Mazda 3 hatchback czy limuzyna? Sprawdzamy, którą wersję lepiej wybrać

Mazda mocno zmieniła się w ostatnich latach. Marka stawia na większe pojemności silników i wydajną technologię Skyactiv-X. Do tego z entuzjazmem podchodzi do projektowania nadwozi. Jakością wykonania i elektronicznymi systemami, najnowsza "trójka" ociera się o klasę premium. Występuje też w dwóch wersjach nadwozia.
Mazda 3 sedan Mazda 3 sedan Mazda

Nowa era

Mazda doszła do wniosku, że trzeba się wyróżnić w tłumie szarych konkurentów, więc spory nacisk położono na design. Najnowsze wcielenie zrywa z językiem stylizacyjnym poprzednika i trzeba przyznać, że jest jednym z ładniejszych samochodów w segmencie kompaktów. Hatchback osadzony na 18-calowych obręczach ze stopów lekkich, wyposażony w pełni LED-owe, aktywne reflektory i tylne diodowe światła, może się podobać. Auto ma 446 centymetrów długości. O 20 mniej od limuzyny.

Mazda Skyactiv-X Mazda Skyactiv-X Mazda

Wolnossące silniki

Podczas, gdy konkurencja napędza swoje kompakty trzycylindrowymi silnikami z doładowaniem, Mazda stawia na 2-litrową, wolnossącą jednostkę napędową. Podstawowa ma 150 koni mechanicznych i 213 Nm oraz napęd na przednią oś. Takie parametry w połączeniu z manualną, 6-stopniową skrzynią pozwalają rozpędzić 1350-kilogramowe auto w 9,1 sekundy do 100 km/h. Wskazówka prędkościomierza kończy bieg na 206 km/h (w limuzynie na 211 km/h). Alternatywą jest 6-stopniowy, hydrokinetyczny automat.

Mimo tej samej pojemności, drugą z jednostek wykonano w innej technologii. To Skyactiv-X z kompresją bliższą silnikowi wysokoprężnemu niż benzynowemu. Przejawia się to maksymalnym momentem obrotowym dostępnym od niższej wartości prędkości obrotowej. W tym przypadku, mamy do dyspozycji 180 KM i 224 Nm przy 3000 obr./min. Kierowcy żądni lepszej trakcji na mokrym lub zaśnieżonym podłożu, mogą zdecydować się na napęd na cztery koła.

Pewna na drodze

By się o tym przekonać, postanowiliśmy sprawdzić sedana z najmocniejszym silnikiem i napędem na przednią oś. Napęd AWD występuje tylko w hatchbacku. Auto zestawione z manualną przekładnią jest dynamiczne już od pierwszych metrów. Poszczególne przełożenia wchodzą z wyczuwalnym oporem, co jest domeną sportowo nacechowanych samochodów. Obrotomierz dość szybko wspina się po kolejnych szczeblach skali, podobnie jak prędkościomierz. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 8,2 sekundy.

Mazdę osadzono na sprężystym zawieszeniu, które sprawnie radzi sobie nie tylko z nierównościami, lecz również dobrze wpisuje się w zakręty. Dynamicznej jeździe wtóruje całkiem precyzyjny układ kierowniczy. Zużycie paliwa? Mimo sporej pojemności silnika, komputer pokładowy wskazuje w cyklu mieszanym około 7 litrów na 100 kilometrów.

Mazda 3 sedan Mazda 3 sedan Mazda

Wiele systemów wsparcia

Japońscy inżynierowie przyłożyli się do pracy domowej i wyposażyli Mazdę w wiele przydatnych systemów bezpieczeństwa. Auto ma adaptacyjny tempomat i asystenta pasa ruchu. Tym samym, możemy sobie pozwolić na częściowo autonomiczną jazdę. Przed oczami kierowcy pojawił się przezierny wyświetlacz, a czujniki wychwytują inne pojazdy w martwym polu. Jest też kamera cofania i układ wykrywający ruch poprzeczny przed i za samochodem.

Mazda 3 sedan Mazda 3 sedan Mazda

Hatchback, czy limuzyna?

Hatchback ma o 100 litrów mniejszy bagażnik (450 litrów), ale na drodze jest nieco bardziej zwinny. Może też pochwalić się napędem na obie osie. Sedan przekonuje elegancko zaprojektowanym nadwoziem nawiązującym do limuzyn z metką premium. Wnętrza są tożsame - wykończone dobrej klasy materiałami, solidnie spasowane, wygodne i wyposażone w zaawansowane multimedia. W aktualnej promocji Mazdę 3 Sedan w podstawowej, bogato wyposażonej specyfikacji Kai można kupić za 99 900 złotych. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.