Skoda elektryfikuje swoje samochody. Jeden model jest w pełni elektryczny!

To absolutna rewolucja w ofercie Skody. Po raz pierwszy w historii mamy do wyboru dwa samochody z napędem elektrycznym. Citigo świetnie sprawdzi się w mieście, natomiast hybrydowy Superb będzie dobrym kompanem w długich podróżach.
Elektryczna Skoda Citigo e iV Elektryczna Skoda Citigo e iV Skoda

Skoda Citigo-e iV

Klasyczne, benzynowe Citigo stanowi mocny filar w ofercie czeskiego koncernu. Od momentu debiutu, na rynku europejskim do klientów trafiało każdego roku około 40 tysięcy egzemplarzy. Solidny wynik wziął się z funkcjonalności, przestronnego wnętrza i dopracowanej mechaniki. Teraz czas na zupełnie nową propozycję. Mimo, że wygląda znajomo, najmniejsza w ofercie Skoda zyskała rewolucyjny napęd elektryczny. Biorąc pod uwagę rządowe dopłaty, jest najtańszym przedstawicielem gatunku.

Na pokładzie mamy do dyspozycji analogowe wskaźniki z ciekłokrystalicznym ekranem przekazującym informacje z komputera pokładowego, a także prosty panel zawiadujący automatyczną klimatyzacją. Nowość stanowi możliwość połączenia Citigo z aplikacją w smartfonie. Mamy wtedy wgląd do wielu parametrów, w tym aktualnego zasięgu, średniego zużycia, muzyki, czy nawigacji bazującej na mapach Google.

Kokpit jest prosty w obsłudze i solidnie spasowany. Dodatkowo, Skoda oferuje całkiem sporo miejsca dla czterech osób. Fotele są przyzwoicie wyprofilowane i zdadzą egzamin na kilkuset kilometrowej trasie. Bagażnik o pojemności 251 litrów wystarczy na dwie samolotowe walizki.

Skoda Citigo-e iV Skoda Citigo-e iV fot. Skoda

Pokaźny zasięg

Auto wyposażono w baterię o pojemności 36,8 kWh i silnik generujący 83 KM i 212 Nm. Takie parametry w połączeniu z masą własną nieznacznie przekraczającą 1200 kilogramów sprawiają, że Skodą jeździ się lekko, a wykonywanie miejskich manewrów nie sprawia żadnych trudności. To ważne, bowiem w samochodach elektrycznych z wyższych segmentów czuć sporą nadwagę. Tutaj ten element wyeliminowano, co przekłada się też na rozsądne zużycie energii.

Skoda świetnie sprawdza się w mieście. Korki i niespieszna jazda to jej żywioł a także miejsce, gdzie rekuperacja istotnie wydłuża zasięg. Według najnowszych norm WLTP przekracza 350 kilometrów, a nasze pomiary wykazały, że jest to możliwe. Nie trzeba się przesadnie skupiać, by na ekranie pojawiły się wartości rzędu 11-12 kWh. Wystarczy jedynie przewidywać i ustawić siłę odzysku energii na najwyższym, czwartym poziomie.

Korzystając z domowego źródła zasilania, tankowanie do pełna zajmie 13-16 godzin. Jeśli mamy dostęp do wallboxa 7,2 kW, skracamy czas do 4-5 godzin. Dysponując stacją szybkiego ładowania, w godzinę uzupełnimy energię do poziomu 80 procent, co pozwoli na przejechanie 230-250 kilometrów w mieście.

Skoda Superb iV Skoda Superb iV fot. Skoda

Skoda Superb iV

Superb jest jednym z największych i najbardziej praktycznych przedstawicieli segmentu D. Reprezentacyjne auto występuje jako liftback, kombi, a także uterenowiony Scout. Odmiana iV pojawi się na drogach lada moment. Jest rewolucyjna, bowiem łączy klasyczny napęd spalinowy z elektrycznym. Wydajny tandem opiera się na benzynowej jednostce 1.4 TSI o mocy 156 koni mechanicznych. Korelujący z nią "elektryk" rozwija 116 KM i potrafi samodzielnie napędzać samochód. Korzystając tylko z zielonej energii i dysponując pełnym akumulatorem litowo-jonowym, Skoda przejedzie aż 55 kilometrów.

Istotne, że moc systemowa układu wynosi aż 218 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Moc trafia na przednie koła poprzez automatyczną, dwusprzęgłową przekładnię DSG. To wyposażenie standardowe, ale i wyraźnie podnoszące komfort codziennej eksploatacji. Biegi można zmieniać również w trybie sekwencyjnym. Przyspieszenie do setki trwa niewiele ponad 7 sekund, a wskazówka prędkościomierza mocno wychyla się ponad granicę 220 km/h.

Skoda Superb iV, hybryda plug-in Skoda Superb iV, hybryda plug-in ŠKODA AUTO

Zasięg większy niż w dieslu

Hybrydowy Superb jest bardzo wszechstronnym samochodem. Wspomaganie energią elektryczną nie wyklucza poruszania się jedynie na benzynie. Niemniej, mamy do dyspozycji akumulator o pojemności 13 kWh, który w optymalnych warunkach magazynuje oraz odzyskuje prąd. Czyni to przede wszystkim podczas hamowania, co istotnie przyczynia się do wydłużenia zasięgu. Producent podaje, że maksymalny odstęp między tankowaniami wynosi 850 litrów. Poruszając się głównie po mieście, wcale nie trzeba zaglądać na stacje benzynowe. Ładowanie z domowej stacji o mocy 3,6 kW trwa zaledwie 3,5 godziny. Można też korzystać z bogatej oferty ładowarek znajdujących się przy galeriach handlowych, osiedlowych dyskontach, jak również na autostradzie A1 i A2 na wybranych punktach obsługi podróżnych. Te są bezpłatne.

Hybrydowa Skoda Superb iV Hybrydowa Skoda Superb iV Skoda

Bogate wyposażenie i mnóstwo przestrzeni

Mimo zastosowania dodatkowych baterii, Skoda nie straciła na praktyczności. Bagażnik w liftbacku zmieści 485, natomiast w kombi 510 litrów. W tej kategorii samochodów to bardzo dobry rezultat. Możemy też liczyć na bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Superba można wyposażyć w panoramiczne, otwierane okno dachowe, fotele z wszechstronną, elektryczną regulacją, wydajny system multimedialny, a także układy pozwalające na częściowo autonomiczną jazdę.

Ponadto, hybrydowy Superb otrzymał też kilka trybów jazdy. Sport, Hybrid oraz E-mode zmieniają charakterystykę zawieszenia, czułości układu kierowniczego, reakcję na operowanie gazem, a także siłę odzyskiwania energii. Tak wszechstronnego auta w 124-letniej historii koncernu jeszcze nie było, a to dopiero początek. Elektromobilność to dla Skody cel na najbliższe lata.