Czy napęd 4x4 jest wart swojej ceny? Ile kosztuje? Sprawdzamy na przykładzie najpopularniejszej marki w Polsce

Napęd 4x4 zyskuje na popularności. Zaawansowany i jednocześnie bezproblemowy w serwisowej obsłudze napęd trafia nie tylko do SUV-ów. Skoda ma aż cztery modele, w których go znajdziemy. Teraz możemy je kupić w bardzo atrakcyjnej cenie.
Skoda Kodiaq 
Skoda Kodiaq MATERIAŁY PRASOWE

Nie tylko w terenie

Podczas codziennej jazdy Skody z napędem 4x4 zachowują się jak auta przednionapędowe. Tylna oś dołączana jest tylko wtedy, kiedy kierowca tego potrzebuje. Co ważne, dzieje się to błyskawicznie. Priorytetem dla układu jest wygoda i bezpieczeństwo. System sprawdzi się nie tylko w trudnych warunkach, lecz również podczas codziennej eksploatacji na asfaltowych szlakach.

Skoda Kodiaq Skoda Kodiaq Fot. Skoda

Niezawodność na co dzień

Napęd na obie osie opiera się na sprzęgle typu haldex. Rozdziałem momentu obrotowego między osiami zajmuje się sprzęgło wielopłytkowe pracujące w kąpieli olejowej sterowane hydraulicznie i kontrolowane przez elektronikę. Reaguje na każdą zmianę warunków w ciągu kilku milisekund. Działa bardzo szybko, jest niezawodne i współpracuje z czujnikami ABS/ESP, co pozwala lepiej optymalizować przyczepność. Docenimy to szczególnie na śliskiej nawierzchni, chociażby podczas dynamicznego startu.

W standardowym ustawieniu na tylną oś trafia około 4 procent momentu obrotowego. W momencie wystąpienia poślizgu przedniej osi spowodowanego nawierzchnią o ograniczonej przyczepności lub zbyt mocnym wciśnięciem gazu na zakręcie, na tylne koła może być skierowane aż 90 proc. momentu obrotowego. To gwarantuje stabilność i bezpieczeństwo. Nie tylko w SUV-ach, lecz również w Octavii lub Superbie.

Skoda 4x4 Skoda 4x4 Fot. materiały partnera

Wymagający teren

Lubisz przygody? Postaw na SUV-a. Zarówno Karoq, jak i Kodiaq mają zwiększony prześwit, odpowiednie panele ochronne podwozia, a także zaawansowaną elektronikę wspomagającą forsowanie przeszkód. Po wciśnięciu przycisku Off-road na dotykowym, centralnym ekranie, zmieni się zachowanie auta. Aby poprawić trakcję, ASR umożliwia większe poślizgi, a elektroniczna blokada różnicowa reaguje szybciej. W razie potrzeby uruchamiane są funkcje Hill Hold Control oraz Hill Descent Cotrol wspomagające kierowcę podczas stromych zjazdów i podjazdów. Ponadto założenie opon o nieco bardziej terenowym bieżniku pozwoli pokonywać płytkie rzeki, koleiny wypełnione błotem i mocno zaśnieżone drogi. Zdziwisz się, jakie możliwości mają czeskie SUV-y.

Skoda Kodiaq Skoda Kodiaq MATERIAŁY PRASOWE

4x4 w rozsądnej cenie

Skoda opublikowała niedawno nowy cennik. Producent przecenił wszystkie modele z napędem na cztery koła występujące w kilku specyfikacjach wyposażeniowych i silnikowych. 4x4 znajdziemy w Octavii, Superbie, Karoqu oraz Kodiaqu. W zależności od wybranego samochodu suma korzyści może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. To nie tylko upust, lecz również premia za zostawienie dotychczasowego pojazdu w rozliczeniu, pakiet przeglądów w niskiej cenie, a także pełne ubezpieczenie na preferencyjnych warunkach. Możliwych jest też kilka opcji finansowania.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.