Szerzej historię Mazdy opisywaliśmy w ubiegłym roku, kiedy to firma świętowała 50. rocznicę rozpoczęcia produkcji aut osobowych (czytaj więcej ). Marka powstała jednak znacznie wcześniej, bo w 1920 roku.
Dzisiaj, z okazji 90. urodzin Mazdy, przywołujemy historię jej symboli i zapraszamy do obszernej galerii zdjęć najważniejszych modeli marki.
logo Mazdy Mazda
To pierwsze oficjalne logo firmowe Mazdy, zarejestrowane w 1936 roku, kiedy ta rozpoczęła produkcję trójkołowych pojazdów dostawczych. Imienia marce użyczył Ahura Mazda - najwyższe bóstwo religii zoroastriańskiej. Niektórzy twierdzą także, że nazwa marki to zanglicyzowana forma nazwiska Jujiro Matsudy, założyciela Mazdy.
logo Mazdy Mazda
W roku 1936 pojawił się również ten symbol Mazdy. Był on inspirowany herbem miasta, w którym założono firmę. Symbol odzwierciedla silny związek marki z Hiroszimą - miastem, w którym do dzisiaj mieści się światowa siedziba firmy. "Szczyty" w środkowej części logo tworzą stylizowaną, potrójną literę "M", która symbolizuje hasło "Mazda as motor manufacturer"(Mazda jako producent samochodów). Skrzydła znajdujące się po obu jej stronach odzwierciedlają cechy Mazdy: zwinność, szybkość i umiejętność wznoszenia się ponad przeciętność.
logo Mazdy Mazda
Prezentacja tego klasycznego logo z literą "M" zbiegła się w czasie z wprowadzeniem na rynek samochodów osobowych Mazdy w roku 1959. Pierwszym pojazdem opatrzonym tym logotypem była Mazda R360 Coupe.
logo Mazdy Mazda
W roku 1975 pojawiło się to klasyczne już logo. Tym samym zrodziła się nowa tożsamość korporacyjna Mazdy. Dzisiaj, trzydzieści pięć lat później, logotyp ten wciąż jest nieodłącznym elementem wizerunku marki.
logo Mazdy Mazda
To logo marki pojawiło się w roku 1992. Towarzyszył mu logotyp korporacyjny Mazdy wprowadzony w roku 1975. Forma symbolu ma odzwierciedlać skrzydła, słońce oraz krąg światła - to na jego podstawie opracowano obecne logo Mazdy.
logo Mazdy Mazda
Nowe logo wprowadzono w czerwcu 1997 r. Przedstawia ono inicjał Mazdy - literę "M" z wyróżniającym się kształtem "V" symbolizującym skrzydła, które spółka rozkłada, przygotowując się do lotu w przyszłość. W roku 2002 filozofię tę umocniono, wprowadzając hasło Zoom-Zoom, które wyraża "emocje ruchu" nierozerwalnie związane z pojazdami Mazdy.