SUV do zadań specjalnych - wybrać takiego z dieslem, silnikiem benzynowym, a może hybrydę?

W 2019 Hyundai Tucson zajął drugie miejsce w Polsce w swojej klasie. Nad Wisłą trafił do blisko 8 tysięcy klientów, co należy uznać za bardzo dobry rezultat. Na ten wynik spory wpływ ma wszechstronność modelu, a także wiele wersji napędowych. To nie tylko wariant benzynowy i wysokoprężny, lecz również hybrydowy, wpisujący się w aktualne trendy rynkowe.

Po modernizacji

Tucson to motor napędowy Hyundaia, a także jeden z najbardziej popularnych SUV-ów kompaktowych w Europie. Od kilku lat zajmuje czołowe pozycje zarówno wśród firm, jak i u klientów indywidualnych. Najnowsze wcielenie Tucsona zyskało przeprojektowany grill, nowy kształt reflektorów z LED-ami do jazdy dziennej, a także nieco zmienione klosze tylnych lamp. Auto ma 448 centymetrów długości, 185 szerokości i 164,5 wysokości. Rozstaw osi wynosi 267 cm, co zwiastuje sporo przestrzeni w przedziale pasażerskim.

Dodatkowo, mamy do dyspozycji blisko 19 centymetrów prześwitu, co ułatwi nie tylko pokonywanie miejskich krawężników, lecz również bardziej wymagających przeszkód w lekkim terenie. Koleiny wypełnione błotem, piaszczyste podłoże lub parking zasypany śniegiem do kolan nie będą dla Hyundaia problemem. Elektronika pomaga też podczas zjazdów i podjazdów pod strome wzniesienia, a o dzielności niech świadczą wartości dla kątów wejścia, zejścia i rampowego. To odpowiednio 17,9 24,5 i 19,5 stopnia.

Tucson z dieslem

Mimo, że w ogólnym rozrachunku popularność diesla nieco osłabła, w segmencie kompaktowych SUV-ów wariant wysokoprężny wciąż cieszy się sporym powodzeniem. Podstawowy ma 1.6 litra pojemności i 136 KM. W tym przypadku moc trafia na przednie koła za pośrednictwem manualnej lub automatycznej, 7-stopniowej skrzyni. Auto z ręcznym mechanizmem przyspiesza do setki w 11,2 sekundy, a w cyklu mieszanym zużywa 5,8-6,3 litra na 100 km.

Kierowcy szukający lepszych parametrów, mogą zdecydować się na 2-litrowy silnik generujący 185 KM i 400 Nm dostępnych w zakresie 1750-2750 obr./min. W standardzie otrzymujemy wydajny napęd na obie osie i 8-stopniową, automatyczną skrzynię biegów. Wysokoprężny silnik pracuje kulturalnie i zapewnia niezłe osiągi. Auto przyspiesza do setki w 9,5 sekundy i rozpędza się do 201 km/h. Zużycie paliwa w średnim rozrachunku wynosi 6,8-7,7 litra.

Tucson z silnikiem benzynowym

1.6-litrowy wariant benzynowy o mocy 132 koni mechanicznych. Brak skomplikowanego osprzętu gwarantuje niskie koszty eksploatacji i niezłe parametry. Występuje z napędem na przednią oś i manualną, 6-stopniową przekładnią manualną. To jeden z ostatnich modeli na rynku z wolnossącym silnikiem. Dla bardziej wymagających przygotowano już wersje z doładowaniem. Z tej samej pojemności udało się wycisnąć 177 KM i 265 Nm. Auto wyposażone w 4x4 i dwusprzęgłową przekładnię przyspiesza do setki w 9,1 sekundy i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na 201 km/h. Jednostka z turbo dobrze też wypada w kwestii elastyczności i konsumpcji paliwa. Około 10 litrów w mieście i niewiele ponad 7 w trasie, klasyfikujemy jako korzystny rezultat.

Tucson z hybrydą

Układ hybrydowy łączy się z jednostkami wysokoprężnymi. To 1.6 CRDI o mocy 136 KM i 2.0 CRDI 185 KM. Podstawowy występuje w połączeniu z 6-stopniową skrzynią manualną lub 7-biegowym, dwusprzęgłowym automatem, natomiast najmocniejszy wariant z klasyczną przekładnią hydrokinetyczną. Jak to działa?

Koreański producent zdecydował się na instalację 48V i elektryczny rozrusznik-generator o mocy 12 kW. Aktywuje się podczas przyspieszania. Oddaje zmagazynowany prąd, by zminimalizować efekt turbodziury jednostki spalinowej i jednocześnie ją odciążyć, wpływając korzystnie na zużycie paliwa. Producent deklaruje, że w codziennej eksploatacji można zaoszczędzić do 12 procent. Odczuwalna jest również nieco lepsza dynamika.

Tucson połączony z miękką hybrydą cechuje się dobrymi osiągami i stosunkowo niskim zużyciem paliwa, biorąc pod uwagę rozmiary auta. 185-konny diesel przyspiesza do setki w 9,5 sekundy i zapędza wskazówkę prędkościomierza do 201 km/h. W standardzie został wyposażony w napęd na cztery koła. Według normy WLTP, w  najbardziej optymalnych warunkach (faza wysoka) zużywa akceptowalne 5,8-6,2 litra na 100 kilometrów. W każdym cyklu o 0,2 l mniej względem odmiany bez wspomagającej hybrydy. Niższa o 4-5 jednostek (g/km) jest również emisja CO2.

 

Rabaty na Tucsona

Nowoczesny SUV sprawnie radzi sobie w lekkim terenie i w długiej trasie. Jest dynamiczny, dość oszczędny i naszpikowany ciekawymi technologiami. Przypadnie też do gustu fanom zaawansowanych systemów multimedialnych. Wszystko zostało atrakcyjnie opakowane i rozsądnie wycenione. W ramach obecnej kampanii promocyjnej, przeceniono auta z rocznika 2019 i 2020. Maksymalna korzyść sięga 11 tysięcy złotych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.