Autostrady dla bogatych

Na Euro 2012 mamy się cieszyć z nowych autostrad. Ale i zgrzytać zębami na punktach poboru opłat. Podróż z Warszawy do Świecka? Prawie 100 zł się należy. - Jeżeli ceny nie będą niższe, autostrady będą świecić pustkami - ostrzegają eksperci

Wszystko o autach - PARKING.MOTO.PL

Na Euro 2012 mamy się cieszyć z nowych autostrad. Ale i zgrzytać zębami na punktach poboru opłat. Podróż z Warszawy do Świecka? Prawie 100 zł się należy. - Jeżeli ceny nie będą niższe, autostrady będą świecić pustkami - ostrzegają eksperc

Dziś mamy ok. 850 km autostrad. Choć do Euro 2012 nie powstaną wszystkie zaplanowane odcinki dróg tej klasy, to i tak za dwa lata będziemy mieli prawie dwa razy tyle kilometrów autostrad co teraz. - Co z tego, skoro będą puste, bo przy takich cenach ucieczka kierowców na drogi alternatywne będzie duża - prognozuje Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor".

Na razie kierowcy samochodów osobowych płacą tylko na odcinkach wybudowanych przez prywatne firmy na zasadzie koncesji. I tak za przejazd 150 km trasą A2 z Konina do Nowego Tomyśla zarządzaną przez spółkę Jana Kulczyka Autostrada Wielkopolska płaci się łącznie 36 zł (24 gr/1 km), a za 89 km przejechane autostradą A1 z Gdańska do Grudziądza wybudowane przez konsorcjum GTC - 17,50 zł (20 gr/1 km). Najdrożej wypada podróż najbardziej zatłoczoną i często krytykowaną za ciągłe remonty płatną autostradą A4 między Katowicami a Krakowem zarządzaną przez Stalexport Autostradę Małopolską. Za przejazd odcinkiem koncesyjnym o długości 61 km trzeba zapłacić aż 16 zł (26 gr/1 km).

Pozostałe odcinki autostrad są na razie bezpłatne. Ale nie ma się co łudzić. Zarówno one, jak i te obecnie budowane darmowe nie będą - tak mówi ustawa o autostradach płatnych. I kierowcy, którzy już dziś kręcą nosami na płatne autostrady, dopiero wtedy będą mieli prawdziwe powody do narzekania.

Zacznie się z początkiem przyszłego roku, kiedy zostaną wprowadzone opłaty na wybudowanym przez państwo odcinku A2 z Konina do Łodzi. W pierwszej połowie 2011 r. mamy też płacić za przejazd A4 z Krzyżowej do Katowic. Natomiast pod koniec przyszłego roku GTC odda do użytku płatny odcinek A1 z Grudziądza do Torunia (62 km), a Autostrada Wielkopolska - A2 z Nowego Tomyśla do Świecka (105 km), choć pobór na tym ostatnim odcinku ruszy w maju 2012 r. Za dwa lata przybędzie w Polsce najwięcej autostrad - ok. 420 km.

Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że na państwowych autostradach zaczniemy płacić od razu po ich otwarciu. - Nie przewidujemy obecnie wariantu czasowego zwolnienia z opłat na nowo otwieranych odcinkach. Ewentualnie może to być okres potrzebny na dostosowanie danej drogi do poboru opłat - informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu. Na pocieszenie - wiele inwestycji ma bardzo napięty harmonogram, zatem może się okazać, że autostrady na Euro będą przejezdne, ale nieodpowiadające standardom płatnej drogi. Bo zabraknie stacji paliw, urządzonych miejsc obsługi podróżnych czy nawet wykończonych punktów poboru opłat. Na te ostatnie rozpisywane są też osobne przetargi. Jak pokazuje przykład autostrady A4 z Wrocławia do Katowic, gdzie wprowadzanie opłat opóźnia się z roku na rok, istnieje duża szansa, że niektóre odcinki (np. A4 z Krakowa aż do granicy z Ukrainą) będą po otwarciu przez kilka miesięcy, a może nawet lat darmowe. Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mówi już teraz, że opłaty na nowych państwowych autostradach zostaną wprowadzone po Euro 2012.

Ile będziemy płacić? Spółki koncesyjne negocjują stawki z rządem. Na razie minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiedział jedynie, że na budowanej przez spółkę Kulczyka A2 z Nowego Tomyśla do Świecka kierowcy zapłacą 20 gr za 1 km, czyli 21 zł za 105 km trasy, i dopiero po pół roku od otwarcia trasy. W przypadku A1 z Grudziądza do Torunia nie ma jeszcze takich ustaleń, ale pewnie myto będzie porównywalne z obowiązującym już na odcinku z Gdańska do Grudziądza (również ok. 20 gr/1km).

Czytaj więcej na wyborcza.biz - tutaj

ZOBACZ TAKŻE:

Lane Assist - zawsze skuteczny? - ZOBACZ TUTAJ

Wjedź na PARKING moto.pl! - opinie, ogłoszenia, dane techniczne, ceny

Więcej o:
Copyright © Agora SA