Jak przygotować auto na zimę

Powszechnie wiadomo jak nieprzyjemne może być unieruchomienie samochodu w czasie zimy kiedy na zewnątrz pada śnieg i doskwiera mróz. Co zrobić, by zmniejszyć prawdopodobieństwo awarii w tym czasie?

Firma Starter dostarczyła cennych danych z 11 000 wezwań otrzymanych w poprzednim sezonie zimowym. Najwięcej (34%) awarii spowodowanych było problemami z akumulatorem, rozrusznikiem, czy układem zapłonowym. A to oznacza, że właśnie te podzespoły powinniśmy najdokładniej sprawdzić przed zimą, by nie utknąć w czasie podróży. Drugie miejsce zajęły kłopoty z silnikiem (19%), a trzecie usterki kół (7%) spowodowane poruszaniem się w niesprzyjających zimowych warunkach, po zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

Już przy temperaturze minus 10 st. C pojemność rozruchowa akumulatora spada do ok. 40%. Uruchamiając samochód w niskich temperaturach należy maksymalnie odciążyć akumulator i rozrusznik. Warto wyłączyć wszelkie zbędne odbiorniki (światła, radio), a w momencie rozruchu wcisnąć pedał sprzęgła. Jeżeli tego nie zrobimy, rozrusznik dodatkowo będzie musiał obracać połową wałków w skrzyni biegów, co generuje znaczne opory z uwagi na zwiększoną gęstość zimnego oleju" - radzi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych i szkoleń mechaników firmy Starter.

Mając na uwadze powyższe statystyki, warto odpowiednio przygotować nasze pojazdy do nadchodzących przymrozków i mrozów:

- Sprawdzić u mechanika stan kluczowych obwodów odpowiadających za rozruch silnika: akumulatora, układu ładowania, a w przypadku silników Diesla skontrolować działanie świec żarowych - W niskich temperaturach mogą pojawić się problemy z paliwem. W przypadku silników benzynowych najczęściej zamarza woda, której niewielkie ilości mogą znajdować się na dnie zbiornika. W przypadku silników Diesla niska temperatura powoduje wytrącenie parafiny z oleju napędowego. W obu przypadkach skutek jest ten sam - zablokowanie przepływu w przewodach i filtrach paliwowych. Dlatego ważne jest, by tankować paliwo na sprawdzonych stacjach. W czasie kiedy pojawiają się silniejsze mrozy i na stacjach pojawia się ojej napędowy zimowy warto nim uzupełnić zbiornik, można też w tym czasie stosować wzbogacone paliwa lub dodatki uszlachetniające W dieslach trzeba też zwrócić uwagę na to jaki filtr paliwa zakłada mechanik podczas przeglądu. Niskiej jakości filtry szybciej zapychają się parafiną przy niskich temperaturach - Warto też nasmarować zamki i uszczelki w drzwiach, bo tak banalny powód jak przymarznięte drzwi mogą pozbawić nas środka transportu

Już niedługo obszerny poradnik o tym jak kompleksowo przygotować samochód do zimy.

Szczepan Mroczek

ZOBACZ TAKŻE:

Czy docierać nowy silnik?

Obniż zużycie paliwa o 20 proc.

Renault - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA