Neander - motocykl na ropę

Dla tych którzy nie lubią plastikowych ścigaczy a chcą posiadać motocykl z potężnym momentem obrotowym i mocą powyżej 100 KM mamy nową propozycje - choppera z silnikiem Diesla o pojemności 1.4 L.
Jest to obecnie jedyny cywilny seryjnie produkowany motocykl z turbodoładowanym silnikiem Diesla. Pomysł nie jest nowy bo już wielokrotnie próbowano montować wysokoprężne silniki do jednośladów. Większość takich modyfikacji wykonywana była przez pasjonatów, którzy próbowali z rożnym skutkiem przerobić swoje maszyny. Produkcją motocykli z silnikiem Diesla interesowało się również wojsko, obecnie w siłach NATO używana jest zmodyfikowana wersja Kawasaki KLR.

Konstruktorzy Neandera pracowali nad swoim motocyklem blisko siedem lat. Ideą , która im przyświecała było stworzenie maszyny, który będzie dysponowała odpowiednio dużym zapasem mocy. Rozwiązaniem, które pozwalało na realizacje tego planu było użycie silnika Diesla.

W Meanderze 1400 zastosowano nowoczesną konstrukcję z dwoma przeciwbieżnymi wałkami korbowymi, która minimalizuje drgania silnika. Moc jaką osiąga to monstrum z pojemności 1340 cm3 to112 KM przy 4200 obr/min. Momentu obrotowego pozazdrościć mogą mu wszystkie sportowe maszyny - 214 Nm przy 2600 obr/min, co jest dwa razy lepszym osiągnięciem niż parametry najmocniejszych superbikeów. Napęd jak w większości tego typu motocykli przenoszony jest za pomocą bezobsługowego pasa.

Zaprojektowane od podstaw ultra-wytrzymałe zawieszenie skonstruowano tak aby radziło sobie z niebagatelna wagą 270kg i długością prawie 2,5 metra oraz pozwalało na bezproblemowe poruszanie się z prędkością powyżej 200 km/h.

Osiągi Neandera są naprawdę imponujące. Prędkość maksymalna 225 km/h, przyspieszenie 4,5s do 100km/h. Dzięki zastosowaniu silnika wysokoprężnego średnie spalanie wynosi 4,5L na 100 km.

Neander prezentuję się całkiem przyzwoicie. Jest to sporych rozmiarów chopper o ciekawej budowie z silnikiem Diesla, który dysponuje ogromny zapasem mocy w pełnym zakresie obrotów. Jednak to co może odstraszać to wręcz kosmiczna cena, która wynosi w przybliżeniu 350 000 PLN.

Rocznie produkowanych będzie koło 60 egzemplarzy w jedynym dostępnym kolorze - czarnym.

Dane techniczne

Dane techniczne: Neander 1400
Silnik: czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: dwucylindrowy rzędowy
Pojemność skokowa: 1340 cm3
Średnica i skok tłoka: 105 x 77.6 mm
Moc maksymalna: 112 KM przy 4200 obr/min
Moment obrotowy: 214 Nm przy 2600 obr/min.
Rozruch: elektryczny
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Opony przód/tył: 150/80 17 / 240/40 18
Waga: 270 kg
Zbiornik paliwa: 14 l.
Cena: 350 000 PLN