Co dwa hamulce to nie jeden

W Citroenach sprzedawanych w Wielkiej Brytanii występuje usterka, która może przyćmić nawet głośną "wpadkę" z samoczynnie przyspieszającymi Toyotami

Zdarza się, że konstruktorzy nie dopatrzą jakiegoś drobiazgu, który później może prowadzić do ogłoszenia akcji serwisowej. Jakaś luzująca się śrubka podtrzymująca wycieraczkę, zapalająca się bez powodu kontrolka na desce rozdzielczej czy źle zamocowany przewód, który po kilkunastu latach może prowadzić do niegroźnego zwarcia. Od czasu do czasu zdarzają się jednak usterki, które mają - lub teoretycznie mogą mieć - bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pasażerów. Przykład? Głośna, bo o zasięgu globalnym, akcja nawrotowa Toyoty, w której autach rzekomo występował problem z samoczynnym przyspieszaniem.

Chociaż nie, to jednak nie jest najlepsza ilustracja. Ostatecznie bowiem żadnej instytucji nie udało się dowieźć faktycznej usterki przyspieszacza Toyoty. Za to wciąż gorąca sprawa z "hamulcem pasażera" w Citroenach C3 Picasso przeznaczonych na rynek brytyjski nie ma szans rozejść się po kościach.

Na czym polega problem? Otóż jak wiadomo, w Wielkiej Brytanii obowiązuje ruch lewostronny, w związku z czym samochody sprzedawane na tamtejszym rynku mają - inaczej niż w większości europejskich krajów - kierownicę po prawej stronie. Producent nie buduje dla Wyspiarzy specjalnej wersji auta, a tylko modyfikuje samochody przygotowane do ruchu prawostronnego. W kabinie montowana jest inna deska rozdzielcza, a kierownica i pedały wyprowadzone są przed prawym, a nie lewym fotelem. I właśnie tu tkwi problem pechowych Citroenów. Okazuje się, że konstruktorzy niezbyt starannie obmyślili sposób prowadzenia przewodów hamulcowych. Gdzieś pod dywanikiem pasażera ostały się pozostałości tego systemu i gdy osoba siedząca na lewym fotelu zaprze się o nogami o podłogę przed sobą może zahamować auto. Zresztą, zobaczcie poniższy filmik.

Citroen oczywiście przyznał się do błędu i wezwał do warsztatów ponad 20 tys. egzemplarzy "angielskich" Citroenów C3 Picasso. Właścicieli tego modelu w Polsce uspokajamy - w autach z kierownicą po lewej stronie ten problem nie występuje.

Bartosz Sińczuk

ZOBACZ TAKŻE:

Citroen DS3 Racing - 1000 sztuk więcej

Audi A1, Citroen DS3, MINI | Za kierownicą

Citroen DS3 - ogłoszenia

Więcej o: