Skoda Octavia Combi i Volkswagen Golf Variant - odwieczna bitwa spokrewnionych kompaktów. Który wybrać?

Zarówno Skoda Octavia jak i Volkswagen Golf lada moment zyskają całkowicie nowe wcielenia. Jest więc to dobry moment na zakup obecnych modeli w atrakcyjnej cenie. Warto więc postawić jedno pytanie - który z tych samochodów wypada lepiej?
Volkswagen Golf Variant Volkswagen Golf Variant fot. VW

Jedna rodzina

Choć obydwa te auta mają już ponad 6 lat rynkowego stażu, to jednak nie można powiedzieć, że są jakkolwiek przestarzałe. Zarówno Skoda jak i Volkswagen regularnie poprawiały swoje popularne auta kompaktowe, dzięki czemu są w pełni konkurencyjne względem nowszych aut, a niektóre nawet przebijają swoim wyposażeniem. Kiedy jednak ograniczymy wybór do tych dwóch spokrewnionych ze sobą pojazdów, decyzja o wyborze jednego z nich staje się bardzo trudna. Sprawdziliśmy więc ich zalety i wady.

Przede wszystkim konstrukcyjnie samochody te są wręcz identyczne - pod maską znajdziemy identyczne silniki, a platforma, na której bazują, jest identyczna. Czesi jednak mocno ją rozciągnęli, dzięki czemu Octavia jest dłuższa i tym samym obszerniejsza w środku. Model ten natomiast oferuje belkę skrętną w tańszych wariantach, zaś dopiero w mocniejszych odmianach pojawia się konstrukcja wielowahaczowa. To drugie rozwiązanie stanowi standardowe wyposażenie każdego Golfa i pozytywnie wpływa na właściwości jezdne. Co ciekawe bagażniki w obydwu autach są niemal identyczne i mają objętość 605 litrów (w Golfie) i 610 litrów (w Octavii).

Analizując wyposażenie zauważymy, że różnice w tej kategorii są nieznaczne. W obydwu autach znajdziemy światła przednie wykorzystujące technologię LED, system multimedialny z łącznością online czy aktywne zawieszenie. Skoda posiada natomiast nowsze generacyjnie cyfrowe zegary, pozwalające na większą indywidualizację prezentowanych danych - takiego luksusu w Golfie nie uświadczymy. Asem w rękawie Volkswagena jest natomiast jakość materiałów wykończeniowych. Znajdziemy tutaj znacznie więcej miękkich i przyjemnych w dotyku plastików.

Skoda Octavia Combi Skoda Octavia Combi Skoda

Sprawdzone silniki

Oferta jednostek napędowych w obydwu autach jest zbliżona. Zarówno Octavia jak i Golf bazują na popularnych silnikach 1.0 TSI i 1.5 TSI, oferujących od 115 do 150 KM. W Skodzie dodatkowo dostaniemy także 190-konny wariant 2.0 TSI oraz sportową wersję RS, która oferuje 245 KM. Golf dla odmiany nie posiada sportowego wariantu z napędem na przód, ale możemy go zamówić w topowej, 300-konnej wersji R, która wyposażona jest w napęd na cztery koła.

Poza tym gamę zasilają sprawdzone diesle - 1.6 i 2.0 TDI. Volkswagen ponownie nieco ustępuje w kwestii mocy, gdyż dla wersji Highline najmocniejsza wersja ma 150 KM, zaś 184-konny wariant otrzymamy dopiero w usportowionym GTD.

Skoda Octavia Combi Skoda Octavia Combi Skoda

Atrakcyjne ceny

Co ciekawe zaglądając w cenniki zauważymy, że ceny Skody i Volkswagena są bardzo zbliżone. Auto z Wolfsburga można mieć już za 849 zł netto w leasingu (przy wkładzie własnym na poziomie 10%). Najtańsza Skoda jest minimalnie tańsza, gdyż wyceniono ją na 824 zł netto przy identycznych warunkach finansowania. Kluczem do sukcesu pozostają więc dodatkowe oferty. Tutaj Volkswagen stawia na przedsiębiorców, oferując im atrakcyjne cenowo ubezpieczenie, pakiet przeglądów na cztery lata lub dodatkową gwarancję. W cenę auta wliczona jest także gwarancja mobilności i ubezpieczenie opon. Czeska marka kusi za to bonusem w kwocie 2 000 zł za pozostawienie auta w rozliczeniu.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.