Kompakt czy crossover? Sprawdzamy jaki samochód wybrać do jazdy na co dzień

Z jednej strony kompaktowe crossovery sprzedają się jak świeże bułeczki, a z drugiej klienci nie zapominają o klasycznych przedstawicielach segmentu C. Do pierwszej grupy należy Volkswagen T-Roc, a do drugiej - Golf. Oba są hitami sprzedażowymi niemieckiego koncernu. Sprawdzamy, jakie mają asy w rękawie.
Volkswagen Golf 8 Volkswagen Golf 8 fot. VW

Volkswagen Golf - ósma generacja gotowa

Pierwszy Golf pojawił się na rynku w 1974 roku i zdefiniował klasę kompaktową. Był przystępny cenowo, mieścił na pokładzie 4-osobową rodzinę wraz z bagażem i pozwalał żwawo pokonywać nawet spore odległości. Pierwotne założenie się nie zmieniło, choć najnowsza generacja modelu jest najbardziej zaawansowanym technologicznie Golfem w historii. Poza tym, niemiecki bestseller ma też inne walory. To przede wszystkim niski współczynnik oporu powietrza - 0,27. Kolejny element stanowią seryjne światła diodowe. Na liście opcji znajdziemy po raz pierwszy w historii matrycowe reflektory IQ.Light LED składające się z 22 diod. Połączono je z dynamicznymi kierunkowskazami i aktywnym, dopasowującym się do warunków na drodze snopem światła.

Volkswagen Golf 8 Volkswagen Golf 8 fot. VW

Dwa ekrany

Przestronny przedział pasażerski zdominowały nowoczesne technologie. Pokład można wzbogacić klimatyzacją automatyczną regulowaną w trzech strefach, 10-calowym ekranem przed oczami kierowcy oraz 8,25- lub 10-calowym wyświetlaczem w centralnej części. Co ciekawe, panel z włącznikiem świateł też ma obsługę dotykową.

Monitor w centrum kokpitu można swobodnie personalizować. Przekonuje przejrzystym menu i atrakcyjną szatą graficzną. Łączy się też z internetem i pozwala korzystać z aplikacji przeniesionych ze smartfona. Nowość stanowią wyświetlacz przezierny, sterowanie głosowe systemem Discovery Media Pro, jak również możliwość używania smartfona w charakterze kluczyka. Wystarczy ściągnąć odpowiednią aplikację i stworzyć zaufany profil użytkownika.

Volkswagen Golf 8 Volkswagen Golf 8 fot. VW

TSI i TDI

W ósmym wcieleniu Golfa pojawiły się dopracowane i znane jednostki z serii TSI i TDI:

  • 1.0 TSI - 90 lub 110 KM
  • 1.5 TSI - 130 lub 150 KM
  • 2.0 TDI - 115 lub 150 KM

Najmocniejszy silnik benzynowy połączony z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów rozpędza się do setki w 8,5 sekundy. Będzie dobrym towarzyszem zarówno podczas miejskich, jak i autostradowych podróży. Według producenta, w cyklu mieszanym zużywa 4,8 litra na 100 kilometrów. Na liście opcji znajdziemy dwusprzęgłową, automatyczną przekładnię o 7 przełożeniach.

Golf z adaptacyjnym tempomatem działającym do 210 km/h, sprężystym zawieszeniem i komfortowym wnętrzem, sprawdzi się jako pojazd uniwersalny. Ponadto przy okazji debiutu zyskujemy rabat w wysokości 6 tysięcy złotych, a podstawową odmianę z 90-konnym silnikiem benzynowym możemy użytkować za 509 złotych netto miesięcznie w elastycznym programie leasingowym.

Volkswagen T-Roc R Volkswagen T-Roc R fot. VW

Volkswagen T-Roc - crossover o wielu twarzach

T-Roc stanowi pomost między T-Crossem, a Tiguanem. Oparto go na modułowej płycie MQB, dzięki czemu zyskał technologie z wyższych segmentów. Auto ma 424 cm długości, 182 szerokości i 157 wysokości. Rozstaw osi wynosi 259 centymetrów. W stosunku do Golfa, może pochwalić się podobnymi rozmiarami, ale wyróżnia się zwiększonym prześwitem - 161 mm.

Pod maską znajdziemy szereg jednostek napędowych. W tej klasie trudno o większy wybór. Podstawowy to 1.0 TSI o mocy 115 koni mechanicznych. Dla bardziej wymagających klientów przygotowano 1.5 TSI z funkcją odłączania dwóch cylindrów podczas ekonomicznej jazdy. Ma 150 KM i łączy się z manualną lub automatyczną, dwusprzęgłową przekładnią. Dostępny jest też z napędem na przednią lub obie osie. Na szczycie gamy benzynowej znajduje się 2.0 TSI 190 KM. Występuje tylko z DSG i systemem 4Motion. Do setki przyspiesza w 7,2 sekundy i rozpędza się do 219 km/h. Diesle są dwa: 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (150 KM).

Volkswagen T-Roc R Volkswagen T-Roc R fot. Volkswagen

Na sportowo

Osobny rozdział stanowi Volkswagen T-Roc R. Sportowy crossover dosłownie wgryza się w asfalt nawet podczas bardzo dynamicznej jazdy. Przed startem warto przytrzymać hamulec i wcisnąć gaz do końca. Uruchomimy funkcję Launch Control, co zoptymalizuje trakcję i pozwoli uzyskać najlepsze możliwe czasy przyspieszenia. 4,8 sekundy to wynik bezkonkurencyjny w crossoverach pozbawionych metki premium. Imponująco przedstawia się też elastyczność. Wskazówka prędkościomierza błyskawicznie wspina się po kolejnych szczeblach i kończy bieg na 250 km/h. O odpowiednią trakcję na suchym jak i mokrym asfalcie dba standardowy napęd na obie osie.

Volkswagen T-Roc R Volkswagen T-Roc R fot. VW

Praktyczność przede wszystkim

Volkswagen przyzwyczaił nas do praktycznego projektu przedziału pasażerskiego. MMamy do dyspozycji bagażnik o pojemności od 392 do 1237 litrów, solidnie spasowane materiały wykończeniowe i rozsądną przestrzeń w dwóch rzędach siedzeń. Przed oczami kierowcy pojawiły się cyfrowe wskaźniki o przekątnej 10,25 cala. Ekran cechuje się wysoką rozdzielczością i sporymi możliwościami personalizacji. Podobnie ten pośrodku kokpitu. Ma 8 cali, działa szybko i responsywnie, ma przejrzyste menu, a także wiele przydatnych funkcji. Łączy się z internetem, co dodaje w nawigacji możliwość mierzenia aktualnego natężenia ruchu i optymalizacji trasy. Auto jest też wyposażone w dobrej jakości kamerę cofania i dwa wejścia USB kompatybilne z zewnętrznymi nośnikami pamięci.

Volkswagen T-Roc R Volkswagen T-Roc R fot. VW

Bogactwo inwentarza

Zarówno Golf, jak i T-Roc oferują wszechstronność, praktyczność i dobrą trakcję podczas dynamicznych manewrów. Wyposażeniem i możliwościami technologicznymi Golf zbliżył się do klasy premium. T-Roc przypadnie do gustu osobom ceniącym uniwersalny charakter i możliwość zjazdu z utwardzonych szlaków. Ponadto, w ramach bieżącej wyprzedaży niemieckiego crossovera kupimy z rabatem w wysokości 12 tysięcy złotych.

Volkswagen znacznie poprawił także warunki, na których oferowany jest leasing EasyDrive. Firma przejmuje na siebie płatność trzech pierwszych rat, alternatywnie oferując ubezpieczenie komunikacyjne na 1 rok za 1 zł dla pozostałych leasingów i kredytów. Ponadto, poszczególne modele z roku modelowego 2020 dostępne są z rabatami, wynoszącymi nawet 20 000 zł. To nie koniec korzyści, marka znacznie obniża ceny pakietów przeglądów serwisowych, obowiązujących przez okres 4 lat. Będą dostępne już od 39 zł.

Więcej o: