Pierwszą generację A5 zaprojektował Walter de Silva. Auto pojawiło się na rynku w 2007. Piękna linia coupe była powiewem świeżości, na który rynek zareagował entuzjastycznie. Po dwóch latach rozszerzono ofertę odmianą Sportback i Cabriolet.
W 2016 przyszedł czas na zmianę warty. W europejskiej ofercie zadebiutowało drugie wcielenie A5. Na wskroś nowoczesne, dynamiczne i funkcjonalne. Sportback stanowi ponad 60 procent udziału sprzedaży modelu A5. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Klienci lubią najnowsze rozwiązania techniczne zaklęte w ponadczasowej karoserii. 5-drzwiowe Audi mierzy 473 centymetrów długości, 184 szerokości i 139 wysokości.
Wewnątrz znajdziemy materiały z najwyższej półki - skórę, alcantarę, drewno lub szczotkowane aluminium. Finalny wygląd kokpitu zależy od wizji klienta. Możliwości personalizacji są ograniczone jedynie zasobami finansowymi. Ponadto mamy też do dyspozycji wiele elektronicznych gadżetów. To między innymi:
- wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala
- system multimedialny z dyskiem twardym, interaktywną nawigacją i wydajnym zestawem audio sygnowanym przez Bang&Olufsen
- asystent autonomicznego parkowania
- adaptacyjny tempomat z asystentem jazdy w korkach
- aktywne zawieszenie z możliwością wyboru trybu jazdy
Szalenie interesująca jest też szeroka paleta jednostek napędowych. Benzynowe mają od 150 do 245 koni mechanicznych, a diesel - 190. Można napęd na przednią lub obie osie, który jest przekazywany za pośrednictwem automatycznej przekładni. Najbardziej sportowa odmiana, model RS5, legitymuje się mocą 450 KM i maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm. Do 100 km/h przyspiesza w 3,9 s. Wkrótce ofertę uzupełni odmiana S5 z wysokoprężnym sercem o mocy 354 KM. Sprint do setki zajmie około 5 sekund.
Co ważne, Audi A5 dostępne jest teraz w bardzo korzystnej ofercie. W programie Audi Perfect Lease można użytkować Sportbacka już za 1268 złotych netto miesięcznie.
Najnowsze kombi w gamie marki, garściami czerpie wzorce z poprzednich generacji. Audi A6 Avant stylizacją nieznacznie różni się od poprzednika, ale skrywa najnowocześniejsze technologie sprzężone z dynamicznymi i jednocześnie stosunkowo oszczędnymi jednostkami napędowymi.
Audi A6 ma aż 494 centymetry długości, 189 szerokości i 146 wysokości. W standardzie występuje z LED-owymi reflektorami, choć zdecydowanie warto dopłacić do świateł wykonanych w technologii Matrix. Daleki zasięg świecenia sprawia, że jazda po niedostatecznie oświetlonych drogach jest bardzo komfortowa. Względem poprzednika, zachowano proporcje nadwozia, ale wprowadzono szereg uatrakcyjniających elementów w postaci chromowanych listew, wyraźnych przetłoczeń i dyfuzora skrywającego niezależne końcówki układu wydechowego.
W kabinie odnajdą się przede wszystkim miłośnicy elektronicznych gadżetów. Kokpit zdominowały trzy duże ekrany. Ten przed oczami kierowcy ma przekątną 12,3 cala, rozdzielczość HD i możliwość dopasowania grafiki do preferencji użytkownika. Pośrodku konsoli umieszczono kolejne dwa ekrany. Górny ma 8 lub 10,1 cala, w zależności od wybranej wersji. Pasażerowie mogą go obsługiwać gestami, głosowo lub po prostu dotykowo. System oparto na Androidzie, więc jego interfejs jest zbliżony do smartfonów.
Bagażnik w standardowej konfiguracji pomieści 565 litrów bagaży. Po złożeniu asymetrycznego oparcia, jego pojemność wzrasta do 1680 litrów.
W kwestii jednostek napędowych, wybór jest spory. Mamy do wyboru dwa warianty wysokoprężne - pierwszy ma 163 lub 204 KM generowane z dwóch litrów objętości skokowej. Wyżej znajduje się 3.0 TDI o mocy 286 koni mechanicznych. Ma 620 Nm i automatyczną, 8-stopniową przekładnię. Przyspiesza do setki w 5,7 sekundy i rozpędza się do 250 km/h.
Odmiany benzynowe są dwie. 45 TFSI to dwulitrowy motor o mocy 245 KM. Kierowcy o bardziej dynamicznym usposobieniu, powinni zdecydować się na 55 TFSI. To trzylitrowa jednostka V6 o mocy 340 koni mechanicznych. Przyspiesza w 5,1 sekundy do 100 km/h, ma w standardzie napęd na obie osie i dwusprzęgłową przekładnię S tronic.
Większy, bardziej praktyczny i mocniejszy model A6 kosztuje tylko kilkaset złotych więcej od A5. W 3-letnim programie Audi Perfect Lease, 163-konny diesel z automatyczną skrzynią dostępny jest już za 1764 zł netto miesięcznie.