Jeździmy 240-konnym Volkswagenem Arteonem - wysokoprężny przepis na sukces

Nowoczesne technologie, drzwi bez ramek, mocne silniki, napęd na cztery koła i przestronne, funkcjonalne wnętrze. Tak w skrócie można określić Volkswagena Arteona - flagową limuzynę niemieckiego koncernu. Jak jeździ z najmocniejszym dieslem i napędem 4x4?
Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon fot. Mariusz Barwinski

W dieslu siła

Niemiecka limuzyna ma być przede wszystkim przyjacielem w długich trasach. W takich warunkach optymalnie sprawdza się najmocniejszy w gamie diesel - 2.0 BiTDI. Ma 240 KM i aż 500 Nm dostępnych w przedziale 1750-2500 obr./min. Sprzężono go z automatyczną skrzynią biegów i napędem na obie osie. Taka konfiguracja świetnie koreluje z krążownikiem szos. Auto chętnie nabiera prędkości niezależnie od obciążenia, a w razie potrzeby szybkiego wyprzedzenia kilku ciężarówek, DSG zrzuca 2-3 biegi i bez większej zwłoki zapędza wskazówkę obrotomierza pod czerwone pole. Prestiżowy Volkswagen jest szybki, i to czuć. Do setki przyspiesza w 6,5 sekundy i rozpędza się do 245 km/h. Przy masie własnej 1750 kilogramów, to bardzo rozsądne wartości. Auto skutecznie odizolowano od świata zewnętrznego, przez co w kabinie słychać jedynie szmer powietrza opływającego karoserię.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon fot. Mariusz Barwinski

Komfort na pierwszym planie

Tak najłatwiej scharakteryzować zachowanie na drodze Arteona. Na 20-calowych obręczach sprawnie radzi sobie z filtrowaniem wszelkich nierówności. Zwłaszcza, gdy wybierzemy tryb Comfort. Wówczas, auto wyczuwalnie się rozleniwia. Zwiększa się siła wspomagania kierownicy, spowalnia reakcja na dociskanie gazu, a zawieszenie płynniej pokonuje przeszkody. Aktywne zawieszenie ma też drugie oblicze. Po wciśnięciu ikonki z napisem Sport, wyraźnie zwiększa się precyzja prowadzenia. 7-stopniowe DSG szybciej redukuje biegi, a dynamiczna jazda w zakrętach staje się przyjemnością. Mimo tego, żywiołem VW pozostają długie trasy, w których przy spokojnym traktowaniu akceleratora, korzystnie wypada zużycie paliwa. Niewiele ponad 6 litrów należy uznać za bardzo dobry wynik.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon fot. Mariusz Barwinski

Systemy bezpieczeństwa

Odważnie zaprojektowany Arteon ma wiele argumentów, by przekonać do siebie niedowiarków. Ma komfortowe nastawy zawieszenia, przestronne i solidnie spasowane wnętrze oraz mocne silniki. Do bliższego poznania przekonuje też bogatą ofertą systemów bezpieczeństwa. Nowość stanowią diodowe reflektory sprzężone z nawigacją. Pobierają informacje dotyczące zakrętów, by odpowiednio wcześniej doświetlić newralgiczne miejsca. Przydatny może okazać się również Emergency Assist drugiej generacji. Jeśli czujniki dostrzegą ospałość w reakcji kierowcy (zasłabnięcie lub drzemka), uruchomią hamulce i skierują samochód na skrajny, prawy pas jezdni. To wszystko można otrzymać na bardzo korzystnych warunkach.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon fot. Mariusz Barwinski

Nie da po kieszeni

Program finansowy Volkswagena gwarantuje ochronę pogwarancyjną, pakiet przeglądów i ubezpieczenie. Wystarczy 1386 złotych netto miesięcznie, by użytkować reprezentacyjną limuzynę z podstawowym, 150-konnym silnikiem. Przykładowa kalkulacja zakłada opłatę wstępną w wysokości 10 procent wartości auta, limit kilometrów na poziomie 30 tysięcy rocznie i 4-letni okres trwania umowy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.