Najlepsze opony zimowe wg ADAC
Pierwsza opona zimowa z oznaczeniem M+S pojawiła się na rynku w 1952 r. Jej wynalezieniem może pochwalić się firma Continental
Test opon podzielono na kilka prób, które w różnym stopniu przyczyniały się do ostatecznego wyniku. Pod lupę wzięto takie aspekty, jak zachowanie na nawierzchni suchej (15%), mokrej (30%), ośnieżonej (20%) i na lodzie (10%). To jednak nie wszystko. Na ostateczną ocenę złożyły się także opory toczenia (10%), zużycie opon (10%) i hałas (5%). ADAC podało też widełki cenowe każdej opony, ale cena nie była brana pod uwagę w ostatecznej punktacji.
175/65R14 T
Opony w tym rozmiarze stosowane są w samochodach segmentu B, chociaż jeszcze kilka lat temu montowano je w samochodach kompaktowych. To czyni go jednym z popularniejszych rozmiarów opon w naszym kraju. Jak spisały się opony poszczególnych marek?
Do zestawienia wybrano 14 opon z różnych segmentów - od budżetowych do premium. Żadnej oponie nie udało się zdobyć najwyższej oceny bardzo dobrej "++", ale trzy z nich otrzymały oceny dobre "+". Opona Continental ContiWinterContact TS 800 okazała się najlepsza na śniegu i w kategorii ekonomii (opory toczenia), zdobywając jednocześnie pierwszą lokatę. Na drugim miejscu dojechał Michelin Alpin A4, który z kolei otrzymał najlepsze noty na suchym (ex aequo z oponami Dunlop i Sava), na lodzie i wykazał najlepszą odporność na zużycie. Trzecie miejsce przypadło oponie Dunlop SP Winter Response, która wygrała na suchym i okazała się najcichsza.
Na kolejnych miejscach uplasowały się opony: Goodyear UltraGrip 8 (najlepsza na mokrym), Semperit Master-Grip, Esa-Tecar Super Grip 7, Vredestein Snowtrac 3, Uniroyal MS plus 6, Maloya Davos, Firestone Winterhawk 2 Evo, Sava eskimo S3+ (najlepsza na suchym), Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3, Ceat Formula Winter - wszystkie z oceną zadowalającą. Na końcu stawki znalazł się Falken Eurowinter HS439 z oceną dostateczną, którą zawdzięcza niskiej ocenie za zachowanie na śniegu.
195/65R15 T
Ten rozmiar stosowany niegdyś w autach klasy średniej dziś spotykany jest częściej w autach klasy kompakt. Tym razem pod lupę trafiło 16 opon, z czego 6 zdobyło ocenę dobrą "+". Konkurencja jest już o wiele bardziej zaciekła. Na podium ponownie znalazła się niemiecka opona Continental ContiWinterContact TS830, jednak tym razem nie udało jej się wygrać w żadnej kategorii. Pierwsze miejsce zawdzięcza wysokim ocenom w każdej kategorii. Drugie miejsce przypadło oponie Goodyear UltraGrip 8 (najlepsza na mokrym), a trzecie Semperit Speed-Grip 2 (najniższe opory toczenia i najcichsza ex aequo z oponami Vredestein i Fulda). Kolejne opony z oceną dobrą to Dunlop SP Winter Sport 4D, Michelin Alpin A4 (najniższe zużycie opony ex aequo z oponą Kleber) i Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 (najlepsza na lodzie).
Kolejne lokaty z oceną zadowalającą zajęły opony: Nokian WR D3 (najlepsza na suchym), Vredestein Snowtrac 3 (najcichsza), Fulda Kristall Montero 3 (najlepsza na śniegu i najcichsza), Barum Polaris 3, Kleber Krisalp HP2 (najniższe zużycie opony), Kumho I'ZEN KW23, Bridgestone Blizzak LM-32, GT Radial Champiro WinterPro.
Opona Falken Eurowinter HS439 otrzymała ocenę dostateczną, a Trayal Arctica niedostateczną - głównie za hałas i zachowanie na mokrym.
Podsumowanie
Eksperci zalecają, aby wymienić zimowe opony na nowe, gdy grubość bieżnika spadnie poniżej 4 mm oraz wiek opony przekroczy 10 lat. Należy również pamiętać o wcześniejszym zamówieniu opon w serwisach, ponieważ kierowcy, którzy będą czekali do pierwszych mrozów i opadów śniegu mogą mieć problemy z szybką wymianą opon na nowe.
Czy powyższy test przeprowadzony przez ADAC jednoznacznie odpowiada jakie opony wybrać? Oczywiście, że nie. Po pierwsze wybór opon powinien być uzależniony od warunków w jakich najczęściej eksploatujemy nasz samochód zimą. Dla jednych kierowców najważniejsze może być zachowanie opony w śniegu (np. spore odcinki nieodśnieżanych dróg), dla innych na lodzie (np. odcinki górskie), lub na mokrym (np. duże przebiegi po odśnieżonych, ale mokrych drogach krajowych). Są z pewnością i tacy, którzy przedkładają komfort nad inne cechy i wybiorą najcichsze opony. Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór jest cena. Jak widać po wynikach testu opony segmentu "budżetowego" także potrafią wygrywać w danej kategorii i ukończyć test z oceną zadowalającą.
Marcin Lewandowski
źródło: ADAC
ZOBACZ TAKŻE:
Bridgestone Blizzak LM-80 - zimowa opona z pazurem
Opony zimowe | Azot bieżnik i dobre składowanie
o wcześniejszym zamówieniu opon w serwisach, ponieważ kierowcy, którzy będą czekali do pierwszych mrozów i opadów śniegu mogą mieć problemy z szybką wymianą opon na nowe.
-
Podpisano umowę na budowę A18. Za dwa lata pojedziemy nową autostradą
-
Dealer niechcący sprzedał samochód demo. W wigilię zadzwonił do klienta, że musi zwrócić Forda Bronco. Ten myślał, że to żart
-
Pieszy z pierwszeństwem - decyzja zapadła. Nowe przepisy od czerwca
-
Test nowej Toyoty w bojowych warunkach. Górale jej nie oszczędzają. "Samej farby jest pół tony"
-
Duży i wygodny samochód, idealny na długie wyprawy. Sprawdzamy ofertę Forda Mondeo
- Uwaga, kierowcy, na A2 czekają was utrudnienia. Nastał czas remontów
- Już ponad 40 proc. nowych samochodów w Polsce to SUV-y. Będzie ich jeszcze więcej
- Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid już w Polsce. Kosztuje 233 900 zł i zaskakuje wyposażeniem
- Garbate szczęście. Jak wyprodukować 21 milionów... zwyczajnych samochodów? [MOTO 2030]
- Krym. Przytomność umysłu i szybka reakcja pozwoliły uniknąć zderzenia z BMW X6 [WIDEO]
Forum
- Pieszy "KRÓLEM" i nie tylko... Już od czerwca 2021 (41)
- Ofensywa antykuligowa (18)
- szybkość ładowania sam. el. nie jest już problemem (9)
- Ford ma problem (8)
- OT - nie miałem racji w sprawie 15latka (54)
- Uszkodzone lusterko Belgia (30)
- Posłuchali rady trypla. Dziecko walczy o życie. (47)
- Kuligi rozpoczęto. Chociaż sezon już sie kończy. (28)
- OT czarny humor jak jedzenie... (50)
- Dlaczego ubezpieczenia są drogie (59)