Honda CRX (1983 - 1998) - opinie Moto.pl

Ta japońska namiastka sportowego auta zdobyła ogromną popularność. Dzisiaj mocno się zestarzała, ale przystępna cena i dobre osiągi wciąż są jej atutami

Stylowe, okazałe coupe wyglądają pięknie i są marzeniem wielu młodych kierowców. Ale ceny takich aut zawsze przyprawiały o zawrót głowy i mocno ograniczały krąg nabywców. Honda już w 1963 r. zaproponowała zupełnie inne auto sportowe, z nadwoziem o długości zaledwie 3,3 m (S600), małe i skromne, za to niedrogie. Podobny schemat ta sama firma zastosowała 20 lat później, tworząc model CRX. W oparciu o podzespoły kompaktowego Civica trzeciej generacji zbudowano małego, przystępnego cenowo hatchbacka o kształcie coupe, którego długość ledwie przekroczyła 3,7 m.

Mocne jak na tak mały i lekki samochód silniki zapewniały znakomite osiągi. Na przyśpieszenie do "setki" pierwsze wersje CRX potrzebowały zaledwie 8,9 - 8,1 s. Prędkość maksymalna sięgała 190 - 201 km/h. Niepozorna Honda była prawdziwym bolidem za niewielkie pieniądze, dlatego zyskała uznanie młodych ludzi szukających taniego, ale dynamicznego auta w sportowym stylu. Co ważniejsze - pozwalała w bezpieczny sposób wykorzystać możliwości silnika. Sztywno zestrojone podwozie zapewniało znakomite prowadzenie, układ kierowniczy i hamulce również dostosowano do temperamentu CRX.

O ile techniczna strona auta i kształt karoserii budzą dobre emocje, to wnętrze pozostawia spory niedosyt. Banalny projekt deski rozdzielczej, przeciętnej jakości tworzywa sztuczne, ciasnota (tylna kanapa raczej dla dzieci), maleńki bagażnik (140 l) - oto codzienność małego sportsmena. W wersji Del Sol z nadwoziem typu targa (produkcja od 1992 r.) bagażnik jest większy (300 l), ale dwuosobowy układ wnętrza jeszcze bardziej ogranicza funkcjonalność. Skromny przedział pasażerski przez wiele osób może być uznawany za zaletę, bo przecież w charakter sportowego auta wpisane są spartańskie warunki podróżowania.

W ten wizerunek wpisuje się też niski komfort jazdy. Twardo zestrojone zawieszenia na dziurawych polskich drogach bardzo uprzykrzają życie. A na dodatek szybko się niszczą. Podwozie wymaga częstej interwencji serwisu, ale bogata zamienników fabrycznych części pozwala utrzymać koszty eksploatacji na przyzwoitym poziomie. Gorzej z blacharką. By zdobyć elementy poszycia nadwozia trzeba udać się albo do autoryzowanej stacji obsługi, głęboko sięgając do portfela, albo do składów części używanych, oszczędzając sporo gotówki. Dobrze utrzymana i sprawna technicznie Honda CRX potrafi dać wiele radości i pozwala zasmakować wrażeń, o jakie trudno w wielu znacznie droższych samochodach.

Historia modelu

1983 - premiera modelu 1984 - rozpoczęcie produkcji, nadwozie hatchback 3d, silnik benzynowy 1.5i (100 KM) 1986 - silnik benzynowy 1.6i (125 KM) 1987 - druga generacja modelu, silnik 1.6i (130 KM) 1990 - silnik 1.6i (150 KM) 1992 - premiera CRX Del Sol, nadwozie targa 2d, silnik benzynowy 1.6i (125 lub 160 KM) 1993 - zakończenie produkcji modelu CRX 1995 - niewielka modernizacja CRX Del Sol (lepsze wyposażenie) 1998 - zakończenie produkcji CRX Del Sol

Awaryjność

Model CRX nieco częściej ulega awariom niż Civic, na którego podzespołach został zbudowany. Wynika to ze sportowego charakteru auta i bardziej forsownej eksploatacji. Usterkowość CRX, jak w każdym aucie sportowym, w dużej mierze zależy od stylu jazdy kierowcy i regularnej obsługi warsztatowej.

Nadwozie

Korozja to powszechna przypadłość CRX, zaawansowany wiek tego modelu widać wyraźnie na blachach nadwozia. W przypadku zadbanych egzemplarzy bez rdzy cena będzie sporo wyższa. Właściciele wliczają w cenę sprzedaży koszt remontu blacharki.

Podwozie

Metalowo-gumowe tuleje zarówno przednich jak i tylnych wahaczy nie są szczególnie trwałe. Gdy zaczynają skrzypieć można spodziewać się, że wkrótce trzeba będzie je wymienić. Równie szybko wybijają się końcówki drążków kierowniczych. Dynamiczna jazda doprowadza do szybkiego zużycia tarcz hamulcowych i klocków.

Silniki

Jednostki napędowe są wyjątkowo trwałe, ale nawet na znakomitych jakościowo i zaawansowanych technologicznie konstrukcjach Hondy wysokie przebiegi zostawiają swój ślad. Mocno wyeksploatowane egzemplarze wykazują się wysokim zużyciem oleju. Bacznie trzeba obserwować wskaźnik temperatury silnika. Czujnik wentylatora chłodnicy często odmawia posłuszeństwa, nagły wzrost temperatury może doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą.

Przeniesienie napędu

Układ napędowy nie jest zbyt dobrze przygotowany do sportowej eksploatacji. Sportowa jazda prowadzi do szybkiego zużycia tarczy sprzęgła, trzeba się też liczyć z krótką żywotnością przegubów napędowych i łożysk w piastach kół jezdnych

Instalacja elektryczna

Zdarzają się drobne awarie w układzie elektrycznym. Ale błahe z pozoru niedomagania mogą skończyć się poważnymi naprawami. Tak jest z czujnikiem wentylatora chłodnicy. Zepsuty czujnik nie uruchomi wentylatora i doprowadzi do przegrzania silnika, efektem końcowym może być wypalenie uszczelki pod głowicą.

Co wybrać?

Przede wszystkim jak najmłodszy i jak najmniej "przechodzony" egzemplarz. Trzeba jednak pamiętać, że wersje po 1993 r. miały tylko dwa miejsca siedzące. Nie każdemu może to odpowiadać. W kwestii silnika obowiązuje jedna zasada - im mocniejszy tym większa frajda z jazdy. Podczas dokładnych oględzin i jazdy próbnej starajmy się ustalić, czy samochód nie był eksploatowany w szczególnie forsowny sposób.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej.

http://vin.hondabg.com/ Dekoder numerów VIN dla samochodów marki Honda

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/honda,crx/

Linki

http://www.honda-crx.info/forum/portal.php Strona klubu miłośników Hondy CRX

http://crx.krakow.pl/ Strona krakowskiego klubu Hondy CRX

http://www.honda-klub.org.pl/news.php Strona Honda Klub Polska

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Honda wraca do NSX-a

Mugen CR-Z. Tygrysy to polubią

Honda CRX - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA