzeniem dogodną pozycję zajmą dorosłe osoby. Bagażnik zmieści 391 litrów i jest jednym z największych w klasie. Dość nisko umieszczony próg załadunkowy (78 cm) ułatwia pakowanie bagażu.

Dobre wrażenie robi też przedział pasażerski. Fotele okazują się wygodne i nieźle wyprofilowane. Opcjonalnie mogą być pokryte skórą. Do tego wysoko należy ocenić zestaw pokładowych instrumentów. Do dyspozycji mamy wiele przycisków, co w obecnie stosowanych kokpitach, nie jest sprawą oczywistą. Obsługa poszczególnych udogodnień jest intuicyjna. Sterowanie tempomatem wreszcie przeniesiono na kierownicę, a w miejscu analogowych wskaźników debiutuje ich cyfrowy odpowiednik. W zależności od wariantu, może mieć 7 lub 10 cali. Do wyboru oddano kilka układów graficznych. Dobre wrażenie robi też centralny ekran nowego zestawu multimedialnego. Ma 9,3 cala i jest największym stosowanym obecnie w modelach Renault.

Renault Clio Renault Clio Renault

Siła w benzynie i dieslu

Clio pozostaje jednym z ostatnich modeli segmentu B, w którym znajdziemy diesla. To całkiem żwawy 1.5 dCi o mocy 115 KM i 260 Nm. Do setki przyspiesza w 9,9 sekundy i rozpędza się do 197 km/h. Zużycie paliwa w średnim rozrachunku wynosi 4,1-4,3 litra.

Na drugim biegunie są benzynowe jednostki będące w tej klasie najchętniej wybieranymi. Nic dziwnego, bowiem te auta najczęściej widzimy w mieście. Póki co, w katalogu próżno szukać specyfikacji RS, więc klienci oczekujący dobrej dynamiki mogą decydować się na 1.3 TCe. To motor występujący obecnie nie tylko w większych Renault i Daciach, lecz również Mercedesie Klasy A. Ma cztery cylindry i dostępny jest w kilku wariantach mocy. Akurat w Clio nie mamy wyboru. Pozostaje tylko wersja o mocy 130 koni mechanicznych i 240 Nm dostępnych przy 1600 obr./min. To wystarcza, by do setki rozpędzić się w 9 sekund. 7-biegowa skrzynia automatyczna należy do standardowego wyposażenia.

Podstawę oferty stanowi natomiast 3-cylindrowy silnik o pojemności jednego litra.W wersji wolnossącej generuje 65 KM, a odmiana turbodoładowana ma 100 koni i 160 Nm. Doładowana ma 100 koni i 160 Nm. Łączy się z manualną, 5-stopniową skrzynią i występuje w fabrycznej wersji z LPG. W tym przypadku mamy 39-litrowy zbiornik na benzynę i 32-litrowy na LPG. Maksymalny zasięg tej wersji bez trudu przekroczy 1000 kilometrów.

Renault Clio Renault Clio Renault

Rabaty

Clio ma garść atutów, by przedłużyć świetną passę na wielu rynkach. Aspiracje do bycia liderem widać w dopracowaniu wnętrza i dynamicznych silnikach. Francuski mieszczuch oferuje wysoki komfort jazdy, pojemny bagażnik i niezły system multimedialny. Istotne też, że Francuzi rozsądnie podeszli do wyceny swojego przeboju. Aktualna kampania wyprzedażowa obejmuje auta z rocznika 2019 i 2020. Maksymalny upust sięga 4 tysięcy złotych. Warto też zainteresować się promocyjnym leasingiem oraz rozsądnie wycenionymi pakietami wyposażeniowymi.

Renault Megane Renault Megane Renault

Renault Megane - w doświadczeniu siła

Pierwsza generacja Megane pojawiła się w połowie lat 90. i w udany sposób zastąpiła model 19. Czwarte wcielenie wprowadziło koncern na nowe tory. Odświeżona stylizacja stała się inspiracją podczas projektowania pozostałych samochodów w gamie. Auto też wyraźnie urosło. Hatchback ma 436 cm długości i 145 wysokości. Rozstaw osi wynosi 267 cm.

Warto też wiedzieć, że gamę uzupełnia pojemne kombi i reprezentacyjny sedan. Rodzinny Grandtour może pochwalić się bagażnikiem o pojemności 580 litrów. System Easy Break ułatwia powiększenie przestrzeni bagażowej poprzez odblokowanie zamków asymetrycznego oparcia. W ten sposób w kilka sekund uzyskujemy dostęp do 1695 l. W pakowaniu bagaży pomaga dość nisko umieszczony próg załadunkowy, a jeśli złożymy oparcie pasażera pierwszego rzędu, możemy przewieźć przedmioty o długości 2,7 metra.

Renault Megane Renault Megane Renault

Miejsce dla 4-osobowej rodziny

Niezależnie od wybranego wariantu, pokład Megane w komfortowych warunkach ugości cztery osoby. Materiały wykończeniowe są bardzo dobre, a jakość spasowania nie pozostawia wiele do życzenia. Atrakcyjny jest też projekt kokpitu, który jest po prostu ergonomiczny i prosty w obsłudze. Lista wyposażenia opcjonalnego nie ustępuje konkurencji. To między innymi:

- Intuicyjny w obsłudze system multimedialny R-LINK 2, z ekranem dotykowym o przekątnej do 8,7 cala

- Wyświetlacz przezierny Head-Up

- Aktywny tempomat

- System ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych

- Kierownica podgrzewana

- Fotel kierowcy z funkcją masażu

Renault Megane Renault Megane Renault

115, 150, a może 300 KM

Megane oferuje szerokie spektrum jednostek napędowych. Podstawę oferty stanowi silnik 1.3 TCe o mocy od 115 do 160 KM. Najmocniejszy w standardzie dysponuje automatyczną przekładnią dwusprzęgłową EDC. 1.5-litrowy diesel ma 115 KM, a topowy wariant 1.7 dCi rozwija 150 KM i 340 Nm. Do setki rozpędza się w 9,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. To jednak nie koniec emocji. Na szczycie gamy znajduje się wersja R.S. Tutaj mamy do wyboru specyfikację o mocy 280 i bezkompromisowy motor oddający do dyspozycji kierowcy 300 koni mechanicznych. Sprint do 100 km/h trwa zaledwie 5,7 sekundy, a wskazówka prędkościomierza kończy bieg na 270 km/h. Emocje gwarantowane.

Renault Megane Renault Megane Renault

Praktyczność dla wymagających

Clio jest dojrzałą konstrukcją wybijającą się na tle konkurencji z segmentu B. Kompaktowemu Megane ustępuje jednak przestronnością wnętrza i pewnością prowadzenia przy wyższych prędkościach. Auto z segmentu C ma też szerszą paletę jednostek napędowych, ale możliwości konfiguracji wyposażeniowej są podobne. W tym przypadku możemy jednak liczyć na większe rabaty na pojazdy z rocznika 2019 - do 16 500 złotych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.