VW za mało zarabia na produkcji aut?

Na każdym samochodzie koncern Volkswagena zarobił w ubiegłym roku ponad 1300 dolarów. Mistrzem w dochodowej produkcji aut okazuje się jednak amerykański Ford. Ile zarabiają najpotężniejsze koncerny motoryzacyjne?
W ubiegłym roku najwięcej aut na świecie sprzedała Toyota (8,42 mln). Na drugim miejscu uplasował się koncern General Motors (8,39 mln), a za nim - Volkswagen (7,14 mln).

10 miliardów dolarów zysku i ponad 7 milionów sprzedanych aut to bilans Volkswagena za 2010 rok. Długofalowe plany zakładają, że w 2018 roku koncern wyprodukuje 10 milionów samochodów i stanie się najpotężniejszym graczem na motoryzacyjnej scenie. Brzmi kusząco, ale według raportu "Detroit News" w osiągnięciu sukcesu może Niemcom przeszkodzić przerost zatrudnienia oraz przeciętna rentowność.

Według badań, w zeszłym roku Volkswagen zarobił na każdym samochodzie 1393 dolary. To więcej niż General Motors (661 dolarów), ale znacznie mniej od Forda, któremu każdy wyprodukowany egzemplarz przyniósł 1638 dolarów zysku.

Co z wydajnością? Podczas gdy w Fordzie na jednego pracownika przypada 38 sprzedanych samochodów i 55 tys. dolarów zysku, a w General Motors - odpowiednio - 42 auta i 27,4 tys. dolarów, to w Volkswagenie już tylko 18 aut i 25 tys. dolarów.

Eksperci przestrzegają Volkswagena przed ryzykowną polityką obniżania wydajności. Zarząd koncernu zdaje się mieć jednak inne zdanie - zamierza niedługo zwiększyć zatrudnienie o kolejne 50 tys. osób (obecnie 450 tys.).

Marcin Sobolewski

Nowy Volkswagen Passat BlueMotion - tylko 4,2 l ON/100 km

Volkswagen Passat 2.0 TDI - TEST

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Więcej o: