Lancia Y (1985-2011) - opinie Moto.pl

Auto miejskie powinno być niewielkie, ale nie musi być skromne. Sięgając po Lancię Y można zyskać elegancki samochód z dobrym wyposażeniem

Historia najmniejszego modelu Lancii sięga 1985 r. Debiutujący wówczas Y10 powstał na płycie podłogowej ówczesnej Pandy i zaprojektowany został jako pojazd miejski, ale o bardziej ekskluzywnym charakterze. Widać to było zarówno w wykończeniu wnętrza jak i kompletacji wyposażenia. Ze względu na zaawansowany wiek trudno polecać tamtą wersję Lancii Y. Jej produkcję zakończono w 1995 r. To auta, które borykają się dzisiaj z korozją i poważnym zużyciem mechanicznym.

Koncern Fiata kontynuował jednak pomysł niebanalnego "mieszczucha", prezentując zupełnie nowy samochód bazujący na Fiacie Punto. Zmieniono nadwozie, wnętrze i rozwiązania konstrukcyjne. Zdecydowano się na niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu, przewidziano również bogatsze wyposażenie. Przyjęto trzydrzwiowy układ karoserii, co w poważnym stopniu ograniczyło funkcjonalność auta. Nie przejmowano się też rozmiarami bagażnika (215/910 l) i przestronnością przedziału pasażerskiego za pierwszym rzędem siedzeń. Naprawdę dużo miejsca zapewniono tylko jadącym na przednich fotelach i to oni mogą poczuć się najbardziej komfortowo w ładnie wykończonym wnętrzu. Nie ma mowy o widoku blaszanych elementów, tapicerką pokryto nawet górną część deski rozdzielczej.

W 2003 r. na rynku pojawiła się kolejna generacja miejskiej Lancii, oficjalnie nazwanej przez producenta Ypsilon. Pod względem konstrukcyjnym spokrewniona jest Fiatem Punto drugiej generacji, ale tak naprawdę bliżej jej do Fiata Idea i Lancii Musa (małe minivany).  Najbardziej istotne zmiany zaszły w podwoziu. Zrezygnowano z niezależnego zawieszenia tylnych kół, w jego miejsce wprowadzono belkę skrętną. Podstawowa pojemność bagażnika nie zmieniła się, ale przestrzeń bagażowa po złożeniu tylnej kanapy nieco zmalała. Wzrósł udział systemów elektronicznych, które co prawda podniosły komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale nie zawsze wykazywały pełną sprawność.

Mimo wszystko to właśnie modele z lat 2003 - 2011 oraz wersje z roczników 1995-2003 są najbardziej godne polecenia. Nie mają większych problemów z korozją, ulegają raczej drobnym awariom i mimo ekskluzywnego charakteru są tanie w eksploatacji. Dzieje się tak za sprawą pokrewieństwa z Fiatem Punto, zwłaszcza w przypadku modelu Y (w Ypsilon taka zamienność jest ograniczona). Można korzystać z szerokiej oferty tanich części fabrycznych i zamienników. Wyjątkiem są oczywiście elementy blacharskie.

Historia modelu

1985 - premiera Lancii Y10 1986 - wersja 4x4 1989 - niewielka modernizacja, wersja z bezstopniową przekładnią automatyczną 1992 - niewielka modernizacja 1995 - premiera Lancii Y, nadwozie hatchback 3d, silniki benzynowe 1.2 (60 KM), 1.4 (75 KM) 1996 - silnik benzynowy 1.4 (80 KM) 1997 - silniki benzynowe 1.1 (55 KM) i 1.2 (85 KM) 1998 - debiut na rynku polskim 2000 - niewielka modernizacja, silnik benzynowy 1.2 (80 KM) 2003 - premiera Lancii Ypsilon, nadwozie 3d, silniki benzynowe 1.2 (60 lub 80 KM), 1.4 (95 KM), turbodiesel 1.3 Multijet (70 KM) 2006 - niewielka modernizacja, silnik benzynowy 1.4 (77 KM), turbodiesel 1.3 Multijet (75 lub 90 KM) 2007 - turbodiesel 1.3 Multijet (105 KM) 2010 - silnik benzynowy 1.2 (69 KM) 2011 - premiera kolejnej generacji Lancii Ypsilon

Awaryjność

Lancia Y nie jest ujęta w zestawieniu awaryjności samochodów TÜV. Ten model uznawany jest powszechnie jako średnio awaryjny.

Nadwozie

Im starszy rocznik Lancii Y tym większe prawdopodobieństwa skrzypienia tworzyw sztucznych we wnętrzu. To powszechna przypadłość tego modelu. Trzeba też sprawdzić przy zakupie działanie zamka pokrywy bagażnika.

Podwozie

Przednie zawieszenie miejskiej Lancii jest wyjątkowo trwałe. Częstej wymiany wymagają jedynie amortyzatory. Gorzej wygląda trwałość tylnego zawieszenia w wersji Y z lat 1995-2003. Łożyska wahaczy są słabo zabezpieczone przed wilgocią. Szybko korodują i wymagają wymiany. Niską żywotność mają również amortyzatory oraz metalowo-gumowe łączniki wahaczy. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić działanie przekładni kierowniczej. Nadmierne luzy zwiastują konieczność naprawy tego elementu.

Silniki

Benzynowe jednostki napędowe przejęto z Fiata Punto, dlatego można się po nich spodziewać tych samych co w Punto przypadłości. Przede wszystkim pojawiają się problemy z łożyskowaniem alternatora. Jeśli nie zareagujemy na czas to zatarte łożysko doprowadzi do pęknięcia całej obudowy. Niezbyt trwałe jest także łożyskowanie pompy cieczy chłodzącej. Przy zbyt mocnym zużyciu łożyska pojawią się wycieki. Warto sprawdzić to miejsce podczas oględzin auta. Częstym niedomaganiem silników są również wycieki oleju spod pokrywy zaworów.

Ponieważ sprzedawane egzemplarze zazwyczaj mają duże przebiegi, trzeba spodziewać się konieczności wymiany paska rozrządu. Wytrzymuje ok. 100 tys km, podobnie jak uszczelka pod głowicą. Wypalenie uszczelki po tym przeiegu jest bardzo prawdopodobne. Po przebiegach rzędu 100-150 tys km mogą się również pojawić problemy z turbodieslami 1.3 Multijet, montowanymi w rocznikach 2003-2011. Jeśli turbodiesel dymi i pracuje nierówno na biegu jałowym to ma niesprawny układ wtryskowy. Przywrócenie mu dobrej kondycji sporo kosztuje, trzeba więc być ostrożnym przy zakupie takiej wersji. Awarie wtrysku w Multijetach nie jest regułą. W rękach spokojnych kierowców bardzo długo pozostają w pełnej sprawności.

Przeniesienie napędu

Podczas jazdy próbnej koniecznie trzeba sprawdzić działanie skrzyni przekładniowej. Jeśli biegi przełączają się ciężko, a ich włączaniu towarzyszą zgrzyty, to z pewnością amortyzatory zużyte są zbyt mocno. Ich naprawa jest kosztowna, lepiej nie brać jej sobie na głowę.

Instalacja elektryczna

Elektryka nie jest mocną stroną Lancii Y. Zawodzą elektryczne sterowniki szyb w drzwiach, centralny zamek, zespolony przełącznik pod kierownicą, silnik wycieraczki tylnej szyby. W modelu Ypsilon, produkowanym od 2003 r. często kaprysi elektronika, której jest znacznie więcej niż u poprzedniczki z lat 1995-2003.

Co wybrać?

Silniki benzynowe 1.1 (55 KM) i 1.2 (60 KM) można polecić jedynie bardzo spokojnym kierowcom. I to wyłącznie do jazdy w mieście. Turbodiesel 1.3 Multijet w wersjach 70 lub 75 KM też nie spisuje się rewelacyjnie, przekonuje jedynie niskim zużyciem paliwa. Do sprawnej jazdy małą Lancią potrzebny jest 80-konny silnik 1.2, silniki 1.4 albo turbodiesel w wersjach 90 lub 105 KM.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a prawym progiem drzwiowym. Rozkodowania numeru VIN dla uzyskania istotnych informacji o konkretnym egzemplarzu można dokonać tylko u dealera Lancii.

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/lancia,ypsilon/

Linki

http://ypsilon.ovh.org/index.htm Strona o Lancii Ypsilon

http://lanciapolska.org/ Strona Lancia Klub Polska

http://www.lanciaklub.pl/ Strona Lancia Klub

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Lancia Ypsilon | Pierwsza jazda

Lancia Ypsilon od Versace

Lancia Ypsilon - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA