W tym momencie rozpoczął się udany eksperyment pod nazwą Golf. Prekursor klasy kompaktowej przecierał szlak i dał się poznać jako funkcjonalny i dość ekonomiczny towarzysz codziennych podróży. Pierwsza generacja jest dziś cenionym youngtimerem. Przez 46 lat produkcji, do klientów trafiło ponad 35 milionów egzemplarzy. Co kilka minut, gdzieś na świecie ktoś odbiera w salonie kluczyki do nowego VW. W związku z tym, na ósmej generacji tego modelu spoczywa spora odpowiedzialność, by tego wyniku nie zepsuć.
Bestsellerowy VW zmienił się nieznacznie z zewnątrz. Ósma generacja bazuje na zmodernizowanej platformie modułowej MQB będącej filarem dla obecnych i przyszłych modeli koncernu. Mimo tego, rozmiary względem poprzednika nie uległy większej zmianie. I dobrze, bo auto segmentu C ma mieć kompaktowe rozmiary, a nie ocierać się o segment D. Nadwozie Golfa ma 428 centymetrów długości i 179 cm szerokości. Przekonuje też niskim współczynnikiem oporu powietrza - 0,27, co wpływa korzystnie nie tylko na zużycie paliwa, lecz również na prowadzenie i stabilność przy autostradowych prędkościach. Kolejny element stanowią seryjne światła diodowe. Na liście opcji znajdziemy natomiast po raz pierwszy w historii matrycowe reflektory IQ.Light LED składające się z 22 diod. Połączono je z dynamicznymi kierunkowskazami i aktywnym, dopasowującym się do warunków na drodze snopem.
Zajmując miejsce na pokładzie możemy odnieść wrażenie, że znajdujemy się w samochodzie pozycjonowanym o segment wyżej. Wpływa na to wysoka jakość materiałów wykończeniowych i dobre spasowanie. Atmosferę podgrzewa zastosowanie oświetlenia Ambiente o zmiennej barwie. Kokpit składa się z dwóch ogromnych ekranów. Ten przed oczami kierowcy można swobodnie personalizować wpisując weń dane z komputera pokładowego w tle i przenosząc na pierwszy plan mapę nawigacji. Drugi, również 10-calowy jest opcjonalny i znajduje się w centralnej części deski rozdzielczej. Odznacza się dobrą grafiką i przejrzystością. Rozbudowane menu okazuje się przyjazne użytkownikowi. System łączy się z internetem i pozwala przenieść na wyświetlacz wiele aplikacji ze smartfona. Dzięki temu, nawigacja analizuje natężenie ruchu i optymalizuje trasę, by uniknąć korków. Zaawansowanym kombajnem multimedialnym możemy sterować za pomocą prostych gestów oraz głosowo. Wypowiadając komendę "zimno mi", komputer podniesie temperaturę nawiewu bez konieczności klikania w ekran. To samo tyczy się wybierania celów podróży lub połączeń telefonicznych. Zestaw uzupełnia niezłej klasy kamera cofania i wydajne audio.
Ostatni z wyświetlaczy jest przezierny. Radary potrafią wychwytywać między innymi ograniczenia prędkości, a obok nich znajdziemy komunikaty dotyczące aktualnej szybkości czy wskazówek z nawigacji. To sprawia, że nie musimy odrywać uwagi od drogi, by sprawdzić kluczowe parametry.
Zestaw jednostek napędowych składa się z następujących silników:
1.0 TSI - 90 lub 110 KM
1.5 TSI - 130 lub 150 KM
2.0 TDI - 115 lub 150 KM
Najmocniejszy diesel w połączeniu z automatyczną, dwusprzęgłową przekładnią stanie się optymalnym kompanem podczas długich podróży. Przekonuje dynamiką i ekonomią. Do setki rozpędza się w 8,8 sekundy i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na wartości 223 km/h. Nie brakuje mu momentu obrotowego (360 Nm), co jest istotne podczas wyprzedzania kolumny ciężarówek, a w spokojnej trasie zużywa 3,86 litra według WLTP. Co istotne, możemy też holować przyczepę z hamulcem o masie 1600 kilogramów.
Golf jest też samochodem częściowo autonomicznym. Automatyczne parkowanie znamy już od kilku lat, ale nowość stanowi układ IQ.Drive. To system pozwalający na kilkanaście sekund oderwać ręce od kierownicy i zdać się na działanie elektroniki. Utrzyma ona auto w pasie ruchu i prędkość względem poprzedzającego pojazdu. Sprawdza się również w korku, gdzie zatrzyma samochodów i ponownie ruszy wraz z całą kolumną.
Mimo, że Golf wciąż wygląda niepozornie, to zupełnie nowy samochód. Po poprzedniku odziedziczył funkcjonalność i ergonomię. Prowadzi się jednak nieco lepiej, a silniki wspierane miękką hybrydą cechują się niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Przy okazji debiutu ósmej generacji, możemy liczyć na rabat w wysokości 6 tysięcy złotych.
Volkswagen znacznie poprawił także warunki, na których oferowany jest leasing EasyDrive. Firma przejmuje na siebie płatność trzech pierwszych rat, alternatywnie oferując ubezpieczenie komunikacyjne na 1 rok za 1 zł dla pozostałych leasingów i kredytów.