100 tys. Scirocco

Kilka dni temu z bram fabryki Volkswagena w Portugalii wyjechał 100-tysięczny egzemplarz Scirocco

Volkswagen Scirocco zadebiutował w 1974 roku. Zaprojektowano go w oparciu o podzespoły Golfa i Jetty jako następcę dla starzejącego się Karmanna Ghia. Stylizację karoserii powierzono Giugiaro. Przez osiem lat produkcji bramy fabryki opuściło ponad 506 tys. egzemplarzy pierwszej generacji Scirocco. Kolejna, produkowana w latach 1981-1992, bazowała na poprzedniku i doczekała się 291,5 tys. wyprodukowanych aut. Zastąpił ją model Corrado, wykorzystujący elementy budowy Golfa i Passata. W porównaniu z protoplastą zyskał mocniejsze silniki i przybrał na wadze, toteż Niemcy zdecydowali na zmianę nazwy auta. Od 1988 do 1995 r. z taśm produkcyjnych zjechało łącznie 97 521 egzemplarzy Corrado.

Zapowiedzią kolejnej generacji Scirocco był pokazany w 2006 roku prototyp Iroc. Na jej rynkowy debiut fani Volkswagena musieli jednak czekać aż do 2008 roku. Pod maskę auta trafiły silniki benzynowe o pojemności 1,4 i 2 litrów i mocy od 122 do 200 koni (obecnie 210 KM) oraz 2-litrowe diesle o mocach 140 i 170 koni. Niedawno do salonów wjechał najmocniejszy Volkswagen Scirocco R, napędzany 2-litrowym silnikiem TFSI. Doładowane serce generuje moc 265 koni mechanicznych przy 6000 obr./min oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2500 obr./min. Koła przedniej osi napędza za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 6-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni DSG. Efekt? Wskazówka prędkościomierza Scirocco R mija "setkę" po 6,5 s i zatrzymuje się na 250 km/h.

Jubileuszowy, 100-tysięczny egzemplarz to najmocniejsze Scirocco R w kolorze Rising Blue Metallic.

Marcin Sobolewski

Volkswagen Scirocco - rys historyczny - GALERIA

Volkswagen Scirocco - za kierownicą - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Volkswagen Golf - ogłoszenia

Więcej o: