Treść projektu rozporządzeń wykonawczych do Ustawy o kierujących pojazdami na razie nie jest oficjalnie upubliczniona. Nam udało się dotrzeć do kontrowersyjnych zapisów, które mają być wytycznymi do tworzenia programów szkolenia kandydatów na kierowców.
Programy szkolenia dla kat. A przypominają przepisanie książki o technice jazdy z lat 40-tych XX wieku, ktoś chyba zapomniał, że wiele się zmieniło - wyjaśnia Moto.pl mgr inż. Marcin Kukawka, instruktor jazdy w szkole HigH oraz trener przyszłych instruktorów.
Przykład? "Jeżeli skręcamy w prawo - wyciągamy rękę prawą, jeżeli w lewo - wyciągamy rękę lewą. Zdarza się, że nie możemy wyciągnąć ręki lewej przy skręcie w lewo, ponieważ ręką tą akurat obsługujemy dźwignię sprzęgła. Wówczas możemy zasygnalizować skręt w lewo ręką prawą, układając ją łukiem nad głową. Dłoń prawej ręki wskaże kierunek w lewo".
Rozporządzenie przewiduje także znajomość budowy pojazdu. Dla kat. B znów bazowano na doświadczeniach z lat 70-tych i 80-tych. Twórcy rozporządzenia zapomnieli chyba, że dzisiejsze samochody buduje się w oparciu o najnowocześniejsze technologie i magistrale światłowodowe a także najnowsze oprogramowanie.
Czy korzystając z komputera musimy znać się na tym jak zostało napisane oprogramowanie? - Pyta Kukawka? - Projekt w zakresie prowadzenia Ośrodków Szkolenia Kierowców z poświadczeniem starosty zakłada m.in. konieczność posiadania infrastruktury (sala wykładowa, biuro, plac manewrowy) na własność, w przypadku pojazdów dopuszcza leasing. Czy to przypadkiem nie zakrawa o ograniczanie swobody działalności gospodarczej, nie stawia przedsiębiorców prowadzących OSK w gorszym świetle niż inne branże wyłączając w drodze ustawy i rozporządzenia pozostałe instrumenty finansowe, chociażby takie jak najem długoterminowy? - dodaje
Absurdalnych zapisów w rozporządzeniu jest więcej. Zobacz co nas czeka, jeśli Ministerstwo nie poprawi własnego projektu.
- Następnie otwieramy kranik paliwa i naciskamy przycisk do "przelewania" gaźnika, trzymamy wciśnięty tak długo aż benzyna nie zacznie wyciekać przez specjalny otworek w komorze pływakowej. Wykonujemy dwa, trzy ruchy starterem przy wyłączonym zapłonie w celu zassania mieszanki do komory spalania. Jeżeli motocykl wyposażony jest w urządzenie rozruchowe (ssanie), przesuwamy manetkę w położenie "ssanie". Włączamy zapłon i starterem uruchamiamy silnik.
Zobacz inne pomysły Ministerst wa Infrastruktury, jakie znalazły się w rozporządzeniu
- Teraz dopiero możemy zasygnalizować ręką zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie zjechać na prawy pas (w przypadku opisu manewru wyprzedzania na drodze ekspresowej, zresztą wątek sygnalizowania ręką pojawia się jeszcze wielokrotnie).
- Podczas pierwszych jazd motocyklem, musimy opanować trzy elementy: - utrzymanie równowagi i kierunku jazdy, - sygnalizowanie kierunku jazdy, - opanowanie nierównomiernej jazdy na pierwszym biegu, szczególnie dwutaktem.
- Ruszanie z użyciem hamulca przedniego koła: Motocykl unieruchamiamy za pomocą hamulca działającego na przednie koło. (dotyczy nauki ruszania na wzniesieniu) - gdzie od lat na egzaminie należało ruszać przy użyciu hamulca działającego na koło tylne co wydaje się bardziej sensowne ze względu na większe dociążenie tylnego koła przy tym manewrze. A może autor miał na myśli ruszanie motocyklem wyposażonym w sprzęgło sterowane nożnie?
- Dodatkowo, uginając nogi w kolanach, huśtamy się powodując chwilowe odciążenie motocykla, który w tym czasie wyjedzie z na powierzchnię piaszczystej drogi. Jest to rodzaj pulsacji w płaszczyźnie pionowej. Drugą czynnością wspomagającą przejazd przez kopny piach jest operacja gazem. Tu również stosujemy pulsację polegającą na naprzemiennym otwieraniem na maksimum i przymykaniem przepustnicy.
Oburzony treścią rozporządzenia jest także Konrad Filipiak, instruktor jazdy szkoleniemotocyklowe.pl.
- Już po pobieżnym przejrzeniu projektu rozporządzenia można dostrzec, że autor ma bardzo małą wiedzę na temat prowadzenia motocykla. Przypuszczam, że jest ona oparta na publikacjach prasowych, poradnikach motocyklowych i instrukcjach obsługi motocykli z połowy poprzedniego wieku - piszę w liście do redakcji.
Pełną treść listu przeczytacie tutaj .
Niebawem przyjrzymy się bliżej zmianom jakie dotkną przyszłych kierowców kat. B.
Juliusz Szalek
ZOBACZ TAKŻE:
Zmiany dla kierowców w 2011 roku