Właśnie bezpieczeństwo było jednym z elementów priorytetowych dla twórców opony letniej Presto, wprowadzonej do sprzedaży przez Firmę Oponiarską Dębica S.A. Producent wyszedł naprzeciw oczekiwaniom polskich kierowców, którzy od opony segmentu High Performance oczekują przede wszystkim krótszej drogi hamowania i pewności zachowań na mokrej nawierzchni przy utrzymaniu przystępnej ceny.
Dębica presto przeznaczona jest do samochodów o dobrych osiągach. Udział takich aut w rynku zdecydowanie zwiększył się w ostatnich latach i wciąż wykazuje dużą dynamikę. Dzięki licznym nacięciom bloków bieżnika, skutecznie rozpraszających wodę, a także mieszance gumowej na bazie krzemionki, zapewniono bardzo dobre kierowanie na mokrej nawierzchni. Opona skutecznie radzi sobie także na suchej nawierzchni, między innymi za sprawą asymetrycznej rzeźby bieżnika oraz wzmocnionej strefy barkowej. Budowa 4-żebrowa, z podwójnym żebrem centralnym, gwarantuje szybką reakcję opony na ruchy kierownicą. Udoskonalony kontur opony odpowiada za optymalny rozkład nacisku na całej powierzchni styku opony z podłożem, zapewniając równomierne zużywanie się bieżnika. Większa powierzchnia kontaktu. Możliwość uzyskiwania dłuższych przebiegów wynika ze zoptymalizowania konstrukcji bieżnika, dającej szerszy i bardziej zbliżony do kształtu kwadratu odcisk. Dębica Presto dostępna będzie w 9 rozmiarach, co powinno zaspokoić 85 % zapotrzebowania w polskim segmencie High Performance.
Firma Fulda celuje w jeszcze wyższy segment - Ultra High Performance. Nowa opona SportControl sprzyja typowo sportowej jeździe dzięki zastosowaniu konstrukcji z progresywnymi blokami na całej szerokości bieżnika. Mieszanka na bazie krzemionki oraz system rowkowania zapewniają zwiększoną przyczepność oraz skrócenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Nowoczesny, lekki karkas redukuje opory toczenia, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla. Zapewnienie odpowiedniej sztywności oraz optymalnego rozkładu sił pomiędzy oponą a drogą dały kierowcom mocnych aut bardzo dobrą przyczepność i łatwość prowadzenia, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy z wysokimi prędkościami. Obniżone opory toczenia owocują niższymi stratami energii związanymi z deformacją, czego efektem jest redukcja zużycia paliwa. Fulda SportControl oferowana będzie aż w 26 rozmiarach.
Najciekawszą, tegoroczną premierą jest z pewnością Eagle F1 Asymmetric 2, zaprezentowana przez firmę Goodyear. Również ta konstrukcja należy do segmentu Ultra High Performance. Następczyni modelu Eagle F1 Asymmetric wykorzystuje technologię ActiveBraking, zapewniającą znacząco krótszą drogę hamowania wówczas, gdy jest to najbardziej potrzebne. Struktura osnowy z poprzecznym opasaniem oraz bieżnikiem wykonanym z mieszanki gumowej o wysokiej zawartości krzemionki sferycznej, ustanawia nowe standardy w segmencie opon Ultra High Performance. Chodzi o osiągi na suchej i mokrej nawierzchni, zarówno przy kierowaniu jak i hamowaniu.
Technologia ActiveBraking zwiększa powierzchnię styku bieżnika opony z nawierzchnią w czasie hamowania. Podczas gdy tradycyjne klocki bieżnika nie zmieniają wcale lub w bardzo niewielkim stopniu swój kształt w podczas hamowania, odpowiednio zaprojektowane klocki bieżnika opony Eagle F1 Asymmetric 2 zwiększają swoją powierzchnię przy hamowaniu, zwiększając powierzchnię styku bieżnika opony z nawierzchnią drogi. Zwiększona powierzchnia styku gwarantuje większą przyczepność, co z kolei przekłada się na krótszą drogę hamowania aż do momentu zatrzymania. Testy wykazały, że technologia ActiveBraking pozwala zatrzymać samochód nawet trzy metry wcześniej niż przy konwencjonalnym ogumieniu. Jeszcze jedna zaleta nowej opony Goodyear to struktura osnowy z poprzecznym opasaniem, zwiększająca sztywność skrętną opony. Poprawia to precyzję prowadzenia samochodu oraz proces hamowania na suchej nawierzchni. Mniejsza masa opony poprawia kierowanie samochodem na suchej drodze, ponieważ masa nieresorowana pojazdu jest zmniejszona i opona lepiej dopasowuje się do nawierzchni.
Charakterystyczną cechą opony Eagle 1 Asymmetric 2, oprócz technologii ActiveBraking, jest nowa mieszanka gumowa bieżnika. Zastosowano w niej rzadką mieszankę polimerów o wysokiej masie cząsteczkowej, substancję o dużej zawartości krzemionki oraz żywicę stosowaną w oponach wyścigowych. Uzyskano w ten sposób lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Nie zabrakło również znanej technologii firmy Goodyear o nazwie FuelSaving, zapewniającej mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji CO2. Zminimalizowano masę opony (mniejsza ilość gumy) i zoptymalizowano jej budowę, zmniejszając w ten sposób opory toczenia i redukując wytwarzane podczas jazdy ciepło. Nowa konstrukcja ścianki bocznej zaowocowała zmniejszeniem oporu powietrza, co jest istotne dla redukcji strat energii szczególnie dużych przy wysokich prędkościach. Asymetryczna konstrukcja i specjalne ułożenie klocków bieżnika pozwoliły zredukować również poziom hałasu. Zoptymalizowany komputerowo kształt rowków opony oraz sztywna budowa bieżnika powodują równomierny rozkład ciśnienia w oponie i równomierny rozkład sztywności na całej powierzchni styku opony z podłożem. Dzięki temu osiąga ona dłuższe przebiegi. Opona Goodyear Eagle 1 Asymmetric 2 sprzedawany będzie w 29 rozmiarach. W przyszłym roku oferta wzbogaci się o kolejne 21 rozmiarów.
Ale nie tylko samochodziarze mogą cieszyć się nowym ogumieniem. Firma Dunlop przygotowała również coś dla motocyklistów. To nowa seria Sportmax Qualifier z indeksem prędkości H (do 210 km/h), opracowana z myślą o kierowcach szukających wrażeń takich, jak na wyścigach. Dzięki zastosowaniu mieszanki zaczerpniętej z opon Dunlop GP Racer D211, seria Sportmax Qualifier łączy wyśrubowane osiągi z atrakcyjną ceną. Stworzono ją specjalnie dla rosnącej grupy młodych motocyklistów, którzy na swoich niewielkich, ale jednak sportowych motocyklach poruszają się nie tylko po ulicach miast, a w wolnym czasie ruszają również na pozamiejskie trasy. Opony Dunlop Sportmax Qualifier z indeksem prędkości H są dostępne w pięciu rozmiarach.
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: