Euro NCAP: Już nie będzie tak łatwo

Od przyszłego roku liczba gwiazdek w testach Euro NCAP będzie przyznawana na podstawie nowego systemu oceniania. Producenci samochodów będą musieli postarać się jeszcze lepiej.

W 1997 roku, gdy powstawało Euro NCAP, osiągnięcie pięciu gwiazdek było właściwie niemożliwe. W kolejnych latach coraz więcej samochodów zdobywało najwyższe noty i obecnie 97% z nich otrzymuje cztery lub pięć gwiazdek. W związku z tym, Euro NCAP ogłosiło dziś, że począwszy od lutego przyszłego roku wprowadzi nowy system oceniania samochodów. Pięć gwiazdek pozostanie nadal najwyższym wynikiem, ale nie będzie już tak łatwo go osiągnąć.

Według Euro NCAP, do tej pory wielu producentów tak projektowało swoje samochody, by dostawały one pięć gwiazdek w ochronie dorosłych pasażerów, traktując inne obszary bezpieczeństwa jako mniej istotne. Wszystko oczywiście po to, by skusić klientów.

Nowe oceny będą brały pod uwagę dużo więcej elementów niż obecne, a ocena końcowa będzie średnią wyników z każdej kategorii. Składowe nowej oceny będą następujące: ochrona zarówno dorosłych jak i małoletnich pasażerów(w wieku 18 i 36 miesięcy), ochrona pieszych, działanie systemów kontroli trakcji (ESP), ochrona przed urazami szyjnej części kręgosłupa w razie uderzenia z tyłu, a także system przypominania o zapięciu pasów oraz tempomat z możliwością ustawienia prędkości, której nie chcemy przekroczyć.

Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP tak uzasadnia wprowadzenie nowych ocen:

Jestem zachwycony, że coraz więcej samochodów otrzymuje ocenę pięciu gwiazdek w naszych crash testach. Tym niemniej, konieczne jest, aby Euro NCAP podwyższało standardy bezpieczeństwa, do których będą mogli dążyć producenci aut. Nasz nowy system oceniania ma to zagwarantować.
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że producenci poradzą sobie z nowym wyzwaniem, tak samo, jak radzili sobie do tej pory. Projektowanie i wdrażanie nowych technologii oznacza lepsze bezpieczeństwo i potencjalne obniżenie liczby śmiertelnych ofiar. Chcemy nagradzać tych producentów, którzy za podstawowy cel postawią sobie dbałość o bezpieczeństwo uczestników ruchu.

jk

 

Wybierz samochód dla siebie: oferty na autotrader.pl

 

Więcej o:
Komentarze (10)
Euro NCAP: Już nie będzie tak łatwo
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    A ja i tak jestem dumny z mojej lancii delty. Nie dość, ze piekna linia, to też osiągnęla maxymalną ilość gwiazdek. w testach dorównywał jej mercedes i renault. Te testy są adekwatne, oby tak dalej.

  • Gość: Gość

    0

    A inna sprawa, że czasem firma robi wszystko, by taką gwiazdkę dostać, a stosowane rozwiązania nie zawsze przekładają się proporcjonalnie na bezpieczeństwo. Np. liczy się sygnalizacja niezapiętych pasów. I piękny przykład: testy są robione na samochodach z fotelami ustawionymi w połowie szyny do regulacji odległości od kierownicy. A zatem niektórzy podobno wydłużają te szyny niemiłosiernie, by połowa wypadła jak najdalej od kierownicy, bo wtedy może manekin ujdzie z życiem:)

  • Gość: Gość

    0

    Oczywiście same "cenne' uwagi widzę w komentarzach. Prawda jest taka "mistrzowie" wypowiedzi, że nowe, wyższe progi są robione po to, aby powstrzymać chińskie i inne tego typu wynalazki na rynku. Po za tym trzeba cały czas "zachęcać" producentów aut do wysiłku, bo gdyby nie to to dalej byśmy jeżdzili drogimi autami bz poduszek, z marnymi hamulcami i korbkami zamiast elektryki....

  • Gość: Gość

    0

    VIP - ma racje. znam to z autopsji. na początek sam high-tec a po 3 latach przychodzi czas na oszczędności tyle ze wtedy w Euro NCAP wisi 5*

  • Gość: Gość

    0

    ja trochę mniej o samochodach-crash testy to po polsku tesy zderzeniowe.

    autor mógłby się nieco wysilić

  • Gość: Gość

    0

    VIP dowody może jakieś, bo osobiście tego nie zauważyłem....

  • Gość: Gość

    0

    Do czasy wykonania testów EURO NCAP producenci rzeczywiście kupują u dostawców systemy bezpieczeństwa najwyższej jakości i najdroższe. Po pozytywnym przejściu testów producenci zamawiają u dostawców najtańsze elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo np poduszki czy pasy.

  • Gość: Gość

    0

    Testy Euro NCAP stanowia niestety mydlenie oczu, poniewaz nie obejmują uderzeń od tyłu, no i nie odnosza sie do bezpieczeństwa aktywnego

  • Gość: Gość

    0

    Kto to jest uczestnik dróg?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX