Seat Ibiza 1.9 TDI

Start spod świateł masz wygrany, ale ruszając w trasę, przygotuj się na przymusowe postoje - będziesz musiał odreagować wstrząsy.
Trzeci raz z rzędu miesięcznik "What Car" ogłosił Seata Ibizę 1.2 samochodem roku w kategorii supermini (to nasza klasa B), bo "ma atrakcyjny wizerunek, emanuje entuzjazmem i radością, zapewnia sportowe wrażenia z jazdy". Jeśli tak opisują Seata z najmniejszym silnikiem, to czego się spodziewać po usportowionej wersji 1.9 TDI, zwłaszcza że FR w nazwie to Formula Racing, czyli klasa wyścigowa? Odpowiedzi szukałem na Przełęczy Salmopolskiej - odcinku specjalnym Rajdu Wisły. Silnik o mocy 130 KM w lekkim aucie (1192 kg) to idealne rozwiązanie na stromych drogach Beskidu Śląskiego. Na drugim biegu samochód jechał pod górę bez wysiłku. Sprawnie przebiegało wyprzedzanie na autostradzie na czwartym i piątym biegu. Jadąc na szóstce, nie miałem wrażenia - jak w niektórych autach - że silnik reaguje na naciśnięcie pedału gazu dopiero po kilku sekundach.

Twardo zestrojone zawieszenie Ibizy FR pozwoliło w pełni kontrolować auto na ostrych górskich zakrętach. To duży atut Seata. Do szybkiej, dynamicznej jazdy dostosowana jest także skrzynia biegów z krótkimi, precyzyjnie wchodzącymi przełożeniami. Poruszanie się Seatem Ibizą FR sprawia dużą przyjemność, ale tylko po dobrej nawierzchni. Jego zawieszenie nie sprawdza się na nierównościach. Każdy kontakt kół z wyrwą w asfalcie czy kamieniem odczuwałem jako mocne szarpnięcie, któremu na dodatek towarzyszył głośny huk. Po przejechaniu około 200 km trasą katowicką wypatrywałem kolejnych dziur w nawierzchni z większą uwagą niż znaków drogowych i patroli policji.

Różnorodna oferta Seata Ibizy za- spokoi potrzeby kierowców o zacięciu sportowym. Wśród aut z silnikiem wysokoprężnym oprócz Ibizy 1.9 TDI FR

(150 KM) jest także 100-konna wersja 1.9 TDI Sport oraz mocna Ibiza 1.9 TDI Cupra R (160 KM). Na koniec ciekawostka - benzynowa Ibiza 1.8T FR (150 KM) kosztuje dokładnie tyle samo co wersja wysokoprężna FR - 74 999 zł.

Wynik minitestu

jazda (81/100 pkt)
DANE TECHNICZNE

Seat Ibiza 1.9 TDI FR

segment rynku: klasa B
nadwozie: hatchback, 5-drzwiowe
silnik: wysokoprężny 1896 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 8-zaworowy, turbodoładowany
moc maks.: 130 KM (96 kW) przy 4000 obr/min
maks. moment obrotowy: 310 Nm przy 1900 obr/min
przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
prędkość maksymalna: 207 km/h
skrzynia biegów: ręczna, 6-biegowa
napęd: na przednie koła
POMIARY TESTOWE (przy 12°C na suchej nawierzchni)

przyspieszenie0-80 km/h: 6,8 s0-100 km/h: 9,5 s0-120 km/h: 12 s0-400 km/h: 17,5 s
elastyczność60-100 km/h (IV bieg): 7,5 s100-120 km/h (V bieg): 5,8 s
droga hamowania 100-0 km/h: 40 m
zużycie paliwa (średnie): 5,5 l/100 km
plusy/minusy

+ dobre właściwości jezdne

+ mocny silnik

- zawieszenie słabo sprawdza się

na nierównościach

Cena wersji testowanej 74 999 zł

Więcej o: