Saab 900 (1978 - 1993) - opinie Moto.pl

O starym Saabie marzy wielu - ale tylko niewielu posuwa się o krok dalej. Część myśli: ?No, ładny, ale już stary, pewnie zardzewiały i ciągle będzie się psuł?. Nic bardziej mylnego!

Nadwozie Saaba 900 (zwanego krokodylem) zbudowane jest na solidnej ramie (niczym szyny kolejowe), doskonale zabezpieczona przed korozją podłoga i zewnętrzne oblachowanie powodują, że trudno jest znaleźć egzemplarz mocno zaatakowany przez "rudą paskudę". Szwedzi zimy mają o wiele cięższe od naszych, więc znaleziono najprostszy z możliwych sposobów - grubą blachę.

METRYCZKA

Saaba 900 znajdziemy wyłącznie z czterocylindrowymi benzynowymi silnikami 2,0 z głowicami 8- bądź 16-zaworowymi (100 i 130 KM). Dość często napotykamy wersje turbo, które są o ok. 30 KM mocniejsze. Na rynek amerykański dostarczano auta o pojemności 2,1 litra. Średnie przebiegi do naprawy głównej silnika wynoszą ponad 250 tys. km, rekordziści dbający o regularne wymiany oleju (ważne zwłaszcza w wersjach turbo) chwalą się przebiegami 470-500 tys. Co ciekawe, remont silnika w "900" ogranicza się do regeneracji głowicy (ok. 1000 zł) i remontu dołu silnika - szlif wału, uszczelki i uszczelniacze, panewki (koszt z robocizną ok. 1500-2000 zł). Ślady zużycia na tulejach (progi) bądź wypalenie tłoka zdarzają się sporadycznie.

UROK

Każdy chciałby jeździć autem nie tylko wygodnym i szybkim, ale także dającym masę satysfakcji kierowcy - i taki właśnie jest krokodyl - bardzo wygodne fotele, wyciszone wnętrze (do naszych uszu dochodzi tylko dźwięk silnika bądź silnika i turbosprężarki), niezłe przyspieszenia - i to coś, czego nikt z nas nazwać za bardzo nie umie, ale co powoduje, że w aucie czujemy się fantastycznie.

BOLĄCZKI

Maglownice potrafią przeciekać - awaria jest najczęściej spowodowana zaniedbaniem - olej w układzie wspomagania należy wymieniać co rok-dwa lata, a nie wtedy, gdy zgęstnieje bądź zbrązowieje. Koszt regeneracji maglownicy to ok. 400-500 zł. Gumowe przewody ciśnieniowe mimo zmian temperatur raczej nie pękają, wycieki są jedynie możliwe ze złączek.

Korozja nie dotyczy całego auta, jedynie kilku miejsc - m.in. drzwi od wewnątrz i podłogi bagażnika. To przez niefortunny odpływ wody. Można sobie z tym poradzić, prosząc fachowców o dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne newralgicznych miejsc.

Turbo psujemy sami - ostra jazda i nagłe zgaszenie rozgrzanego silnika powodują, że obieg oleju w układzie smarowania zostaje zatrzymany, a łopatki turbiny kręcą się dalej - tym razem na sucho. Koszt regeneracji - 800-1300 zł.

Autopilot - na szczęście niewiele Saabów 900 zostało przywiezionych do Polski na lawecie po mocnych zderzeniach bocznych lub czołowych. Ze względu na solidną konstrukcję ramy blacharzom bardzo ciężko było doprowadzić auto do fabrycznych wymiarów - kiepsko naprawiony po groźnym wypadku Saab 900 zawsze będzie ściągał, w najlepszym wypadku pozostanie czterośladem.

Wycieki oleju z silnika bądź skrzyni biegów zdarzają się nawet w najbardziej zadbanych autach. Najczęściej pocą się uszczelki skrzyni biegów i dekla rozrządu - taka usterka jest bardzo prosta i tania do usunięcia. Pozostałe wycieki należy zostawiać specjalistom - lepiej, żeby przypadkowi mechanicy nie próbowali rozbierać skrzyni biegów bądź silnika. Za pierwszym razem nie jest to zbyt proste, dość łatwo o frustrację (Młotek przynieś, ten największy!).

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Jacek Balkan

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.