5,25 zł za litr? Kto winduje ceny paliw?

Nawet 5,25 zł może w tym roku wynieść średnia cena litra benzyny 95 i oleju napędowego - przewiduje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Do tego wzrostu przyczynia się też rząd

Tak jak przewidywali eksperci, gdy świat zaczął wychodzić z kryzysu, na stacjach benzynowych trzeba było sięgnąć głębiej do kieszeni. Odczuli to także Polacy. W 2010 r. litr najpopularniejszej benzyny 95 kosztował średnio 4,56 zł, o 42 grosze drożej niż rok wcześniej. A za litr oleju napędowego trzeba było w 2010 r. zapłacić przeciętnie 4,28 zł, o 61 groszy drożej niż rok wcześniej - poinformowała wczoraj na konferencji prasowej Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Mimo tak szybkiego wzrostu cen oleju napędowego, jego zużycie wzrosło o 4 proc. licząc rok do roku. POPiHN tłumaczy to zarówno pojawieniem się na naszych drogach coraz większej liczby aut z silnikami Diesla, jak też ożywieniem gospodarki - bo olej napędowy to główne paliwo transportu i maszyn budowlanych.

Niestety, od początku roku na stacjach benzynowych zaczęła się galopada cen z powodu zamieszek w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. A na dodatek rośnie wartość dolara, głównej waluty rozliczeń w branży paliwowej. - Przewidujemy, że w tym roku średnia cena litra benzyny 95 wyniesie od 4,8 do 5,25 zł, a oleju napędowego od 4,6 do 5,25 zł. To są ceny średnie, więc na poszczególnych stacjach mogą być wyższe - powiedział dyr. Krzysztof Romaniuk w POPiHN. Dodał, że do końca roku znaczący wpływ na ceny paliw będzie miała sytuacja na rynkach walutowych.

Do wzrostu cen paliw przyczynia się też fiskus. Według Romaniuka w tym roku podwyżka stawki opłaty paliwowej podniosła cenę lita paliwa o 1 gr, wzrost stawki VAT z 22 do 23 gr przełożył się na podwyżkę cen o 5 gr za litr. Od maja zostanie zlikwidowana ulga w podatku akcyzowym od biokomponentów i litr paliwa zdrożeje o 7 do 10 gr. Koncerny są też zmuszone do sprzedaży biopaliwa B100, aby spełnić wymogi sprzedaży biopaliwa. A ponieważ B100 to mało chodliwy towar, koszty tego obowiązku spadają na wszystkich kierowców i zdaniem POPiHN dokładają 3 gr do ceny litra paliwa.

Mimo takich podwyżek zdaniem POPiHN w tym roku znowu wzrośnie zużycie paliw, zwłaszcza oleju napędowego.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile podatku jest w paliwie?

Honda Civic najlepszym kompaktem

Nissan GT-R - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.