U LOGOpedy - Peugeot

Na początku roku Peugeot zapowiedziało wielką stylistyczną metamorfozę swoich produktów. Pierwszym elementem przemiany było odświeżenie logo marki. Zobaczcie jak francuski lew zmieniał się na przestrzeni dziejów

Być może część z Was o tym nie wie, ale marka Peugeot nie zawsze kojarzona była z szeroko rozumianą motoryzacją. Na początku, niespełna dwa wieki temu, firma zajmowała się między innymi produkcją narzędzi, urządzeń gospodarstwa domowego, oprawek do okularów, narzędzi chirurgicznych, maszyn do szycia, stelaży do parasoli, listw do gorsetów i wielu innych przedmiotów, z którymi dziś mało mógłby ją skojarzyć.

Postać lwa pojawia się po raz pierwszy w 1847 roku. Symbol, który towarzyszyć będzie nazwie Peugeot przez kolejne 150 lat, trafia wówczas na ostrza produkowanych przez firmę pił. Dlaczego akurat lew? Zdaniem pomysłodawców Julesa i Emila Peugeot, król kotów odpowiadać miał jakości produkowanych przez nich narzędzi. Siła i odporność zębów jak u lwa, podobnie jak elastyczność odpowiadająca giętkości kręgosłupa wielkiego kota oraz szybkość cięcia, porównywalna do szybkości jego ataku. Ostateczny wygląd logo jest dziełem artysty złotnika i grafika Justina Blazera. Oficjalnie, symbol lwa został prawnie zastrzeżony w 1858 r. kiedy to w życie weszła ustawa o ochronie znaków towarowych.

Pierwszym autem, które zostaje ozdobione emblematem z lwem na strzale jest model Typ 3. Chociaż pojazd produkowany jest od 1891 roku, charakterystyczne logo otrzymuje dopiero 15 lat później. Ale wielki kot nie zagrzewa tam miejsca na długo. Ostatnim samochodem z tego okresu, noszącym znak lwa jest zaprezentowany w 1912 roku BéBé Lion zaprojektowany przez Ettore Bugatti. Od tej pory firma decyduje się zamiast niego umieszczać napis "Peugeot" na szczycie osłony chłodnicy.

W historii firmy pojawiły się również dwa "nieoficjalne" lwy, których dumni posiadacze Peugeotów używali ich do ozdabiania korków chłodnicy swoich aut. Pierwszy z nich, od nazwiska twórcy nazywany lwem Baudichon, pojawia się w roku 1923 i przedstawia zwierzę gotowe do skoku. W dwa lata później na francuskich autach można po raz pierwszy zobaczyć ryczącego lwa Marxa.

Firma, wyczuwając wielki marketingowy potencjał symbolu, wraca do niego w 1933 roku, wraz z rozpoczęciem tzw. ery aerodynamicznej. Głowa lwa zdobi więc modele 201, 301 i 601. Wysunięte ku przodowi emblematy można również odnaleźć na zwieńczeniach atrapy chłodnicy w 401-ce z 1935 r. i późniejszych modelach 402, 302 i 202 (1938). W 1955 debiutuje nowa "figurka" przedstawiająca głowę lwa. Zostaje jednak uznany za niebezpieczny w razie ewentualnej kolizji i ostatecznie ten rodzaj ornamentu znika z maski Peugeota w 1958 r. kończąc pewną epokę w historii francuskiej firmy.

W międzyczasie, bo w 1948 roku, lew Peugeota po raz pierwszy lew staje na tylnych łapach. Logo, nawiązujące do herbu regionu Franche-Compte i księstwa Montbeliarad, z którego wywodzi się rodzina Peugeot, staje się ozdobą modelu 203. Początkowo montowany jest na klapie bagażnika, by w 1958 roku trafić na przód maski. Od tej pory, stojący lew jest niezmiennie kojarzony z francuską marką.

Siłą rzeczy, w ciągu kilkudziesięciu lat symbol przechodzi kilka, mniej lub bardziej znaczących przemian. W pierwszym okresie występuje na przykład w wersji z obramowaniem w postaci trójkątnej tarczy, która ostatecznie znika w 1968 roku. Wtedy to debiutuje model 504, w którym na środku grilla umieszczony jest już chromowany lub złocony lew, pozbawiony jakiejkolwiek obwódki. W 1975 r. natomiast producent przedstawia tzw. lwa konturowego, bez wypełnienia w środku, który w momencie debiutu modelu 205 otrzymuje dodatkowo czarne tło.

Znaczną metamorfozę symbol Peugeota przechodzi w połowie lat 90. kiedy na rynku pojawia się model 406. Odświeżony kot, narysowany bardziej nowoczesną kreską szybko migruje na atrapy chłodnic pozostałych "szóstek". W 1998 firma odświeża logo po raz kolejny, dodając charakterystyczny "cień" oraz niebieskie tło. Ostatnią odsłonę lwa mogliśmy zobaczyć w styczniu. Nowy, drapieżny kot (zdaniem niektórych, bardziej niedźwiedzio-tygrys) otrzymał według producenta bardziej dynamiczny wygląd, a dzięki nowej pozie i bimetalicznemu efektowi jest bardziej nowoczesny. Musi takim być. Przecież zgodnie z zapowiedziami producenta, nowe logo otwierać ma zupełnie nowy, stylistyczny rozdział w historii francuskiej firmy.

Bartosz Sińczuk

ZOBACZ TAKŻE:

U LOGOpedy - Mercedes - ZOBACZ TUTAJ

Peugeot RCZ | Pierwsza jazda - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Peugeot 406 - ogłoszenia

Więcej o: