Im starszy kierowca, tym większą wagę powinien przywiązywać do regularnych badań wzroku, gdyż jest to zmysł, który pogarsza się z wiekiem, a dostarcza nam najwięcej informacji podczas prowadzenia samochodu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Już 45-latkowie potrzebują cztery razy więcej światła niż 19-latek, w wieku 60 lat ta wartość wzrasta do 10 razy. Wydłuża się również czas potrzebny do zmiany ostrości. Starsi kierowcy potrzebują o minimum jedną sekundę więcej, aby np. odpowiednio skupić wzrok patrząc najpierw na deskę rozdzielczą, a zaraz potem na drogę. Wszystkim użytkownikom ruchu drogowego przeszkadzać może oślepienie przez słońce, ale bardziej wrażliwe są osoby starsze, które potrzebują więcej czasu, aby odzyskać dobre widzenie po oślepieniu**.
Wraz z wiekiem może pojawić się problem z dostrzeganiem kolorów, szczególnie czerwieni. Może to mieć wpływ na przykład na dostrzeganie światła hamowania w pojeździe jadącym z przodu. Wreszcie pogorszeniu ulega widzenie peryferyjne oraz postrzeganie głębi.
W przypadku tego pierwszego, kierowca ma zmniejszone pole widzenia i może nie dostrzegać przedmiotów, które nie znajdują się bezpośrednio przed nim. Z kolei postrzeganie głębi ma wpływ na ocenę prędkości z jaką poruszają się inne pojazdy - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Nie wszystkie z tych dolegliwości mogą zostać wykryte podczas wizyty lekarskiej, jednak świadomość istnienia wymienionych ograniczeń powinna skłonić do przyjrzenia się swoim zachowaniom i reakcjom. W przypadku zauważenia problemów ze wzrokiem należy podjąć odpowiednie kroki, aby zminimalizować ryzyko wypadku. Ze względu na potrzebę większej ilości światła z wiekiem, warto ograniczyć jazdę po zmierzchu oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Z kolei aby uniknąć oślepienia przez słońce, kierowcy powinni pomyśleć o zakupie okularów z polaryzacją. W przypadku problemów z widzeniem peryferyjnym kierowcom doradza się częste odwracanie głowy w celu zwiększenia pola widzenia.
Szczepan Mroczek, źródła: Szkoła Jazdy Renault, www.allaboutvision.com, The AAA Foundation for Traffic Safety
ZOBACZ TAKŻE:
50 lat trzypunktowych pasów bezpieczeństwa