Fiat 126p - to już 35 lat!

Trzydzieści pięć lat temu zaczęła się era masowej motoryzacji w Polsce. Dokładnie 6 czerwca 1973 roku z taśm produkcyjnych zakładów w Bielsku-Białej zjechał pierwszy Polski Fiat 126p. Pierwsze egzemplarze zmontowane były z włoskich części.

Tak istotna inwestycja w tamtych czasach nie mogła obyć się bez symboli. Oficjalnie produkcję uruchomiono dopiero 22 lipca, w dniu Narodowego Święta Odrodzenia Polski, najważniejszego dla PRL-owskich władz.

Mały Fiacik mając 23-konny silnik o poj. 0,6 l. zaczął podbijać nasz rynek. Powoli, gdyż z jednej strony podaż była niewielka, z drugiej cena dość wysoka. Przeciętny Amerykanin już wtedy kupował samochód za równowartość swoich rocznych zarobków, natomiast maluch kosztował w 1973 r. 69 tys. zł, co stanowiło osiemnaście miesięcznych pensji.

Dla milionów naszych rodaków Fiat 126p był (a czasem nadal jest) pierwszym samochodem w życiu. Weekendowe pikniki, wyjazdy do rodziny, czy nawet, po zaopatrzeniu się w bagażnik dachowy, czteroosobowe wakacje w Hiszpanii, czym wzbudzaliśmy podziw w mieszkańcach "zgniłego zachodu".

Od 1977 roku było nieco łatwiej podróżować. Silnik zyskał dodatkową pojemność stając się "sześćsetpięćdziesiątką" i większą o około jednego konia mechanicznego moc. W bogatszych wersjach można było znaleźć alternator, regulowane oparcia przednich siedzeń, czy bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa.

Po ośmiu latach produkcji, w 1981 roku wyprodukowano milionowy egzemplarz malucha. Cztery lata później dwumilionowy! Wykorzystywano je do wszystkiego. Przyczepki towarowe, kempingowe, po wymontowaniu prawego fotela uzyskiwano minidostawczaka by wozić owoce i warzywa na pobliski targ. Wózki dziecięce mocowano na dachu, a kiedy społeczeństwo się wzbogaciło przerabiano na rajdówki, czy kabriolety.

Dzisiaj maluszki czasem nas denerwują. Są zawalidrogami, zajmują niby wolne miejsca parkingowe. Ale powinniśmy patrzeć na nie z pobłażliwością. To one uczyniły Polaków "mobilnymi", zmotoryzowały nasz kraj, a wielu mechaników na nich uczyło się swojego fachu.

Rzeczywiście, do artykułu wkradło się parę błędów. Za ich wskazanie serdecznie dziękujemy.

W Polsce powstało wiele wersji rozwojowych, w tym dostawczy Bombel, Kombi , Diesel , kabriolet Bosmal, czy NP z silnikiem z przodu i przednim napędem. Jedyną jaka weszła do seryjnej produkcji był 126p Bis. Miał silnik 0,7 l. (młodszym kierowcom znany z Cinquecento) schowany z tyłu pod dodatkowym mini-bagażnikiem. Dostęp do niego umożliwiała klapa otwierana razem z tylnym oknem. Jego historia zakończyła się w 1991 roku.

Ostatnia poważna modernizacja miała miejsce w 1994 roku, kiedy wprowadzono wersję EL. Dwa lata później dodano katalizator (ELX). Do września 2000 roku powstało w Polsce 3 318 674 sztuki wszystkich wersji Polskiego Fiata 126p (w tym prawie 900 tyś na eksport).

Marcin Lewandowski

Więcej o:
Copyright © Agora SA