Spada produkcja i eksport aut z Polski

W sierpniu za bramy fabryk w Polsce wyjechało 43,2 tys. samochodów osobowych i dostawczych, aż o jedną trzecią mniej niż w poprzednim miesiącu

Już nie ma wątpliwości, że ten rok produkcja samochodów w Polsce zakończy na minusie trzeci raz z rzędu. Rekord produkcji padał w 2008 r., kiedy za bramy fabryk w naszym kraju wyjechało 991 tys. samochodów. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby nie kryzys finansowy na świecie, który gwałtownie zastopował produkcję aut w ostatnim kwartale 2008 r. Potem było tylko gorzej. W 2009 r. produkcja aut w Polsce skurczyła się o 9,2 proc., licząc rok do roku, a w zeszłym roku spadła jeszcze o 1,4 proc.

W tym roku zapowiada się jeszcze mocniejsze tąpnięcie. Do końca sierpnia z taśm montażowych zakładów w Polsce zjechało 570 tys. samochodów, o 6 proc. mniej niż przed rokiem. Ucierpi też nasz bilans w wymianie handlowej z zagranicą. Lukratywny eksport aut osobowych zmalał o 8,5 proc., licząc rok do roku.

Maleje przede wszystkim produkcja samochodów osobowych. Po ośmiu miesiącach była o 8,5 proc. (prawie 46 tys. sztuk) mniejsza niż przed rokiem. Najbardziej tempo prac na taśmach montażowych zwolnił Fiat, największy producent samochodów w Polsce. Do końca sierpnia za bramy tyskiej fabryki wyjechało 313,6 tys. samochodów, aż o 17 proc. mniej niż w zeszłym roku. I raczej nie ma szans, by zakład w Tychach nadrobił stratę w kolejnych miesiącach. We wrześniu pracownicy polskiej fabryki Fiata dostali dwa dni dodatkowego urlopu, a włoski koncern tłumaczył to spadkiem zamówień. To nie tylko skutek nowej fali kryzysu, który zmusza ludzi do zaciskania pasa. W Tychy uderza także decyzja Fiata o produkcji nowej wersji miejskiego auta Panda w Neapolu. Na rozpoczętych w tym tygodniu targach samochodowych we Frankfurcie Fiat z rozgłosem namawia kierowców do zakupu tego auta.

Tymczasem dotychczasowa wersja Pandy od ośmiu lat jest produkowana w Tychach i stanowiła ostoję stabilności polskiego zakładu. Co rok w Tychach montowano 200-300 tys. tych aut, połowę produkcji zakładu. W tym roku Włosi zaczęli produkować w Tychach auto Lancia Ypsilon, ale jest to pojazd mniej popularny od Pandy. Do sierpnia za bramy tyskiej fabryki wyjechało niespełna 20 tys. sztuk Lancii.

Andrzej Kublik

Więcej wyborcza.biz

ZOBACZ TAKŻE:

Najbardziej zakorkowane miasta Europy

Więcej informacji gospodarczych na wyborcza.biz

BMW - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.