Nowe drogi i 28% mniej ofiar

Budowanych jest 13 odcinków autostrad, zrealizowanych zostało 51 przetargów, a 9 zostanie ogłoszonych jeszcze przed końcem roku. Plany zakładają wydanie 8 mld zł na remonty i zakończenie budowy większości odcinków autostrad i budowanych dróg ekspresowych do 2012 roku włącznie. Do tego wyraźna poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach, to wyniki podsumowania działań GDDKiA na koniec roku

Polska mapa dróg ekspresowych i autostrad (istniejących, realizowanych i planowanych) z grudnia 2008 roku i z grudnia 2009 roku wyraźnie się różnią. Nie chodzi tylko o zastąpienie planowanego odcinka S19 z Białegostoku do Suwałk drogą S61 wiodącą z Suwałk przez Łomżę w kierunku południowo-zachodnim (termin realizacji nieznany), ani o oddane nieco ponad 70 km nowych dróg szybkiego ruchu, ale o trwające prace nad budową 317 km autostrad, 265 km dróg ekspresowych i 109 km obwodnic. Polska jest największym placem budowy dróg szybkiego ruchu w Europie.

Budowy

W roku 2009 ogłoszonych zostało 51 przetargów na kwotę 32 mld zł na 858 km dróg, w tym wszystkich przetargów na autostrady. Do końca roku ogłoszonych będzie jeszcze 9 przetargów na kwotę ponad 4 mld zł dla 121 km dróg ekspresowych. W ten sposób zostanie zrealizowany plan ogłoszenia wszystkich przetargów przed końcem tego roku. Dodatkowym sukcesem jakim chwali się GDDKiA jest obniżenie średniej ceny za wybudowanie jednego kilometra autostrady o około 40%. Obecnie jest to kwota 41 mln zł dla autostrady i 30,7 dla drogi ekspresowej.

Każdy kij ma dwa końce. Obniżenie ceny i przetargi rozstrzygane poniżej kosztów powodują obawy o jakość oddawanych do użytku odcinków. Problemy z jakością i konieczność poprawek wykazała obwodnica Wyszkowa oraz nowy odcinek autostrady Kraków-Szarów. Według GDDKiA taka sytuacja już się nie powtórzy. Wymagany okres gwarancji na oddawany odcinek drogi ma teraz wynosić nie rok, a 60 miesięcy, czyli 5 lat. Czy jest to wystarczające zabezpieczenie i czy przełoży się na poprawę jakości budowanych odcinków przekonamy się niestety dopiero za kilka lat.

Remonty

Drogowy plac budowy to nie tylko nowe autostrady i drogi ekspresowe, ale także remonty istniejącej infrastruktury drogowej. W 2009 roku remonty i przebudowa dróg pochłonęły 2 mld zł. W ramach planu jaki ma być zrealizowany do 2013 roku włącznie na remonty zostanie przeznaczonych około 8 mld zł, z czego połowa zostanie nam pożyczona przez Europejski Bank Inwestycyjny. Całość powinna wystarczyć na wyremontowanie od 4 do 5 tys. km dróg. Stanowi to około czwartą część naszej infrastruktury drogowej.

Bezpieczeństwo

Ilość wypadków i ofiar śmiertelnych spada w ostatniej dekadzie z roku na rok, ale tegoroczne dane są zaskakujące. W pierwszym półroczu 2009 doszło do 4554 wypadków, rannych zostało 6146 osób, zginęły 672 osoby. Ilość wypadków i rannych zmniejszyła się w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku o 14,6%, ale liczba ofiar spadła aż o 28%. Dane za pierwsze jedenaście miesięcy tego roku potwierdzają tę tendencję wykazując jedynie jeszcze większy spadek liczby wypadków (16%) i liczby rannych (15%).

Jednym z czynników mogących mieć znaczący wpływ na taki stan rzeczy może być wspomniany wcześniej proces modernizacji i przebudowy skrzyżowań. W ramach programu " Drogi Zaufania " w planach są dalsze prace inżynieryjne obejmujące wymianę nawierzchni, remonty zatok autobusowych, budowa chodników i ścieżek rowerowych, montowanie sygnalizacji świetlnych. Ma to pomóc w realizacji celów na następne lata, a te są bardzo ambitne. W Polsce nadal ginie mnóstwo ludzi na drogach. Na 100 wypadków mamy 11 ofiar, dwa razy więcej, niż Francja, czy Czechy i ponad pięć razy więcej, niż Austria i Niemcy. Do 2013 roku program ma przynieść spadek liczby ofiar śmiertelnych na polskich drogach o 75%.

Marcin Lewandowski                                                                               Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes pokazał E kasę cabrio - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Mercedes SL - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA