Fiat zabiera z Polski nową Pandę

Fiat przeniesie z Polski do Włoch produkcję nowej wersji przebojowego modelu Panda i radykalnie zmniejszy produkcję aut w Tychach

Wczoraj w Turynie Fiat przedstawił swoje plany do 2014 r., które przewidują przede wszystkim rozbudowę potencjału włoskich fabryk koncernu oraz inwestycje w Brazylii, Rosji i Serbii

- Za cztery lata podwoimy produkcję aut we włoskich fabrykach Fiata - zapowiedział prezes włoskiego koncernu Sergio Marchionne. Zgodnie z programem "Fabbrica Italiana" do 2014 r. Fiat chce zwiększyć produkcję samochodów osobowych w swoich włoskich fabrykach do 1,4 mln z 650 tys. sztuk w 2009 r. Poprawi to bilans handlowy Włoch, bo za pięć lat Fiat chce eksportować ponad 900 tys. aut z rodzimych zakładów w stosunku do 260 tys. sztuk w zeszłym roku.

[...] Najbardziej na nowych planach Fiata ucierpi polska fabryka koncernu w Tychach, największy dotąd i najbardziej wydajny zakład koncernu w Europie. Wczoraj włoski koncern oficjalnie potwierdził, że zakład Pomigliano d'Arco pod Neapolem od połowy przyszłego roku będzie produkować nową wersję przebojowego, miejskiego auta Panda montowanego dotąd tylko w Tychach. Przenosząc produkcję nowej Pandy do Włoch, Fiat z miejsca zwiększy produkcję aut w swojej ojczyźnie o 250 tys. sztuk rocznie.

Na początku przyszłego roku tyski zakład zakończy też produkcję poprzednika Pandy - miejskiego auta Seicento. Na pocieszenie zakład w Tychach ma od wiosny przyszłego roku rozpocząć montaż nowej wersji niszowego małego auta Lancia Ypislon. Ale tyska fabryka ma produkować maksymalnie 100 tys. lancii rocznie. To nie wypełni luki po Pandzie.

W zeszłym roku zakład w Tychach wyprodukował 606 tys. aut. Z tego połowę stanowiły Fiaty Panda, a reszta przypadała głównie na miejskiego Fiata 500 i spokrewnionego konstrukcyjnie Forda Ka produkowanego w Polsce na zlecenie amerykańskiego koncernu. W sumie w zeszłym roku z taśm montażowych polskiej fabryki Fiata zjechało niemal tyle samo aut, co z taśm pięciu fabryk koncernu we Włoszech.

Włosi postanowili skończyć z tą przewagą tyskiej fabryki. W 2014 r. zakład w Polsce ma produkować tylko 470 tys. samochodów - wynika z prezentacji Fiata.

Takie drastyczne ograniczenie wykorzystania potencjału (z 93 do 76 proc.) włoski koncern planuje tylko dla fabryki w Tychach. Radykalne zwiększenie produkcji Fiat zapowiada nie tylko we Włoszech, ale również w przejętych w zeszłym roku zakładach Zastava w Serbii.

Cały artykuł Andrzeja Kublika możecie znaleźć tutaj .

Od wczoraj Fiat ma także nowego szefa. W poniedziałek ze stanowiska zrezygnował Luca Cordero di Montezemolo. Jego miejsce zajął 34-letni John Elkann, potomek rodziny Angellich - założycieli i głównych akcjonariuszy koncernu z Turynu.

- Dziś Fiat to zdrowa i konkurencyjna firma, która notuje wzrost w każdej dziedzinie. Nie ma już obaw, że firma znajdzie się na skraju bankructwa - tłumaczył Luca Cordero di Montezemolo cytowany przez AP. Di Montezemolo zdołał przeprowadzić Fiata przez największy kryzys w 110-letniej historii koncernu.

[...] Nowy szef Fiata urodził się w Nowym Jorku. To może pomóc w rozwoju Fiata na amerykańskim rynku. Przed rokiem Fiat przejął 20 proc. akcji upadłego Chryslera i został partnerem strategicznym tego koncernu, który jest trzecim co do wielkości producentem aut w USA. Pierwszy kwartał br. nie był dla Chryslera dobry - sprzedał 5 proc. aut mniej niż przed rokiem, podczas gdy sprzedaż aut w USA wzrosła o 16 proc.

Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj .

ZOBACZ TAKŻE:

Włosi wracają do USA - ZOBACZ TUTAJ

Zbudowany przez nas Fiat podbija świat

Samochody: Fiat Panda - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA