Mniej zabitych na drogach

W pierwszym półroczu 2009 roku o blisko 22% spadła liczba ofiar wypadków na polskich drogach. Wciąż rośnie jednak liczba zatrzymanych pijanych kierowców. Czy wreszcie będzie bezpieczniej?

Według raportu Komendy Głównej Policji, w pierwszym półroczu 2009 roku liczba wypadków drogowych spadła o 14,13% w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r. Liczba zabitych zmniejszyła się o 21,81%, a liczba rannych o 13,22%.

W pierwszym półroczu 2009 roku odnotowano 19 756 wypadków drogowych wobec 23 006 z roku ubiegłego, czyli o 3250 mniej. Spadła także liczba zabitych i rannych. Od stycznia do czerwca br. w wypadkach na drogach ucierpiało 25 259 osób, a 1911 zginęło. Rok wcześniej było to odpowiednio 29 107 osób rannych i 2444 zabitych. Co z motocyklistami? Tegoroczna akcja policji "Idzie wiosna, będą warzywa" wzbudziła wiele kontrowersji, ale policjanci są zadowoleni ze swoich działań. Od stycznia do czerwca motocykliści spowodowali 505 wypadków, czyli o 54 mniej niż w analogicznym okresie 2008 r. (559 wypadków).

Komenda Główna Policji stwierdza w raporcie, że Polacy stali się bardziej uważni i odpowiedzialni podczas jazdy. Częstsze kontrole drogowe, akcje prewencyjne i działania profilaktyczne podnoszą świadomość kierowców. Od lat niezmienne są główne przyczyny wypadków - bezmyślność i drogowa brawura. Niedostosowanie prędkości do warunków, nieustąpienie pierwszeństwa oraz nieprawidłowe wyprzedzanie to najczęstsze z błedów popełnianych przez polskich kierowców.

Nadal wiele osób wsiada za kółko w stanie nietrzeźwym. W pierwszym półroczu 2009 r. liczba zatrzymanych przez policję pijanych kierowców wzrosła do 82 008 w porównaniu do 81 906 rok wcześniej. Ilu z nich udało się uniknąć kontroli? Tego nikt nie wie. Policjanci sądzą, że pijani kierowcy są zbyt łagodnie traktowani, zazwyczaj dostają wyroki w zawieszeniu. Powinno im się odbierać prawo jazdy - nawet dożywotnio.

Funkcjonariusze policji postawili też na prewencję i edukację. Prowadzą kontrole autokarów przewożących dzieci i młodzież na wycieczki, organizują "bezpieczne weekendy" ze zwiększoną liczbą kontroli drogowych oraz opracowują kampanie okresowe. Zbadano, że od czerwca rośnie liczba wypadków z udziałem rowerzystów, a jesienią i zimą ginie dwa razy więcej pieszych niż wiosną i latem. Na podstawie takich badań opracowano kalendarz działań prewencyjnych.

Lepsze drogi, włączone światła, fotoradary, czy po prostu jeździmy lepiej? Napiszcie, co sądzicie o aktualnych statystykach wypadków drogowych w Polsce i poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Marcin Sobolewski

Polskie drogi - rozpoczynamy akcję - ZOBACZ TUTAJ

Łada (VAZ 2107) i Wołga (GAZ 3110) - crash-test - WIDEO

Więcej o:
Copyright © Agora SA