Znowu tną wydatki. Nie będzie dróg obiecywanych na Euro 2012

Kierowcy nie doczekają się dróg obiecywanych na Euro 2012. Nic dziwnego, skoro drogowcy już trzeci rok z rzędu obcinają inwestycje w nowe autostrady i drogi ekspresowe

Rząd zapowiadał, że w tym roku wreszcie będzie dość pieniędzy, by przyspieszyć budowę dróg, które miały powstać na piłkarskie mistrzostwa Euro 2012 r. W budżecie zapowiedziano, że rządowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę nowych autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic wyda w tym roku rekordową kwotę 27,6 mld zł.

Jednak od stycznia do czerwca GDDKiA zapłaciła i zatwierdziła faktury o wartości zaledwie 4,9 mld zł. To mniej niż jedna piąta rocznego planu. Eksperci wątpią, czy uda się go wykonać.

- Przypuszczam, że w tym roku GDDKiA wyda mniej więcej tyle, ile w zeszłym roku, czyli 18-19 mld zł - powiedział "Gazecie" Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. - Wydatki na inwestycje drogowe wyniosą około 21 mld zł - szacuje Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu z firmy Zespół Doradców Gospodarczych "Tor"

Niestety, eksperci mieli rację. GDDKiA nowelizuje plany i obecnie przewiduje, że w tym roku zainwestuje w budowę nowych dróg 20,5 mld zł - poinformował nas rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj. Przy tym ta kwota obejmuje nieplanowane wcześniej wydatki na pokrycie skutków wiosennych powodzi, które spustoszyły place budowy niektórych dróg. Nie wiadomo, o jaką kwotę chodzi. - Liczymy to jeszcze - powiedział Hadaj.

Zniszczenia sieci istniejących już dróg krajowych przez powodzie GDDKiA oszacowała wcześniej na 1,1 mld zł. Właśnie powodziami drogowcy tłumaczą tegoroczne opóźnienia na budowach.

Szkopuł w tym, że już trzeci rok z rzędu GDDKiA nie wyda tyle pieniędzy, ile planowała, a to oznacza fiasko programu budowy dróg na mistrzostwa Euro, który przyjął rząd PiS jesienią 2007 r. i bez zmian zachował rząd PO-PSL.

Zgodnie z programem na budowę sieci dróg na Euro 2012 rząd miał wydać 105 mld zł. Do końca 2010 r. wydatki planowano na 75 mld zł. Obecnie można oszacować, że będzie to tylko ok. 50 mld zł.

Program dróg na Euro przewidywał budowę ponad 600 km państwowych autostrad oraz 470 km przez prywatne firmy posiadające koncesje na budowę i eksploatację płatnych autostrad. Do mistrzostw Euro miało też powstać prawie 2000 km nowych dróg ekspresowych.

Jak idzie wykonanie tego programu? Według Ministerstwa Infrastruktury od listopada 2007 r. oddano do eksploatacji 181 km autostrad i podpisano umowy na budowę 703 km autostrad (z czego ok. 500 km jest w budowie). Gorzej z drogami ekspresowymi. Ministerstwo Infrastruktury podaje, że oddano 315 km takich dróg, a 340 km jest w budowie.

Cały artykuł przeczytacie - tutaj

ZOBACZ TAKŻE:

Na bramce sprawdzą Twoją prędkość - ZOBACZ TUTAJ

Centrum powraca, znikają pustaki - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Subaru Impreza - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.