Toyota zmieni pedały gazu i hamulca...

...bo kierowcy je mylą. Według amerykańskiej agencji bezpieczeństwa drogowego NHTSA do 35 na 58 wypadków z udziałem Toyot doszło, bo kierowcy wciskali pedał gazu zamiast hamulca. NHTSA chce wrócić do pomysłu, żeby wszystkie pedały gazu i hamulca w amerykańskich wozach były takie same

Wszystko o Toyocie Prius: parametry, osiągi, opinie

W ciągu ostatniego roku japoński koncern wezwał do naprawy 8 mln samochodów na całym świecie w związku z wadliwym działaniem pedału gazu. Problemy dotyczyły m.in. hybrydowego modelu Prius. Zdarzało się, że wciśnięty pedał gazu zatrzymywał się w tej pozycji, utrudniając hamowanie.

W sumie w związku z uszkodzonym pedałem doszło do 58 wypadków. Co ciekawe, jak ustaliła amerykańskiej agencja bezpieczeństwa drogowego NHTSA, w 35 przypadkach okazało się, że do kolizji doszło w momencie, gdy kierowca wciskał pedał gazu do oporu, a układ hamulcowy w ogóle nie był aktywowany. Wniosek? Kierowcy pomylili gaz z hamulcem.

- Czy z naszymi pedałami jest coś nie tak? - pyta się Steve Angelo z amerykańskiej Toyoty.

Magazyn "Consumer Reports" sprawdził odległości pedałów od podłogi, pozycję kierowcy, odległość od fotela - wszystkie parametry w samochodach Toyoty nie różniły się znacząco od tego, co znajdziemy w Volkswagenach, Fordach czy Fiatach. Własne testy przeprowadziła również Toyota.

- Nasze pedały są zwykłe i nudne. Widziałem wyniki badań i nie ma w nich nic specjalnego. Szczerze mówiąc, to trochę szkoda, bo już myślałem, że dowiemy się, w czym tkwi problem - powiedział Angelo.

W tej chwili Toyota eksperymentuje z różnymi położeniami pedałów gazu i hamulca, jednak decyzja co do zmian konstrukcji nie została podjęta. Co ciekawe, pod koniec lat 90. USA dotknęła plaga samoprzyspieszających samochodów. Wtedy firmy wprowadziły mechanizm, który w przypadku automatycznych skrzyń biegów wymaga naciśnięcia hamulca przed wrzuceniem biegu "drive", na którym samochód jedzie do przodu. Efekt? Liczba przypadków, w których samochody przyspieszały wbrew woli kierowców spadła o 60 proc.

Jednak ostatnie problemy skłaniają NHTSA do porzuconego przed laty pomysłu, aby ustandaryzować budowę pedałów gazu i hamulca. Według badań przeprowadzonych przez Richarda Schmidta z Uniwersytetu Kalifornijskiego pomyłki nie są niczym niezwykłym. Mogą się zdarzać w sytuacji stresowej, szczególnie osobom o słabych nogach, starszym i kierowcom niskiego wzrostu.

Źródło: Wyborcza.biz, is

Odmieniony Auris - GALERIA ZDJĘĆ

Akcja Toyoty - o co chodzi? - ZOBACZ WIĘCEJ

Toyota na dużym plusie - ZOBACZ TUTAJ

Parking.moto.pl - samochody czekają na Ciebie

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.