Uważaj na tył

Uderzenia w tył samochodu stanowią blisko 30% wypadków. Dochodzi do nich nie tylko z powodu nieostrożności kierowców czy późnego hamowania. Częstą przyczyną jest też utrudniona ocena prędkości samochodu jadącego przed nami

Błędna ocena prędkości oraz zbyt mały dystans do poprzedzającego auta może doprowadzić do kolizji. Tym bardziej, że trudniej ocenić prędkość jeśli sami jesteśmy w ruchu.

Do  uderzeń z tyłu najczęściej dochodzi w ruchu miejskim, na zatłoczonych ulicach i na odcinkach pomiędzy jedną a drugą sygnalizacją świetlną - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Przestrzeganie ograniczeń prędkości, koncentracja oraz zachowanie optymalnej odległości od poprzedzającego samochodu pomogą uniknąć zderzenia. By bezpiecznie zahamować, nie należy sugerować się tylko samochodem hamującym bezpośrednio przed nami. Bardzo istotne jest obserwowanie samochodów jadących daleko przed nami.

Obserwowanie innych hamujących samochodów jest ułatwione dzięki środkowym światłom stopu. Jednak nie wszystkie samochody mają takie światła. Już przy prędkości 50 km/h w czasie reakcji wynoszącym 0,6 sekundy, auto pokonuje odległość 8,3 m, a sama droga hamowania wynosi 12 m. Zatem droga zatrzymania pojazdu wynosi w najlepszym przypadku 20,3 m, gdy reakcja następuje natychmiast. Jednak przy założeniu, że potrzeba ok. 1 sekundy, by doprowadzić do pełnego wykorzystania siły hamowania, dystans ten wydłuży się do 25 metrów.

Warto też pamiętać, że nawet kierowca jadący zgodnie ze wszystkimi przepisami może zostać uderzony przez kogoś, kto się do tych przepisów nie zastosował. Dlatego należy zrobić wszystko, aby zminimalizować skutki ewentualnego uderzenia w tył własnego samochodu przez innego kierowcę. Istotną rolę odgrywa prawidłowe ustawienie zagłówka, którego zadaniem jest ochrona głowy i szyjnego odcinka kręgosłupa - najczęściej kontuzjowanych części ciała podczas tego rodzaju zdarzeń. Zagłówek powinien być ustawiony tak, aby jego środek znajdował się dokładnie na wysokości potylicy. W Polsce w ubiegłym roku odnotowano ponad 5 tysięcy przypadków tylnego zderzenia się pojazdów w ruchu. Śmierć w tych zdarzeniach poniosło 265 osób, a ponad 6,5 tysiąca zostało rannych.

Szczepan Mroczek

Źródła: - Szkoła Jazdy Renault - www.sciencedaily.com - LAB (Laboratory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies) - www.policja.pl (Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku)

Bentley dla Barbie - ZOBACZ TUTAJ

Samochodem po Europie - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Renault - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA