Audi A3 2.0 TDI Ambiente

"Naprawdę ostra jazda" - tak Audi zachwala najnowszą generację A3. Czy rzeczywiście auto nabrało sportowego charakteru. Może nadal priorytet ma komfort?

Audi A3 poprzedniej generacji było postrzegane jako ekskluzywna alternatywa dla aut klasy Volkswagena Golfa. Kostruktorzy nowego A3 starali się wydobyć jak najwięcej sportowego ducha z luksusowego samochodu. Pamiętali jednak, że priorytetem dla większości klientów tej marki jest komfort podróżowania.

Duże zainteresowanie pojazdami klasy C wynika z tego, że za niewygórowaną sumę otrzymujesz praktyczne rodzinne auto. Audi A3, którego konkurentami są BMW Compact czy Alfa Romeo 147, jest wyraźnie droższe od typowych przedstawicieli tego segmentu - VW Golfa, Opla Astry czy Forda Focusa. To samochód dla ludzi zamożnych, którzy cenią solidne wykonanie, znakomite właściwości jezdne, poczucie bezpieczeństwa i którym... nie przeszkadza 3-drzwiowe nadwozie, bo tylko w takiej wersji można obecnie kupić A3.

STYL - Dynamiczna sylwetka

Zmiany w wyglądzie A3 nie są rewolucyjne - projektanci pozostawili charakterystyczne elementy sylwetki, wprowadzając tylko kilka modyfikacji, które podkreślają nowoczesny i dynamiczny styl auta. Samochód jest niższy (o 10 mm) i szerszy (o 30 mm) od poprzednika. Zdecydowanie zaznaczone błotniki, wysoko poprowadzona linia okien i duże koła (standardowo 16 cali) czynią jego sylwetkę bardziej masywną. Nowy kształt otrzymała osłona chłodnicy, teraz podzielona na dwie części. Z przodu łatwo zauważyć element dobrze znany z pojazdów BMW - okrągłe reflektory delikatnie przysłonięte maską sprawiają, że Audi A3 groźniej spogląda na świat. Oczywiście, wzorowo dobrane proporcje i dokładne wykończenie szczegółów to standard w pojazdach tej marki.

KOSZTY I WYPOSAŻENIE - Nie na każdą kieszeń

No cóż, Audi to samochód dla zamożnych. Koszt zakupu najtańszej wersji wyposażenia Attraction z silnikiem 2.0 TDI to 23 200 euro (ok. 102 288 zł). Cena testowanego A3 2.0 TDI Ambiente wynosi 25 005 euro (ok. 110 247 zł). W standardowym wyposażeniu podstawowej odmiany znajdują się m.in. ABS, cztery poduszki powietrzne, centralny zamek, elektronicznie sterowana klimatyzacja, immobiliser, elektrycznie sterowane szyby. Wersja Ambiente ma dodatkowo obręcze ze stopów lekkich (6,5Jx16) z oponami 205/55 R 16, czteroramienną kierownicę pokrytą skórą, elementy dekoracyjne z drewna, tempomat oraz samoczynny włącznik świateł (zapalają się o zmierzchu). W standardowym wyposażeniu znajduje się również radioodtwarzacz, ale kasetowy, co jest raczej archaiczną propozycją.

Zestaw podstawowego wyposażenia nie różni się znacznie od oferty konkurencji, ale za dodatkowe elementy musisz słono płacić. Przykład? Lakier metaliczny kosztuje 580 euro (2557 zł), a to jedna z tańszych opcji. Za to koszty przeglądów technicznych utrzymują się na poziomie typowym dla tej klasy pojazdów (700 zł po 15 tys. km).

JAZDA - Godny naśladowania

Najnowsze Audi A3 prowadzi się znakomicie - znacznie lepiej od poprzednika. To efekt zmian w konstrukcji samochodu. Po pierwsze wykorzystano nową płytę podłogową, która nadaje karoserii bardzo dużą sztywność. Po wtóre zamiast belki skrętnej na tylnej osi zastosowano zawieszenie wielowahaczowe oraz zmieniono zestrojenie przedniej osi. Nowością jest m.in. elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Poza tym auto otrzymało duże 16-calowe koła (w wyposażeniu standardowym).

W długiej podróży docenisz wygodną pozycję za kierownicą i cichą pracę silnika. Nowy 16-zaworowy motor 2.0 TDI jest bardziej przyjazny dla kierowcy niż starsze jednostki 1.9 TDI. Oznacza to, że użyteczne wartości momentu obrotowego dostępne są w szerszym zakresie obrotów, a wibracje i poziom hałasu mniejsze. Jednostka bardzo dobrze współpracuje z 6-stopniową skrzynią biegów. Układ kierowniczy nie jest tak bezpośredni jak np. w Alfie Romeo 147, ale dzięki temu samochód mniej nerwowo reaguje na ruchy kierownicą.

Zawieszenie spisuje się rewelacyjnie. Testowany egzemplarz miał standardowy układ jezdny, ale producent opcjonalnie (wersja Ambition) oferuje również zawieszenie niższe o 2 mm i twardsze. W polskich warunkach rozsądniejsze wydaje się pierwsze rozwiązanie - seryjny układ jest wystarczająco twardy, a przy tym komfortowy. Auto bardzo dobrze sobie radzi z nierównościami nawierzchni - nawet na wyboistych zakrętach długo zachowuje stabilność. A3 bardzo szybko reaguje na polecenia. Prowadzi się neutralnie, ale wprawny kierowca łatwo wywoła nadsterowność czy podsterowność. To wszystko sprawia, nie można narzekać na brak radości z szybkiej jazdy krętymi drogami.

Miło zaskoczyło mnie to, że nie zauważyłem dolegliwości znanej ze starego modelu, który - podobnie jak auta innych marek bazujące na tej samej płycie podłogowej - miał tendencje do nieprzyjemnego "bujania" podczas pokonywania pofałdowań asfaltu. Takie zestrojenie pozwalało wprawdzie zachować komfort podróżowania, ale kosztem pewności prowadzenia. W nowym modelu udało się pozbyć tej cechy bez najmniejszego uszczerbku na komforcie.

Lepiej niż w poprzedniku pracuje również układ hamulcowy. W nowym A3 zastosowano Dual Rate (wzmacniacz siły hamowania) znany ze sportowego modelu S4. W normalnych warunkach umożliwia on precyzyjne dozowanie siły hamowania, natomiast w sytuacjach ekstremalnych wspomaganie hamulców działa mocniej, co skraca dystans potrzebny do zatrzymania auta.

FUNKCJONALNOŚĆ I JAKOŚĆ - Jak w klubowym fotelu

Większość zmian we wnętrzu wynika z zastosowania nowej płyty podłogowej. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi (+65 mm) jest więcej miejsca na nogi pasażerów. Szersze nadwozie (+30 mm) zapewnia podróżującym sporo przestrzeni na wysokości ramion. Nie można mieć zastrzeżeń do ergonomii. Mimo usportowionego charakteru (nadwozie jest niższe o 10 mm), samochód nie traci na funkcjonalności.

Wprost rewelacyjne są możliwości regulacji fotela i kierownicy. Zarówno wysocy, jak i niscy kierowcy bez najmniejszych problemów znajdą wygodną pozycję. A3 pod tym względem może być wzorem. Co ciekawe, Audi wbrew obowiązującej modzie ma nisko zamontowane fotele - i okazuje się, że to wcale nie przeszkadza w wygodnym podróżowaniu. W samochodzie o sportowych ambicjach fotel zamocowany tuż nad podłogą, wysoko poprowadzona linia okien oraz rozbudowana deska rozdzielcza tworzą rasową atmosferę i dają poczucie bezpieczeństwa. Sprawiają, że kierowca dobrze się czuje w aucie.

Materiały, rozplanowanie deski rozdzielczej i jakość montażu są na najwyższym poziomie. Jeśli miałbym na coś narzekać, to na czteroramienną kierownicę. Niestety, mniejsze - sportowe (znakomicie wyprofilowane, trójramienne) - koło kierownicy dostępne jest tylko w wersji wyposażenia Ambition.

BEZPIECZEŃSTWO - Dobrze, nie najlepiej

W standardowym wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa znajdują się elektroniczne systemy ABS, EBV, EDS oraz cztery poduszki powietrzne. Nie można narzekać, ale w porównaniu z konkurencją A3 niczym się nie wyróżnia. Dopłacić trzeba za układ stabilizujący tor jazdy ESP (640 euro - 2822 zł) i kurtyny powietrzne (529 euro - 2332 zł).

Na pochwałę zasługują natomiast znakomite zawieszenie, skuteczne hamulce i sztywna karoseria. Te elementy gwarantują pewne prowadzenie, a więc zwiększają bezpieczeństwo czynne auta. Nowe A3 nie przeszło jeszcze testu zderzeniowego EuroNCAP, ale biorąc pod uwagę ocenę, jaką otrzymał poprzedni model (cztery gwiazdki), można się spodziewać co najmniej dobrego wyniku.

Mimo braku dwóch ważnych elementów z zakresu bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym, nowe Audi otrzymuje wysoką ocenę dzięki skutecznym hamulcom.

OCENA KOŃCOWA - Sportowy tylko image

"Naprawdę ostra jazda" to hasło trochę na wyrost. Kiedy pojeździsz nowym A3, szybko się przekonasz, że ten samochód zaprojektowano ze zwróceniem większej uwagi na komfort niż sportowe wrażenia. Dlatego prowadząc auto, nie usłyszysz rasowego dźwięku silnika - dla konstruktorów ważniejsze było bowiem dobre wyciszenie kabiny. Usportowiony charakter przejawia się raczej w stylizacji nadwozia i wnętrza. Czy warto wybrać drogie Audi A3 zamiast jednego z tańszych kompaktów? Jeśli bardziej niż na niższej cenie zakupu auta zależy ci na solidnym, komfortowym, znakomicie się prowadzącym i świetnie wykonanym samochodzie - nie będziesz żałował.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.