Boeing Stearman PT-17 Kaydet

Miłośnicy przedwojennych samolotów, zwłaszcza dwupłatowców będą mieli okazję podziwiać jedynego w Polsce Stearmana. Pokaz jego umiejętności odbędzie się w Góraszcze w dniach 7-8 czerwca 2008.

Znany jako Stearman , Boeing Stearman lub Kaydet wojskowy samolot treningowy o konstrukcji dwuosobowego dwupłata został opracowany w latach 30. w USA przez wytwórnię Stearman Aircraft z Wichita , która później została wykupiona przez firmę Boeing . Samolot ten w trakcie II wojny światowej służył jako podstawowa maszyna treningowa amerykańskich Sił Powietrznych, Marynarki USA oraz Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych. Ponieważ był wyjątkowo łatwy w pilotażu i można rzec - dosyć wyrozumiały dla nowych pilotów, szybko zyskał reputację dobrego nauczyciela. Amerykańscy weterani mówią o nim z wielkim sentymentem, który można przyrównać do czci, z jaką Brytyjczycy wyrażają się o samolocie Tiger-Moth . Po wojnie większość wyprodukowanych egzemplarzy trafiło na rynek prywatny, na którym natychmiast zdobyły popularność jako maszyny sportowe i rolnicze . O popularności tej maszyny świadczyć też może ilość wyprodukowanych do 1945 roku egzemplarzy, która przekroczyła liczbę 10 000 sztuk. Do dzisiejszego dnia stan lotny zachowało około 1000 maszyn tego typu. Ta, którą zobaczymy na niebie Góraszki, pochodzi z USA i została wyprodukowana w 1943 roku. Służyła w kilku szkołach, kształcących pilotów i instruktorów. Jak na tak sędziwy rocznik ma wyjątkowo niski nalot, mianowicie 4000 godzin w powietrzu. Tomasz Grabowski, który jest współwłaścicielem maszyny, opowiada w jaki sposób znalazła się ona w jego rękach :

Zwiedzając wspólnie z kolegą wspaniałą wystawę na pokazach AirVenture Oshkosh 2007 dotarliśmy w końcu do terenu wystawowego Stearmanów. Jednym z wielu eksponowanych tam samolotów był właśnie ten. Błyskawicznie podjęliśmy szaloną decyzję o zakupie i sprowadzeniu do Polski tej maszyny . To jedyny w Polsce egzemplarz Stearmana i wg. słów naszych niemieckich kolegów, którzy go składali - jest jak nowy . Samolotów tego typu jest zaledwie kilka w całej Europie.
Więcej o:
Copyright © Agora SA