Dokładnie w październiku 1999 roku do europejskich salonów marki wjechała pierwsza generacja Leona. Seata oparto na technologii Volkswagena i wyposażono w wysokiej jakości kokpit przeniesiony wprost z Audi A3. Co ciekawe, 5-drzwiowy, atrakcyjnie zaprojektowany hatchback występował w ciekawej wersji. Limitowaną Cuprę można było kupić z wolnossącym, 2,8-litrowym motorem wolnossącym z czterema niezależnymi siedziskami i napędem na cztery koła. Dziś takie auto to biały kruk.
Trzecie wcielenie to absolutny hit sprzedaży. Auto powstaje na modułowej płycie MQB i występuje w kilku wersjach. Poza hatchbackiem, dostępne jest też rodzinne ST (kombi), a także uternowiona odmiana X-Perience. W najmocniejszej wersji Cupra przyspiesza do setki w niecałe 5 sekund, a dzięki 4x4 gwarantuje dobrą trakcję w każdych warunkach.
Obecna generacja Leona stanowi 45 procent sprzedaży koncernu. Kompaktowe auto dostępne jest na pięciu kontynentach. Od momentu debiutu w 2012 roku, przeszło kilka modernizacji i aktualizacji wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa oraz komfortu. To sprawiło, że jego popularność wraz z wiekiem rośnie. Przez siedem lat obecności w ofercie, do klientów trafiło już ponad milion egzemplarzy.
Najnowsze wcielenie oferuje silniki o mocy od 85 do 300 koni mechanicznych. Łączą się z manualnymi, 5 i 6-stopniowymi przekładniami lub 7-biegowymi automatami. Napęd na cztery koła dostępny w Cuprze korzysta ze sprzęgła typu Haldex. Najoszczędniejszy wariant 1.6 TDI (115 KM) zużywa zaledwie 4,8 litra w cyklu mieszanym.
Mimo ogromnej popularności modelu, Seat zdecydował się rozpocząć wakacyjną akcję promocyjną. Dzięki temu, Leona można kupić obecnie z rabatem sięgającym 16 tysięcy złotych. Dodatkowo, warto też skorzystać z atrakcyjnego programu finansowego. Podstawową specyfikację Reference z 1.0 TSI (85 KM) można użytkować już za 517 złotych netto miesięcznie.