Volvo S/V60, V40 i XC60 z pakietem Polestar | Pierwsza jazda | Polestar wzmacnia

Inżynierowie Polestar przygotowali dla wybranych modeli Volvo pakiety poprawiające ich osiągi, wygląd i prowadzenie. Oferta obejmuje S/V60, V40 i XC60. Do Polski powinna trafić za kilka tygodni

Volvo | Lista nowości 2017

Wspomniane pakiety obejmują kompleksowe modyfikacje nie tylko wyglądu auta, lecz również sfery mechanicznej. Swój rodowód mają na torach wyścigowych, a obecność w seryjnych samochodach wynika z wielu pytań zadawanych przez klientów szwedzkiego koncernu. Polestar wychodząc im naprzeciw, przygotował bardziej rozwinięty odpowiednik tego, czym jest AMG dla Mercedesa, czy M-Pakiet dla BMW.

Wspomniane wcześniej modele poznamy po wyróżnikach typowych dla klasy GTI lub RS. W tylnej części zainstalowano wydatny, czarny dyfuzor z dwiema, niezależnie wyprowadzonymi końcówkami układu wydechowego. Wykonano go z nierdzewnej stali i mocno popracowano nad jakością jego brzmienia. Każdy z samochodów z logo Polestar otrzymał też dyskretną lotkę przytwierdzoną do pokrywy bagażnika, lusterka boczne utrzymane w ciemnej tonacji i 19-calowe obręcze ze stopów lekkich (21 cali w XC60).

Modyfikacje wnętrza ograniczono do kilku elementów. Kabinę wzbogacono aluminiowymi nakładkami na pedały oraz podstopnicę, zainstalowano gałkę zmiany biegów z logo Polestar, a także aluminiową listwę na progach z emblematem autora projektu. Reszta pozostała bez zmian. Każdy z klientów może dowolnie konfigurować przedział pasażerski. Lista dodatków jest długa, a jedynie od zasobności portfela zależeć będzie finalna specyfikacja egzemplarza. Wybierać można spośród takich udogodnień jak elektrycznie sterowane okno dachowe, podgrzewanie czterech siedzisk i kierownicy, ogrzewanie postojowe, czy też zaawansowany system multimedialny łączący się z internetem i odtwarzający format wideo.

Inżynierowie odpowiedzialni za mechanikę wprowadzili kompleksowe modyfikacje, aby wygenerować więcej frajdy podczas codziennej jazdy. W myśl tej filozofii, poprawiono trakcję, możliwości silnika i pracę kluczowych podzespołów. Zmiany wprowadzono w trzech jednostkach: D4, T5 i T6. Niewielkie różnice w mocy i momencie obrotowym są złudne. W praktyce okazuje się, że spłaszczenie krzywej momentu obrotowego istotnie wpływa na odczucia zza kierownicy. Auto lepiej reaguje na polecenia prawej nogi kierowcy, a skrzynia biegów nieco szybciej redukuje przełożenia, zwłaszcza po wciśnięciu gazu do podłogi.

W przypadku S60, na trasę testową zabraliśmy egzemplarz z napędem na przednią oś i wysokoprężnym D4. Motor sprzężony z 8-stopniowym automatem generuje standardowo 190 KM i 400 Nm. Po zmianach moc wzrosła do 200 koni mechanicznych i 440 Nm dostępnych w zakresie 1750-2250 obr./min. Przyspieszenie do setki poprawiło się o 0,1 sekundy (7,5 s), a średnie zużycie paliwa i emisja CO2 pozostała bez zmian. Na drodze, szwedzka limuzyna zachowuje się nad wyraz pewnie. Nieznacznie obniżone i utwardzone zawieszenie pozwala pewnie pokonywać zakręty i łatwo wyczuć zamiary samochodu w podbramkowych sytuacjach. Dość sztywne nastawy nie ograniczają za bardzo komfortu pokonywania nierówności. Niewielkie problemy występują jedynie na poprzecznych uskokach. Cieszy natomiast niezła elastyczność, basowy pomruk układu wydechowego i niskie zapotrzebowanie na olej napędowy. 5,5 litra w cyklu mieszanym to godny odnotowania rezultat.

V40 z silnikiem T5 to bardzo niepozorny kompakt z osiągami na poziomie rywali spod znaku GTI. Dwulitrowy silnik wsparty turbodoładowaniem generuje 245 KM i 350 Nm. Po ingerencji szwedzkich inżynierów, powyższe parametry wzrosły odpowiednio do 253 KM i 400 Nm (6,2 sekundy do 100 km/h). Tym samym, wyostrzyła się reakcja na gaz, a usztywnione zawieszenie daje lepsze czucie auta na granicy przyczepności. Nieźle też przedstawia się brzmienie układu wydechowego. Niski, basowy i co ważne, naturalny dźwięk zachęca do dynamicznego operowania przepustnicą. Przy zmianie biegów słychać "strzały" typowe dla nacechowanych sportem pojazdów z segmentu C. Efekt akustyczny jest podobny do tego z bezkompromisowej Megane RS Trophy z wydechem przebudowanym przez Akrapovicia. Niemniej, kompaktowe Volvo zachowuje bardziej neutralny i uniwersalny charakter. Potrafi nieźle filtrować nierówności i zapewniać przyzwoity komfort, czego już nie powiemy o wspomnianym wcześniej Renault.

20 lat doświadczenia w sporcie motorowym przyniosło spodziewany rezultat

XC60 od momentu debiutu w Europie bije rekordy popularności, będąc najchętniej wybieranym autem w swoim segmencie. Średniej wielkości SUV był nastawiony przede wszystkim na komfort. Po wizycie u inżynierów Polestar, sytuacja uległa zmianie. Decydując się na kompletny pakiet tuningowy, otrzymacie zupełnie inne auto. Jeśli jesteście dynamicznie usposobionymi kierowcami, wybierzcie wariant T6 AWD. Dwulitrowy motor sprzężony z 8-biegowym automatem rozwija po zmianach 310 KM i 430 Nm (306 KM i 400 Nm w serii). Do setki przyspiesza w 6,8 sekundy (6,9 przed zmianami) i daje znacznie więcej frajdy w szybko pokonywanych zakrętach. Nadwozie nie wykazuje tendencji do nadmiernych przechyłów, a układ kierowniczy dość wiernie oddaje aktualne położenie kół. Względem V40, dźwięk z wydechu jest nieco bardziej dyskretny, ale też sportowy. Zawieszenie osadzone na 21-calowych koła najlepiej czuje się na równych nawierzchniach, choć z niewielkimi nierównościami radzi sobie przyzwoicie. W tym przypadku trzeba się tylko przygotować na wyższe spalanie wynikające z oporów powietrza stawianych przez sporych rozmiarów nadwozie i masę własną pojazdu. Niemniej, 11-13 litrów w mieście i 8-9 w trasie należy zakwalifikować do akceptowalnych wartości.

Polski importer nie przedstawił jeszcze oficjalnych cen pakietów dedykowanych do poszczególnych modeli, ale w Szwecji za zestaw przypisany do V40 zapłacimy niecałe 6 tysięcy euro, zaś do S/V60 i XC60 dodatkowe 2 tysiące. Auto zaopatrzone w tuningowy oręż będzie można zamawiać już za kilka tygodni.

ZOBACZ TAKŻE:

Dziewczyna i samochód | Justyna i Volvo XC90

INNE LINKI:

Volvo | Samochody hybrydowe i elektryczne

Volvo V90 | Pierwszy kontakt | Szwedzi znów w natarciu

Volvo przejęło firmę Polestar

Volvo V60 Cross Country | Test | Pełne sprzeczności

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Agora SA