Podczas codziennej jazdy Skody z napędem 4x4 zachowują się jak auta przednionapędowe. Tylna oś dołączana jest tylko wtedy, kiedy kierowca tego potrzebuje. Co ważne, dzieje się to błyskawicznie. Priorytetem dla układu jest wygoda i bezpieczeństwo. System sprawdzi się nie tylko w trudnych warunkach, lecz również podczas codziennej eksploatacji na asfaltowych szlakach.
Napęd na obie osie opiera się na sprzęgle typu haldex. Rozdziałem momentu obrotowego między osiami zajmuje się sprzęgło wielopłytkowe pracujące w kąpieli olejowej sterowane hydraulicznie i kontrolowane przez elektronikę. Reaguje na każdą zmianę warunków w ciągu kilku milisekund. Działa bardzo szybko, jest niezawodne i współpracuje z czujnikami ABS/ESP, co pozwala lepiej optymalizować przyczepność. Docenimy to szczególnie na śliskiej nawierzchni, chociażby podczas dynamicznego startu.
W standardowym ustawieniu na tylną oś trafia około 4 procent momentu obrotowego. W momencie wystąpienia poślizgu przedniej osi spowodowanego nawierzchnią o ograniczonej przyczepności lub zbyt mocnym wciśnięciem gazu na zakręcie, na tylne koła może być skierowane aż 90 proc. momentu obrotowego. To gwarantuje stabilność i bezpieczeństwo. Nie tylko w SUV-ach, lecz również w Octavii lub Superbie.
Lubisz przygody? Postaw na SUV-a. Zarówno Karoq, jak i Kodiaq mają zwiększony prześwit, odpowiednie panele ochronne podwozia, a także zaawansowaną elektronikę wspomagającą forsowanie przeszkód. Po wciśnięciu przycisku Off-road na dotykowym, centralnym ekranie, zmieni się zachowanie auta. Aby poprawić trakcję, ASR umożliwia większe poślizgi, a elektroniczna blokada różnicowa reaguje szybciej. W razie potrzeby uruchamiane są funkcje Hill Hold Control oraz Hill Descent Cotrol wspomagające kierowcę podczas stromych zjazdów i podjazdów. Ponadto założenie opon o nieco bardziej terenowym bieżniku pozwoli pokonywać płytkie rzeki, koleiny wypełnione błotem i mocno zaśnieżone drogi. Zdziwisz się, jakie możliwości mają czeskie SUV-y.
Skoda opublikowała niedawno nowy cennik. Producent przecenił wszystkie modele z napędem na cztery koła występujące w kilku specyfikacjach wyposażeniowych i silnikowych. 4x4 znajdziemy w Octavii, Superbie, Karoqu oraz Kodiaqu. W zależności od wybranego samochodu suma korzyści może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. To nie tylko upust, lecz również premia za zostawienie dotychczasowego pojazdu w rozliczeniu, pakiet przeglądów w niskiej cenie, a także pełne ubezpieczenie na preferencyjnych warunkach. Możliwych jest też kilka opcji finansowania.