Kluczowy dla komfortu podróżowania i zdrowia dróg oddechowych podróżnych jest filtr kabinowy. Instalowany na podszybiu lub za schowkiem przed siedziskiem pasażera, zapobiega dostawaniu się do wnętrza pojazdu pyłu (również tego pochodzącego ze smogu) i innych drobnych zanieczyszczeń.
Filtr kabinowy powinniśmy wymienić raz w roku lub po przejechaniu maksymalnie 15 tys km. Pamiętajmy, że jego niedrożność doprowadzi do szybkiego rozwoju drobnoustrojów w układzie wentylacyjnym, co bezpośrednio może przyczynić się do chorób układu oddechowego. Zabrudzony filtr to również duże trudności z parującymi szybami we wnętrzu auta.
Wymianę filtra najlepiej zlecić specjalistom - dla nich to rutynowe działanie i kilkadziesiąt minut pracy. Nie obawiaj się zlecenia tej pracy serwisom autoryzowanym. Np. W Toyocie cena filtra kabinowego wraz z wymianą kosztuje od 71 zł (zależy od modelu). Ceny filtrów i ich wymiany we wszystkich segmentach sprawdzisz poniżej (przykład Toyoty jest dobrym porównaniem):
Filtr kabinowy możemy poddawać czyszczeniu, odgrzybianiu i dezynfekcji. Jednak nie w każdej sytuacji jest to możliwe i tak po upływie pewnego czasu należy go wymienić. Jeśli okaże się, że twój filtr wymaga wymiany, staniesz przed dylematem: wybrać filtr węglowy czy zwykły?
Zawarte w filtrach węglowych cząsteczki węgla skuteczniej odsiewają nieczystości. Szczególnie te najdrobniejsze, zawarte np. w spalanym paliwie. Warto jednak pamiętać, że niektóre samochody wyposażone są w wielostopniową filtrację, czyli posiadają więcej niż jeden filtr. Wówczas różnica w cenie jest większa.
Ile kosztują zwykłe filtry wraz z wymianą, a ile trzeba zapłacić za filtry węglowe? Sprawdzisz to poniżej.