Inteligentny automat od BMW

BMW pracuje nad 8-biegową, automatyczną przekładnią, która swoją pracę dostosowuje do profilu drogi, stylu jazdy kierowcy, a nawet... pogody

Ulepszona automatyczna skrzynia biegów o 8 przełożeniach już niedługo uzupełni ofertę BMW i dołączy do nowej rodziny turbodoładowanych, rzędowych benzyniaków (w planach są jednostki 3-, 4- i 6-cylindrowe).

Dobór odpowiedniego biegu ma zależeć m.in. od rodzaju nawierzchni, warunków pogodowych, przebiegu trasy, nasilenia ruchu oraz nawyków kierowcy (sposób i częstość przyspieszania oraz hamowania). Przypomnijmy, że podobnym rozwiązaniem, opartym na danych z GPS-u, dysponuje Audi (czytaj pierwszą jazdę Audi A6 ).

Jak działa nowy automat? Oprogramowanie sterujące jego pracą przy dobieraniu przełożeń korzysta z danych dostarczonych przez nawigację satelitarną, bezprzewodowy internet (aktualna prognoza pogody), elektroniczny system stabilizacji (DSC) oraz zamontowane z przodu i z tyłu auta kamery i czujniki radarowe.

Na przykład podczas jazdy krętą drogą pokładowa elektronika skalibruje układ DSC tak, aby ten minimalizował ryzyko poślizgu, i o ile kierowca wybierze tryb Sport, skrzynia przed zakrętem sama zredukuje przełożenie. Słowem, jeszcze bardziej intuicyjna współpraca samochodu z kierowcą.

Marcin Sobolewski

BMW M5 (E60) - TEST

BMW M5 (E34) - GALERIA

BMW M5 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.