Wszystko o BMW: parametry, osiągi, opinie
Choć nazwa xDrive po raz pierwszy pojawiła się dopiero u progu XXI wieku, to pierwsze BMW z napędem na 4 koła zadebiutowało już w 1985 roku. 325iX ze 170-konnym silnikiem benzynowym występowało jako 2- i 4-drzwiowy sedan oraz jako kombi (od 1988 r.). Do 1991 r. wyprodukowano 29 589 sedanów i 5 273 kombi z takim układem napędowym.
Koncepcja wersji X zmieniała się przez lata. W 325iX z centralnym mechanizmem różnicowym moment obrotowy płynął do kół przedniej i tylnej osi w stałej proporcji 37:63. Oprócz zmian w układzie napędowym, model przeszedł też kilka innych modyfikacji. Zastosowano krótsze sprężyny, sztywniejszy tylny stabilizator, amortyzatory Bilstein i opony Dunlop.
Z czasem stały napęd ustąpił miejsca sprzęgłu wielopłytkowemu. Integracja z rozbudowaną elektroniką (m.in. analizującą prędkość kątową i kąt skrętu kierownicy) pozwoliła na płynny rozdział momentu między osiami, zależnie od sytuacji. Na suchej nawierzchni jego lwia część trafia do tylnych kół (40:60), ale może się to zmieniać w proporcji od 0:100 do 50:50. Układ DSC przyhamowuje ślizgające się koło, a napęd kierowany jest do koła, która dysponuje przyczepnością.
Zapraszamy do galerii zdjęć "czterołapów" BMW i obejrzenia filmów wideo, ilustrujących działanie xDrive i porównujących napęd z Quattro, montowanym w Audi. Warto jednak uwzględnić, że trik z rolkami daje wyższość BMW tylko dlatego, że kierowca Audi nie nacisnął lekko pedału hamulca.
Marcin Sobolewski
Po narkotykach rozum wysiada - ZOBACZ TUTAJ