Czy już czas na nowe opony? | Poradnik

Kiedy należy wymienić opony na nowe? Większość kierowców zna odpowiedź na to pytanie, ale przecież istnieje więcej niż jeden czynnik decydujący o przydatności opony do użycia

Choć komplet nowych opon to spory wydatek, raz na jakiś czas trzeba zdecydować się na jego zakup. Stare i zużyte opony nie zapewnią już bowiem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ani komfortu jazdy. Kiedy powinniśmy pomyśleć o nowym ogumieniu?

Większość polskich kierowców zna odpowiedź na to pytanie. Jak wynika z sondy przeprowadzonej na zlecenie Oponeo.pl głównym kryterium decydującym o nabyciu nowego kompletu opon, jest przede wszystkim głębokość bieżnika. Aż 79,8 % ankietowanych to właśnie ten czynnik wskazało, jako sygnał do zmiany opon. Drugim najczęściej wskazywanym kryterium był czas użytkowania opon - 16,7 % kierowców zmienia opony wtedy, kiedy użytkowany komplet jest już po prostu za stary. Natomiast tylko 3,5 proc. badanych kieruje się liczbą kilometrów przejechanych na danych oponach.

Głębokość bieżnika

Uwaga kałuża!

Polskie przepisy mówią jasno. Minimalna głębokość bieżnika dla samochodów osobowych to 1,6 mm. Nowe opony dla porównania mają bieżnik głęboki na około 8 mm. Spora różnica głębokości żłobienia przekłada się na możliwości odprowadzania wody spod opony. Mniejszy bieżnik to także większa droga hamowania na mokrej nawierzchni. W przypadku opon zimowych głębokość bieżnika wpływa na zdolność "wgryzania" się w śliską nawierzchnię.

Kierowcy często jeżdżą na oponach możliwie długo. Jeśli rzeczywiście, choćby ze względów finansowych, nie możemy chwilowo pozwolić sobie na komplet nowych opon, powinniśmy dostosować styl jazdy do możliwości naszych opon. Im płytszy bieżnik, tym wolniej powinniśmy jeździć, zwłaszcza po mokrej nawierzchni. Dobrze jest też zachowywać większe odstępy od poprzedzającego nas pojazdu.

Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie warto zawczasu pomyśleć o nowych oponach. Producenci zalecają, by opony wymieniać na nowe, gdy głębokość bieżnika wyniesie 2-3 mm dla opon letnich i 4 mm dla zimowych. Już wtedy droga hamowania jest wyraźnie dłuższa.

ROBERT ROBASZEWSKI ROBERT ROBASZEWSKI

Wiek opon, czyli guma też się starzeje

Drugim czynnikiem jest wiek. Przyjmuje się, że okres użytkowania opony nie powinien być dłuższy niż 10 lat od daty produkcji, nawet jeśli głębokość bieżnika nie osiągnęła jeszcze poziomu wskaźnika zużycia i opona nie ma wyraźnych oznak zużycia, jak pęknięcia, czy rozwarstwienia. Powód to starzejąca się guma. Z wiekiem robi się coraz twardsza, przez co zmniejsza się jej przyczepność do nawierzchni. Najłatwiej to odczuć na szybko pokonywanym łuku, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

Trzecią rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, są wszystkie zniekształcenia i nieregularności, jakie pojawiają się na ogumieniu wraz z upływem czasu. Jeśli podczas oględzin zauważymy wybrzuszenia, pęcherze, rozwarstwienia lub poprzeczne pęknięcia na ścianach bocznych albo na bieżniku, powinniśmy pojechać do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego, żeby stan naszej opony ocenił specjalista.

Jakie czynniki całkowicie bezwzględnie dyskwalifikują oponę? Na pewno osiągnięcie minimalnego poziomu wskaźnika zużycia w kilku miejscach na obwodzie opony. To również uszkodzenia, uniemożliwiające dalszą eksploatację, np. w odklejający się bieżnik, zdeformowanie lub odkrycie drutówki (elementu opony, na którym montowana jest ona na feldze), a także plamy i odparzenia wewnątrz opony. Dyskwalifikacją dla naszej opony będą również wszelkie, nawet powierzchowne, przecięcia i rozdarcia gumy boków opony, które mogą doprowadzić do uszkodzenia nitek osnowy opony.

Myśląc o wymianie opon, warto również zastanowić się, ile kilometrów przejechaliśmy na starych gumach. Przy umiarkowanym typie jazdy, opony powinny bez problemu przejechać 25-50 tys. km. Jednak jeśli cechuje nas dynamiczny styl jazdy lub często poruszamy się po trudnym, wyboistym terenie, nasze opony zestarzeją się szybciej.

Wymiana oponWymiana opon kolaż redakcja, materiały partnerów kolaż redakcja, materiały partnerów

Zużycie opon a bezpieczeństwo

Zużycie opon ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, czyli m.in. na przyczepność oraz drogę hamowania. Płytki bieżnik to większe prawdopodobieństwo kłopotów z opanowaniem samochodu. Ma to znaczenie zwłaszcza przy mokrej nawierzchni, gdzie zużycie opon może mieć wpływ na wystąpienie zjawisko aquaplaningu, czyli sytuacji, w której bieżnik nie jest w stanie odprowadzić znajdującej się pod oponą wody, a w miejscu styku z podłożem tworzy się wodny klin, w wyniku czego samochód traci przyczepność i zaczyna "płynąć".

Zużyta opona to również większe prawdopodobieństwo wystąpienia pęknięcia lub odklejenia się bieżnika, zejścia opony z felgi i innych mało przyjemnych zdarzeń, które mogą nas zaskoczyć na drodze. Jeśli więc nie chcemy narażać siebie i swojego auta na takie przygody, wystarczy regularnie kontrolować stan ogumienia.

Marcin Lewandowski źródło: Oponeo.pl

ZOBACZ TAKŻE:

Przepisy w służbie... piratom drogowym

Gwarancja | Kto da więcej?

Skoda Superb - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA