Honda Accord (1998-2004) - opinie Moto.pl

Historia Accorda sięga naprawdę daleko, bo lat 70. ubiegłego wieku. W 1998 wprowadzono na rynek już szóstą generację auta, które od początku łączyło w sobie elegancję i sportowy styl

Modernizacja sprzed ośmiu lat nie zmieniła charakteru Accorda, ale ekspansja Hondy na Stary Kontynent zaowocowała zbudowaniem samochodu nakierowanego na gust europejski. Projekt auta powstał w Europie, a produkcję podjęły brytyjskie zakłady Hondy w Swindon. Ciekawostką było skrócenie pojazdu w stosunku do poprzednika aż o 9 cm - w procesie modernizacji auta przeważnie nieco się wydłużają. Tymczasem Accord urósł tylko w górę i wszerz. Nadwozie nie straciło na urodzie, a wnętrze zyskało na przestronności. Pojawiło się wiele nowoczesnych rozwiązań, które zapewniły dobrą dynamikę, niskie zużycie paliwa i znakomite własności jezdne. Mimo zastosowania zaawansowanej techniki Accord szóstej generacji uchodzi za pojazd trwały i niekłopotliwy. Ceniony jest głównie za świetne podwozie, mocne silniki, wygodne i ergonomiczne wnętrze, dobre wykończenie oraz niską awaryjność i dobre zabezpieczenie przed korozją. Największa wada tego modelu to wysokie ceny na rynku wtórnym, co jest jednocześnie potwierdzeniem dobrej opinii użytkowników. Nie warto oszczędzać na przeglądach Accorda - naprawa wywołana zaniedbaniem może drogo kosztować.

Awaryjność

W raportach awaryjności Honda Accord szóstej generacji nie mieści się w najściślejszej czołówce, ale plasuje się dość wysoko. Najnowsze zestawienie Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego (TUV) w kategorii aut w wieku od 4 do 5 lat dało temu modelowi 14. lokatę, a w kategorii od 6 do 7 lat 31. miejsce. Zestawienie Niemieckiego Automobilklubu DEKRA stawia Accorda na 25. pozycji w kategorii wiekowej 4-5 lat, i na 15. w kategorii 6-7 lat. Akcje nawrotowe w przypadku tego modelu były nieliczne i dotyczyły elementów, które nie miały większego wpływu na bezpieczeństwo. Pierwsza, która objęła czterodrzwiowe sedany produkowane od 19.07.1998 r. do 19.07.1999 r. i pięciodrzwiowe hatchbacki produkowane od 2.07.1999 r. do 19.07.1999 r., miała za zadanie wyeliminowanie wadliwych przepustnic. W razie potrzeby wymieniano kompletną obudowę przepustnicy. Druga akcja, we wrześniu 2000 r., objęła prawie 1,5 mln Accordów i dotyczyła wad układu smarowania.

Historia modelu

Znaki identyfikacyjne

Znaki identyfikacyjne Hondy Accord widoczne są po podniesieniu pokrywy silnika. Tabliczka znamionowa znajduje się na prawym nadkolu, w komorze jednostki napędowej. Numer identyfikacyjny VIN wybito na przegrodzie czołowej od strony komory silnikowej. Wytłoczono go również na desce rozdzielczej, po prawej stronie, przy szybie przedniej.

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu

Do egzemplarzy Hondy Accord, produkowanych przed 2001 r., można generalnie montować instalację gazową LPG drugiej generacji. Dotyczy to wersji bez systemu diagnostycznego OBD. Zdarza się jednak, że starsze roczniki Accorda importowane z niektórych rynków (m.in. USA, Szwajcaria) mają już system OBD. Wówczas trzeba zastosować wtrysk gazu, podobnie jak w egzemplarzach produkowanych od 2001 r. W tym modelu nie ma przeciwwskazań w zakresie stosowania zasilania autogazem. Nie spotykamy się z uszkodzeniami silnika Accorda nawet po dużych przebiegach. Ważna jest jednak bardzo precyzyjna regulacja instalacji wtryskowej LPG ze względu na zmienne fazy rozrządu w silnikach z systemem VTEC. Przy złej regulacji wtrysku LPG mogą pojawić się szarpnięcia w zakresie 4500 obr/min (moment zmiany faz rozrządu), a przy dużym obciążeniu silnika nawet znaczny i gwałtowny spadek mocy. Instalacje gazowe drugiej generacji to wydatek rzędu 1000-2000 zł, a za wtrysk LPG trzeba zapłacić od 2900 do 3500 zł.

Łyk techniki

Accord szóstej generacji to samochód nafaszerowany nowoczesnymi rozwiązaniami. Wiele z nich robi wrażenie jeszcze dzisiaj. Zmienne fazy rozrządu w połączeniu z kolektorem ssącym o zmiennej długości i zaawansowaną elektroniką sterującą wtryskiem paliwa zapewniały bardzo dobrą dynamikę przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Zawieszenie przednie z podwójnymi wahaczami i wielowahaczowe zawieszenie tylne zapewniały wzorowe własności jezdne. Wysoką trwałość silników osiągnięto poprzez śrutowanie gładzi cylindrów, a do eliminowania drgań jednostki napędowej angażowano układ wałków wyrównoważających (2.3 16V). Z kolei wysoki poziom bezpieczeństwa biernego (dostępne czołowe i boczne poduszki powietrzne) znalazł potwierdzenie w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP. Cztery gwiazdki na pięć możliwych były w 1998 r. dużym wydarzeniem.

Internet

www.honda-klub.org.pl - forum użytkowników samochodów marki Honda, opis modeli, dane techniczne, fan club, warsztaty, części zamienne, sport, linki

www.altech.com.pl - strona poświęcona starszym generacjom Hondy Accord. Są instrukcje obsługi, opisy modeli, poradnik, zdjęcia, zagadnienia tuningowe

www.autocentrum.pl - interesujące forum użytkowników samochodów Honda

Ceny

Już na pierwszy rzut oka widać, że Accordy to auta cenione na rynku wtórnym. Najliczniej reprezentowane są wersje 1.8 16V i 2.0 16V. Wersje 2.3 16V, produkowane od 2001 do 2003 r., to rzadkość. Podobnie jak sportowa wersja Type-R czy diesle z lat 1998-2003. Wiele egzemplarzy Accorda przyjechało zza oceanu. Mimo tej samej nazwy różnią się konstrukcją, stylizacją, wyposażeniem i silnikami. Normą są w nich na przykład benzynowe silniki 2.4 i 3.0. Zauważalny jest skok cenowy między egzemplarzami z 2000 i zmodernizowanymi z 2001 r.

Orientacyjne ceny w tys. zł

Instalacja elektryczna

Mogą pojawić się problemy z układem zapłonowym, zwłaszcza w starszych egzemplarzach. Zdarzają się również kłopoty z klimatyzacją.

Układ wydechowy

Układ wydechowy. To jedyne miejsce, gdzie w widoczny sposób daje o sobie znać korozja. Nie należą do rzadkości również nieszczelności wydechu.

Układ hamulcowy

Szybko zużywają się klocki hamulcowe, tarcze także nie należą do szczególnie żywotnych elementów. W tylnych zaciskach hamulcowych lubią zacierać się tłoczki.

Zawieszenie

Najszybciej zużywają się sworznie przednich wahaczy i gumowe elementy przedniego stabilizatora. Szybkiemu zużyciu ulegają również tylne amortyzatory.

Więcej o:
Copyright © Agora SA