22-letnie BMW na sprzedaż

I to nie byle jakie BMW. W sieci pojawiło się ogłoszenie sprzedaży czarnej M-piątki z 1988 roku z przebiegiem 51 400 mil. Cena? 18 987 dolarów

Historia M-piątki zaczyna się u schyłku lat 70. Na bazie ówczesnej serii 5 (E12) sportowy dział BMW stworzył model M535i, zasilaną 3,5-litrowym silnikiem o mocy 218 koni, zapożyczonym od 635 CSi. Pierwsza setka lądowała na liczniku w 7,3 s, a wskazówka prędkościomierza dobijała do 208 km/h. W latach 1979-1981 powstało 1410 sztuk modelu.

To samo serce trafiło do nowej generacji "piątki" - E28. Kolejna odsłona M535i zyskała również pakiet aerodynamiczny M-Technic, zdradzający możliwości auta, oraz sportowe fotele. Od 1984 do 1987 roku wyprodukowano 10 335 egzemplarzy. BMW postanowiło jednak uzupełnić ofertę o jeszcze mocniejszą wersję. Tak narodziła się pierwsza M-piątka.

Wszystkie M-piątki składano ręcznie w niemieckich zakładach BMW w Garching, niedaleko Monachium.

Model ujrzał światło dzienne podczas salonu samochodowego w Amsterdamie w 1984 roku. Pod maskę auta trafiła zmodyfikowana, rzędowa "szóstka" (S38) o pojemności 3,5 litra, mocy 286 koni i maksymalnym momencie obrotowym 340 Nm. Pochodziła wprost z modelu M1, dzięki czemu M5 zyskało miano najszybszego sedana na świecie. Od 0 do 100 km/h rozpędzało się w 6,2 s, a prędkość maksymalna to 246 km/h. Do października 1988 roku powstało 2191 sztuk najszybszej "piątki" E28.

W roku modelowym 1988 (listopad 1986 - listopad 1987 r.) M-piątka trafiła na rynek amerykański. Otrzymała osłabiony silnik, przystosowany do tamtejszych norm emisji spalin. Legitymował się on mocą 256 koni i maksymalnym momentem obrotowym 330 Nm i rozpędzał BMW do setki w ciągu 6,7 s. Właśnie taka jednostka napędowa pracuje pod maską opisywanego egzemplarza. 

Amerykańska M-piątka dostępna była jedynie w czarnym kolorze i z dwiema tonacjami wykończenia wnętrza - beżową i czarną. Na liście wyposażenia standardowego znajdowała się m.in.: elektryczna regulacja foteli, odtwarzacz kaset, tempomat, ABS, klimatyzacja i 16-calowe alufelgi, a w opcji również podgrzewane fotele czy szyberdach. 

Auto z ogłoszenia ma 51 400 mil przebiegu i zostało wycenione na 18 987 dolarów (ofertę znajdziecie tutaj ). Według danych BMW, to jedna z 1340 sprzedanych w USA sztuk. Nowa M-piątka w 1988 roku kosztowała tam 47 500 dolarów.

Marcin Sobolewski

To już 25 lat - historia BMW M5 - CZYTAJ TUTAJ

BMW serii 5 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.