25 lat BMW z napędem na 4 koła

Dokładnie 25 lat temu na rynku pojawiło się BMW 325iX (E30), wyposażone w napęd na 4 koła. Dziś gama "czterołapów" z Monachium liczy aż 45 wersji

Wszystko o BMW: parametry, osiągi, opinie

Dziś co czwarte BMW opuszczające fabrykę wyposażone jest w napęd xDrive.

Choć nazwa xDrive po raz pierwszy pojawiła się dopiero u progu XXI wieku, to pierwsze BMW z napędem na 4 koła zadebiutowało już w 1985 roku. 325iX ze 170-konnym silnikiem benzynowym występowało jako 2- i 4-drzwiowy sedan oraz jako kombi (od 1988 r.). Do 1991 r. wyprodukowano 29 589 sedanów i 5 273 kombi z takim układem napędowym.

Koncepcja wersji X zmieniała się przez lata. W 325iX z centralnym mechanizmem różnicowym moment obrotowy płynął do kół przedniej i tylnej osi w stałej proporcji 37:63. Oprócz zmian w układzie napędowym, model przeszedł też kilka innych modyfikacji. Zastosowano krótsze sprężyny, sztywniejszy tylny stabilizator, amortyzatory Bilstein i opony Dunlop.

Pierwszy, wojskowy pojazd z napędem na obie osie BMW skonstruowało w 1937 roku.

Z czasem stały napęd ustąpił miejsca sprzęgłu wielopłytkowemu. Integracja z rozbudowaną elektroniką (m.in. analizującą prędkość kątową i kąt skrętu kierownicy) pozwoliła na płynny rozdział momentu między osiami, zależnie od sytuacji. Na suchej nawierzchni jego lwia część trafia do tylnych kół (40:60), ale może się to zmieniać w proporcji od 0:100 do 50:50. Układ DSC przyhamowuje ślizgające się koło, a napęd kierowany jest do koła, która dysponuje przyczepnością.

Zapraszamy do galerii zdjęć "czterołapów" BMW i obejrzenia filmów wideo, ilustrujących działanie xDrive i porównujących napęd z Quattro, montowanym w Audi. Warto jednak uwzględnić, że trik z rolkami daje wyższość BMW tylko dlatego, że kierowca Audi nie nacisnął lekko pedału hamulca.

Marcin Sobolewski

Po narkotykach rozum wysiada - ZOBACZ TUTAJ

Niebezpieczny zapach - ZOBACZ TUTAJ

Parking.moto.pl - Samochody czekają na Ciebie